Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹10. Wakacyjne Kadry›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceCieszyn
Od8 lipca 2015
Do12 lipca 2015
WWW

Wakacyjne Kadry: Dzień 3

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci dzień „Wakacyjnych Kadrów w Kręgach Sztuki” to kilka świetnych filmów, jedno rozczarowanie, wykład o nostalgii i prowincji oraz przegląd najdziwniejszych klipów, jakie można znaleźć w internecie.

Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 3

Trzeci dzień „Wakacyjnych Kadrów w Kręgach Sztuki” to kilka świetnych filmów, jedno rozczarowanie, wykład o nostalgii i prowincji oraz przegląd najdziwniejszych klipów, jakie można znaleźć w internecie.

‹10. Wakacyjne Kadry›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceCieszyn
Od8 lipca 2015
Do12 lipca 2015
WWW
Znacie to uczucie, kiedy spoglądacie na zegarek oglądając „Nostalgię” Andrieja Tarkowskiego, mając nadzieję, że to już bliżej niż dalej końca, a reżyser katuje was jeszcze sceną z Gorczakowem próbującym przenieść świeczkę przez romański basen tak, by nie zgasła? Jeśli jest coś, co może być większym wyzwaniem niż kino rosyjskiego reżysera, to wykłady o nim (i to zwłaszcza takie, na których pokazuje się fragmenty jego filmów). Gwoli ścisłości należy zaznaczyć, że wykład Zbigniewa Benedyktowicza, antropologa kultury z Uniwersytetu Warszawskiego, poświęcony był nie tyle samemu Tarkowskiemu, co problemom nostalgii i prowincji w „Nostalgii” oraz w spektaklu Tadeusza Kantora „Wielopole, Wielopole” (oba zresztą powstały we Włoszech). Nostalgia to w kulturze problem uniwersalny, ale – czego dowodem ma być właśnie „Nostalgia” z 1983 roku – nikt nie rozumie jej bardziej niż Rosjanie, dla których nie jest ona sentymentalnym wspominaniem, ale chorobą, cierpieniem z powodu niemożności powrotu do miejsca, z którego się wyszło. Nie jestem przekonany, czy na dość jednak małym festiwalu tak wymagające punkty programu to najlepszy pomysł – trochę trudno się dziwić, że wykład nie zgromadził tłumów.
Problem niskiej frekwencji nie dotyczył za to „Polskiego gówna” Grzegorza Jankowskiego, jednego z tytułów prezentowanych na „Wakacyjnych Kadrach”. Mimo iż film jeszcze kilka miesięcy temu można było obejrzeć w kinach, a od niedawna można go kupić na dvd, widzowie dopisali (czego nie można powiedzieć o wielu innych projekcjach – tym razem trudno zrzucić winę na pogodę, bo przez cały dzień było ciepło i słonecznie). Samo „Polskie gówno” to jednak film rozczarowujący: to chwilami tylko zabawna, umiarkowanie odkrywcza satyra na przaśny show-biznes i nieogarniętych artystów niezależnych. Szkoda świetnego Grzegorza Halamy i kilku niezłych epizodów na produkcję, której żywiołem nie są anarchia i absurd, ale chaos i niechlujstwo. Prócz „Polskiego gówna”, trzeciego dnia festiwalu obejrzeć można było m.in. wybitną „Grbavicę” Jasmili Žbanić, niezwykłe, zrealizowane w całości w języku migowym „Plemię”, „Radosława” Małgorzaty Bramy o zgrupowaniu walczącym w powstaniu warszawskim oraz – przedpremierowo – libańską komedię „Anioł” Amina Dory, naiwny crowdpleaser, który, podobnie jak „Amelia”, próbuje przekonać, że kłamstwo czasem wychodzi na dobre.
Późnym wieczorem uczestnicy festiwalu mieli do wyboru projekcje zorganizowane na Rynku albo Vimeo Party na Wzgórzu Zamkowym, imprezę z teledyskami, które wybrał Marcin Fischer (o guście autora przekonać się można na facebookowym fanpage’u „Teledyski, o których nie miałeś pojęcia, bo jesteś miły i dobrze uczesany”). Okazało się wprawdzie, że to jedna z tych imprez, na których nikt jakoś nie może poderwać się do tańca, ale pomysłowość i/lub absurd zaprezentowanych klipów (w tym brawurowych prób zmierzenia się z choreografią Maddie Ziegler z teledysków Sii) sprawiły, że był to jeden z przyjemniejszych punktów programu cieszyńskiego festiwalu.
koniec
11 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Wakacyjne Kadry: Dzień 5
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 4
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 2
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
— Jarosław Robak

Z tego cyklu

Dzień 5
— Jarosław Robak

Dzień 4
— Jarosław Robak

Dzień 2
— Jarosław Robak

Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Krótko o filmach: To właśnie życie
— Jarosław Robak

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festival 2018 (3)
— Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

American Film Festival 2018 (2)
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Krótko o filmach: Tomb Raider
— Jarosław Robak

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.