Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Billy Burke
‹Na własnej skórze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa własnej skórze
Tytuł oryginalnyMario Barth: Under the Skin
Dystrybutor Add Media Entertainment
Data premiery8 września 2011
ReżyseriaBilly Burke
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania58 min
Gatunekdokument
EAN5901752672024
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Człowiek ilustrowany
[Billy Burke „Na własnej skórze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pamiętacie „Człowieka ilustrowanego” Raya Bradbury’ego (ewentualnie późniejszą ekranizację)? Opowieść o mężczyźnie, którego całe ciało pokryte było wymyślnymi tatuażami, ożywiającymi, gdy się na nie patrzyło i stającymi się mrocznymi opowieściami? Rzeczywiście, jest w takich obszernych tatuażach pokrywających całe ciało zarówno coś fascynującego, jak i przerażającego. „Under the Skin” to krótki, prosty dokument, śledzący nielegalne środowisko japońskich tatuażystów.

Konrad Wągrowski

Człowiek ilustrowany
[Billy Burke „Na własnej skórze” - recenzja]

Pamiętacie „Człowieka ilustrowanego” Raya Bradbury’ego (ewentualnie późniejszą ekranizację)? Opowieść o mężczyźnie, którego całe ciało pokryte było wymyślnymi tatuażami, ożywiającymi, gdy się na nie patrzyło i stającymi się mrocznymi opowieściami? Rzeczywiście, jest w takich obszernych tatuażach pokrywających całe ciało zarówno coś fascynującego, jak i przerażającego. „Under the Skin” to krótki, prosty dokument, śledzący nielegalne środowisko japońskich tatuażystów.

Billy Burke
‹Na własnej skórze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa własnej skórze
Tytuł oryginalnyMario Barth: Under the Skin
Dystrybutor Add Media Entertainment
Data premiery8 września 2011
ReżyseriaBilly Burke
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania58 min
Gatunekdokument
EAN5901752672024
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dlaczego nielegalnych? Otóż, tradycyjny japoński tatuaż Tebori, bardzo kojarzący się z tym krajem, jest w nim prawnie zakazany – nie tylko jego wykonywanie, ale i publiczne pokazywanie. Wynika to z historii owej sztuki – niegdyś tatuaże były wykonywane w celu oznaczania przestępców. Działo się tak przez wiele lat – trudno więc dziwić się, że podskórne rysunki związały się mocno z japońskim półświatkiem. Tatuaże stały się tradycyjną ozdobą yakuzy, jej znakiem rozpoznawczym. I choć od lat to się zmienia (podobno dziś jedynie ok 50% osób zamawiających tatuaż całego ciała ma coś wspólnego ze środowiskiem przestępczym), to wciąż tak jest to traktowane przez władzę. Wytatuowane ciało to znak, że należysz do grupy przestępczej i nie powinno być pokazywane.
Nowy dystrybutor na rynku 9th Plan postawił sobie ambitne zdanie – za pomocą niszowych filmów fabularnych i dokumentalnych promować różne aspekty dalekowschodniej kultury i zwyczajów (a później być może nie tylko dalekowschodniej) – trudno więc dziwić się, że spotkał się z zainteresowaniem Esensji, od dawna mocno zainteresowanej Azją. Wśród pierwszych dwóch filmów znajdziemy kultowego „Kata Shoguna” (znanego u nas pod tytułem „Shogun Assassin”) i właśnie dokument na temat tradycyjnego japońskiego tatuażu – „Na własnej skórze”.
„Under the Skin” to nieskomplikowana, trwająca nieco krócej niż godzinę opowieść o wyprawie głośnego amerykańskiego tatuażysty Mario Bartha do Japonii, w celu spotkania z najsłynniejszym twórcą Tebori – mistrzem Horitoshim i oczywiście przyjrzeniu się jego pracy. Horitoshi pracuje w sposób tradycyjny – taki tatuaż jest oczywiście czasochłonny, bolesny i bardzo kosztowny (mowa nawet o sumach rzędu 30 000 USD), ale z tych też względów niepowtarzalny – stąd też od 40 lat pracy mistrz nie musi narzekać na brak klientów. Swoją drogą ciekawe byłoby rozszerzenie dokumentu o większą charakterystykę osób decydującą się na ozdobienie całego ciała fascynującymi rysunkami.
Bo, niezależnie co sądzi się o samym tatuowaniu i z czym się ono kojarzy, działa mistrza Horitoshiego muszą budzić wrażenie. On sam ze śmiechem opowiada, że ma dosyć smoków – zamawiane są 4-5 razy w tygodniu, a nie należą do łatwych obrazków, zwłaszcza, że Horitoshi mówi, że stara się, by każdy rysunek był inny. Smoki oczywiście nie wyczerpują pomysłów, nieraz mocno zakorzenionych w japońskiej mitologii, ale nie da się ukryć, że robią niesamowite wrażenie.
Mario Barth rozmawia z artystami, rozmawia z klientami, idzie do łaźni pełen wytatuowanych mężczyzn (nie będącej jednocześnie miejscem spotkań yakuzy), bierze udział w festiwalu z „happeniningiem” polegającym na prowokowaniu policji odsłanianiem swego pokrytego rysunkami ciała i dochodzi do wniosku, że… tatuaż łączy ludzi. Nie znając kultury, nie znając osób, z którymi spędza czas, nawiązuje z nimi niezwykle łatwo głęboki kontakt, oparty na wspólnej pasji.
koniec
7 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.