Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹10. Wakacyjne Kadry›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceCieszyn
Od8 lipca 2015
Do12 lipca 2015
WWW

Wakacyjne Kadry: Dzień 5

Esensja.pl
Esensja.pl
Ostatni dzień „Wakacyjnych Kadrów w Kręgach Sztuki” to okazja do nadrobienia kilku głośnych tytułów, które można było już wcześniej obejrzeć w kinach – a także, dzięki niezbyt napiętemu programowi, okazja do pożegnania malowniczego Cieszyna.

Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 5

Ostatni dzień „Wakacyjnych Kadrów w Kręgach Sztuki” to okazja do nadrobienia kilku głośnych tytułów, które można było już wcześniej obejrzeć w kinach – a także, dzięki niezbyt napiętemu programowi, okazja do pożegnania malowniczego Cieszyna.

‹10. Wakacyjne Kadry›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceCieszyn
Od8 lipca 2015
Do12 lipca 2015
WWW
Kogo nigdy nie dopadło ostatniego dnia festiwalu, gdy wszystkie najlepsze filmy już obejrzane, a w programie nie widać atrakcji, które mogłyby urozmaicić czas przed wyjazdem? Podobny festiwalowy spleen udzielał się też na „Wakacyjnych Kadrach w Kręgach Sztuki” – słoneczna niedziela nie mobilizowała do wyjścia do kina, zwłaszcza, że repertuar przygotowany na ostatni dzień umożliwiał raczej nadrabianie zaległości, niż nowe ekscytacje. W sekcji „Złote Niedźwiedzie – Berlinale” pokazano włoski film „Cezar musi umrzeć” braci Taviani, w którym przestępcy osadzeni w więzieniu o zaostrzonym rygorze wystawiają „Juliusza Cezara”. Sztuka Szekspira okazuje się – co oczywiście nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Szekspir już tak ma – uniwersalna, a jej słowa w ustach więźniów brzmią przejmująco i autentycznie (nie tylko dlatego, że skazańcom łatwo utożsamić się z tragedią zdrady i zbrodni – ale również z tego powodu, że wcale nie są takimi amatorami i posiadają pewne przygotowanie aktorskie). Przenikanie się życia i sztuki to temat dość oklepany – ale u Tavianich wypada i tak ciekawiej niż w oscarowym „Birdmanie”.
Nieco lżejszą propozycją były „Dzikie historie” – choć z drugiej strony trudno o ważniejsze problemy niż natura ludzka i walka klas, a te komedia Argentyńczyka Damiana Szifrona porusza w sposób błyskotliwy, przyprawiony humorem czarnym jak smoła. Choć „Dzikie historie” jeszcze całkiem niedawno wyświetlano w regularnej dystrybucji i pewnie większość zainteresowanych widzów zdążyła już je wcześniej obejrzeć, dla kogoś, kto przezwyciężył festiwalowy dołek, powtórny seans z pewnością nie był czasem straconym. Jestem gotów się założyć, że w niedzielne popołudnie można było znaleźć w telewizji jakiś mecz siatkówki – a to chyba głównie do kibiców tej dyscypliny skierowany był ostatni film festiwalu, dokument „Drużyna” Michała Bielawskiego, którego bohaterami są polscy kadrowicze. Choć nie przepadam za samą siatkówką, tak mam wrażenie, że kto, zamiast wybrać się do kina „Piast”, zdecydował się zostać przed telewizorem, dokonał dobrego wyboru (i kto wie, czy oglądając zawodników w akcji nie dowiedział się o nich więcej niż z filmu Bielawskiego).
Ostatni dzień festiwalu to też premiery z warsztatów filmowych i muzycznych dla dzieci oraz „Artur Barciś Show”, w którym bohater retrospektywy tegorocznych „Wakacyjnych Kadrów” bawił publiczność anegdotami ze swojej aktorskiej kariery. Być może dobrze, że w programie ostatniego dnia nie znalazło się więcej atrakcji – w końcu wypadało obejrzeć trochę tego Cieszyna przed wyjazdem, a nie tylko krążyć bez przerwy między seansami, spotkaniami i panelami, jak to miało miejsce w poprzednich dniach (noce pozostawmy wyobraźni czytelników). Dziesiąte „Wakacyjne Kadry w Kręgach Sztuki” były festiwalem niedoskonałym organizacyjnie (czego dowodzi niska frekwencja podczas większości seansów i debat), ale nie dającym się nie lubić, dzięki kameralnej atmosferze, kilku świetnym tytułom w programie oraz urokom miasteczka (podkreślanym jeszcze przez – zaskakujące zwłaszcza z perspektywy przyjezdnych z większych miast – przystępnymi cenami, nie tylko biletów do kina). Jednak przed „Wakacyjnymi Kadrami” dużo pracy, jeśli w następnych latach miałyby ambicje być nie tylko przyjemnym, ale również ważnym i oryginalnym punktem na polskiej letniej mapie festiwalowej.
koniec
13 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Wakacyjne Kadry: Dzień 4
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 3
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 2
— Jarosław Robak

Wakacyjne Kadry: Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
— Jarosław Robak

Z tego cyklu

Dzień 4
— Jarosław Robak

Dzień 3
— Jarosław Robak

Dzień 2
— Jarosław Robak

Dzień 1 – Sens życia oraz jego brak
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Krótko o filmach: To właśnie życie
— Jarosław Robak

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festival 2018 (3)
— Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

American Film Festival 2018 (2)
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Krótko o filmach: Tomb Raider
— Jarosław Robak

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.