Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gábor Reisz
‹Sens życia oraz jego brak›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSens życia oraz jego brak
Tytuł oryginalnyVAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery10 lipca 2015
ReżyseriaGábor Reisz
ZdjęciaGábor Reisz
Scenariusz
ObsadaÁron Ferenczik, Miklós Horváth, Bálint Györiványi, Tamás Owczarek, Roland Lukács, Juli Jakab, Katalin Takács, Zsolt Kovács
MuzykaLóránt Csorba, Gábor Reisz
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWęgry
Czas trwania96 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wakacyjne Kadry: Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
[Gábor Reisz „Sens życia oraz jego brak”, „10. Wakacyjne Kadry” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwszego dnia dziesiątej edycji festiwalu Wakacyjne Kadry w Kręgach Sztuki w Cieszynie pokazano węgierski film „Sens życia oraz jego brak”. Komedię w reżyserii Gábora Reisza od 10 lipca obejrzeć będzie można również w regularnej dystrybucji.

Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
[Gábor Reisz „Sens życia oraz jego brak”, „10. Wakacyjne Kadry” - recenzja]

Pierwszego dnia dziesiątej edycji festiwalu Wakacyjne Kadry w Kręgach Sztuki w Cieszynie pokazano węgierski film „Sens życia oraz jego brak”. Komedię w reżyserii Gábora Reisza od 10 lipca obejrzeć będzie można również w regularnej dystrybucji.

Gábor Reisz
‹Sens życia oraz jego brak›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSens życia oraz jego brak
Tytuł oryginalnyVAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery10 lipca 2015
ReżyseriaGábor Reisz
ZdjęciaGábor Reisz
Scenariusz
ObsadaÁron Ferenczik, Miklós Horváth, Bálint Györiványi, Tamás Owczarek, Roland Lukács, Juli Jakab, Katalin Takács, Zsolt Kovács
MuzykaLóránt Csorba, Gábor Reisz
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiWęgry
Czas trwania96 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Sens życia oraz jego brak” Gábora Reisza to film bardzo niedoskonały, ale też czarujący i rozbrajający humorem. Przypomina w tym zresztą swojego bohatera, Árona, dwudziestodziewięciolatka z Budapesztu, który właśnie skończył studia i powinien wreszcie dorosnąć. Problem w tym, że nie bardzo potrafi. Prawdę mówiąc, Áron w ogóle potrafi niewiele – nie umie ani napisać CV, ani zmywać naczyń, ani pić, ani umówić się z dziewczyną, nie robiąc z siebie przy tym kompletnego wariata. Chciałby wprawdzie napisać książkę, tylko że i do tego nie potrafi się zabrać: obiecuje sobie, że zacznie tworzyć w najbliższy poniedziałek, ale poniedziałki mijają, a weny ani śladu. Zapytany, jaka z cech charakteru pasuje do niego najmniej, odpowiada „skrupulatny”. Reżyser darzy swojego bohatera sympatią, co łatwo udziela się widzowi – duża w tym zasługa odtwarzającego główną rolę Árona Ferenczika: nieuczesanego, z dwudniowym zarostem, w okularach; świetnie odgrywającego niepewność i niezdarność. Poza tym trudno znielubić łamagę, który co chwila sprząta wymiociny (najczęściej swoje) albo wpada w cielęcy zachwyt na widok pluszowego misia – pamiątki z dzieciństwa.
Nic nie prowokuje do pytań o sens życia (oraz jego brak), jak miłość. Ta – jak wszystko inne – Áronowi również się nie udaje. Rozstanie z Eszter – tym bardziej dojmujące, że dziewczyna nie pozostawia po sobie nawet włosów w umywalce – nie prowadzi tu wprawdzie do jakichś odkrywczych wniosków, ale służy za pretekst do kilku niezłych żartów – w tym otwierającego film gagu, w którym bohater zastanawia się, jak wyglądałaby jego nagła śmierć.
Reisz ma olbrzymią wizualną wyobraźnię, którą przekłada na filmową materię – historia Árona pełna jest scen przypominających sen (jak wtedy, gdy była dziewczyna, multiplikuje się, idąc krok w krok za bohaterem); znajdziemy tu trochę surrealizmu à la Michel Gondry; wspomnienia stylizowane na zapis wideo; a także paradokumentalną sondę. W tej ostatniej – gdy przepytywane postacie opisują swoją zawodową lub uczuciową stabilizację – widać życzliwy prztyczek w nos niepoukładanego Árona, ale Reisz mówi tu też o ambicjach i kompromisach pokolenia współczesnych trzydziestolatków (i pokazuje przy tym, że to generacja może i sympatyczna, ale niemająca zbyt wiele do powiedzenia). Odrobiny społecznego komentarza można się dopatrywać także w rysunku nadopiekuńczej matki-patriotki, jednak filmowi Reisza brakuje goryczy i nieco ostrzejszej ironii, by o współczesnych Węgrach i Węgrzech powiedzieć coś naprawdę ciekawego.

‹10. Wakacyjne Kadry›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceCieszyn
Od8 lipca 2015
Do12 lipca 2015
WWW
Reżyserska żonglerka formami nie jest w stanie zrekompensować słabości scenariusza – z czasem „Sens życia oraz jego brak” zaczyna się dłużyć, żarty zdają się coraz bardziej wymuszone, a wizualne atrakcje sprawiają wrażenie radosnej improwizacji, a nie precyzyjnego wcielenia w życie reżyserskiego zamysłu. Potencjalnie nośny motyw lotu do Portugalii, na który pijany Áron kupuje bilet, jest dramaturgicznie niedopracowany; im bliżej zaś końca filmu, tym bardziej banalna okazuje się całość – ot, historia sympatycznego, rozmamłanego dziwaka, który w końcu trochę się pozbierał.
„Sens życia oraz jego brak” to kolejny ostatnimi laty film o stanie zawieszenia dwudziestoparolatków: już po studiach, ale jeszcze niewiedzących, kim być i co robić w życiu. Gdyby Reisz miał więcej rzemieślniczej biegłości i nie sprowadzał ciekawego przecież tematu do banalnych puent, może nakręciłby środkowoeuropejską odpowiedź na „Frances Ha”. Tak musi bronić się humorem – na szczęście vis comica „Sensu życia…” jest nieodparta.
koniec
9 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dzień 5
— Jarosław Robak

Dzień 4
— Jarosław Robak

Dzień 3
— Jarosław Robak

Dzień 2
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Krótko o filmach: To właśnie życie
— Jarosław Robak

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festival 2018 (3)
— Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

American Film Festival 2018 (2)
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Krótko o filmach: Tomb Raider
— Jarosław Robak

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.