Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michael Lehmann
‹Śmiertelne zauroczenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmiertelne zauroczenie
Tytuł oryginalnyHeathers
ReżyseriaMichael Lehmann
ZdjęciaFrancis Kenny
Scenariusz
ObsadaWinona Ryder, Christian Slater, Shannen Doherty, Lisanne Falk, Kim Walker, Penelope Milford, Glenn Shadix, Lance Fenton, Patrick Labyorteaux
MuzykaDavid Newman
Rok produkcji1988
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania103 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka z klasą: Sposób na Heather

Esensja.pl
Esensja.pl
„Śmiertelne zauroczenie” to nietypowy film o spełnianiu marzeń typowych dla przeciętnego nastolatka.

Łukasz Gręda

Klasyka z klasą: Sposób na Heather

„Śmiertelne zauroczenie” to nietypowy film o spełnianiu marzeń typowych dla przeciętnego nastolatka.

W naszym cyklu co dwa tygodnie prezentujemy wybrane tytuły należące do klasyki kina. Niekoniecznie bardzo znane, niekoniecznie obsypane nagrodami, ale z pewnością nadal warte uwagi.

Michael Lehmann
‹Śmiertelne zauroczenie›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚmiertelne zauroczenie
Tytuł oryginalnyHeathers
ReżyseriaMichael Lehmann
ZdjęciaFrancis Kenny
Scenariusz
ObsadaWinona Ryder, Christian Slater, Shannen Doherty, Lisanne Falk, Kim Walker, Penelope Milford, Glenn Shadix, Lance Fenton, Patrick Labyorteaux
MuzykaDavid Newman
Rok produkcji1988
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania103 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Śmiertelne zauroczenie” w oryginale nosi tytuł „Heathers”, na cześć trzech panien o imieniu Heather, które terroryzują życie anonimowego liceum w mieście Sherwood. Heather numer jeden to królowa popularności, do której wzdychają frajerzy z kółka matematycznego i tępe osiłki z drużyny futbolowej. Ona jednak pochyla się wyłącznie nad „problemami” studentów pobliskiego uniwerku. Wszystko po to, aby nie uronić nawet kropli popularności. Heather numer dwa i Heather numer trzy tworzą jej wierną świtę. Mają przygotowane pochlebstwa na każdą okazję i ochoczo obsypują nimi swoją przywódczynię. Jest jeszcze Veronica, która nie cierpi Heather numer jeden, ale nie przeszkadza jej to nazywać ją „najlepszą przyjaciółką”. Za dnia drepcze w cieniu pochlebców, w nocy zaś wypisuje w pamiętniku, jak bardzo jej nienawidzi. Nie jest w tym względzie wyjątkiem – w rzeczywistości, wszyscy nienawidzą Heather numer jeden, ale nikt nie potrafi oprzeć się jej władzy. No, prawie nikt. Jason Dean zdaje się odporny na jej wdzięk i ani myśli się podporządkować. Zakuty w czarny płaszcz, z nonszalancją odpalający papierosa za papierosem, jest ucieleśnieniem mokrych snów każdej grzecznej dziewczynki. Gdy Veronica nieopatrznie podzieli się z nim marzeniem o śmierci „przyjaciółki”, skwapliwie pomoże je spełnić.
Film Lehmanna wpisuje się w popularną w kinie amerykańskim formułę „high school movie”. Amerykanie uwielbiają przyglądać się blaskom i cieniom licealnego życia. W filmach pokroju „Klubu winowajców”, czy „Fast times at Ridgemont High” ten okres w życiu człowieka urasta do miana mitycznej granicy między dzieciństwem a dojrzałością. Nic więc dziwnego, że gros filmów mu poświęconych popada w nostalgiczny ton. „Śmiertelnie zauroczenie” to również próba mitologizacji liceum, niewolna przy tym od ironii i czarnego humoru. Perypetie Veroniki i jej mrocznego rycerza budzą skojarzenia z „Urodzonymi mordercami” Stone’a. Poziom absurdu u Lehmana nie osiąga poziomu tarantinowskiego, ale na tle licealnych produkcji Johna Hughesa to krwawa łaźnia, niepozbawiona jednocześnie pewnego uroku i głębi. Pod oparami groteski kryje się przenikliwa refleksja o społeczeństwie, dziś bardziej aktualna niż w chwili premiery filmu. Jeśli spojrzeć na „Śmiertelne zauroczenie” przez pryzmat Jasona, to okaże się ono filmem o romantycznym buntowniku, pragnącym zburzyć społeczny porządek – kimś na wzór Jokera z „Mrocznego Rycerza”. Warto doczekać do przewrotnego zakończenia, w którym bohater wykłada założenia swojej filozofii. Rzuca ono nowe światło na wizerunek socjopaty we współczesnym kinie.
„Śmiertelne zauroczenie” uczy i bawi, jak przystało na film o dojrzewaniu. Dla polskiego widza, wychowanego na grzecznych powieściach Edmunda Nizurskiego, film Lehmanna to egzotyka w czystej postaci, ale jakże pociągająca.
koniec
30 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Knajpa na szybciutko
Jarosław Loretz

22 IV 2024

Tak to jest, jak w najbliższej okolicy planu zdjęciowego nie ma najmarniejszej nawet knajpki.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: J-23 na tropie A-4
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

Domino – jak wielu uważa – to takie mniej poważne szachy. Ale na pewno nie w trzynastym (czwartym drugiej serii) odcinku teatralnej „Stawki większej niż życie”. tu „Partia domina” to nadzwyczaj ryzykowna gra, która może kosztować życie wielu ludzi. O to, by tak się nie stało i śmierć poniósł jedynie ten, który na to ewidentnie zasługuje, stara się agent J-23. Nie do końca mu to wychodzi.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Zaczęło się
— Łukasz Gręda

Słowiańska pełnia
— Łukasz Gręda

Mad Max: Hardy wojownik. Najlepsze role Toma Hardy’ego
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.