Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Glenn Ficcara, John Requa
‹Kocha, lubi, szanuje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKocha, lubi, szanuje
Tytuł oryginalnyCrazy, Stupid, Love
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery2 września 2011
ReżyseriaGlenn Ficcara, John Requa
ZdjęciaAndrew Dunn
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Ryan Gosling, Julianne Moore, Emma Stone, Marisa Tomei, Kevin Bacon, John Carroll Lynch
MuzykaChristophe Beck, Nick Urata
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odrobinę szczęścia w miłości
[Glenn Ficcara, John Requa „Kocha, lubi, szanuje” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zwiastun i plakaty kłamią. „Kocha, lubi, szanuje” Glenna Ficarry i Johna Requy to nie plastikowa komedia romantyczna, ale chwytający za serce film obyczajowy z bohaterami, którzy owszem są ładni i zamożni, tylko bardzo niepewni i życiowo rozbici. Nie ma czego zazdrościć, można za to się uśmiechnąć, zadumać, a nawet wzruszyć.

Ewa Drab

Odrobinę szczęścia w miłości
[Glenn Ficcara, John Requa „Kocha, lubi, szanuje” - recenzja]

Zwiastun i plakaty kłamią. „Kocha, lubi, szanuje” Glenna Ficarry i Johna Requy to nie plastikowa komedia romantyczna, ale chwytający za serce film obyczajowy z bohaterami, którzy owszem są ładni i zamożni, tylko bardzo niepewni i życiowo rozbici. Nie ma czego zazdrościć, można za to się uśmiechnąć, zadumać, a nawet wzruszyć.

Glenn Ficcara, John Requa
‹Kocha, lubi, szanuje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKocha, lubi, szanuje
Tytuł oryginalnyCrazy, Stupid, Love
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery2 września 2011
ReżyseriaGlenn Ficcara, John Requa
ZdjęciaAndrew Dunn
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Ryan Gosling, Julianne Moore, Emma Stone, Marisa Tomei, Kevin Bacon, John Carroll Lynch
MuzykaChristophe Beck, Nick Urata
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekkomedia, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komedia obyczajowa oparta na obserwacjach po trochu psychologicznych, po trochu humorystycznych, ale zawsze bliskich rzeczywistości, nie stanowi dziś żelaznego punktu kinowych repertuarów. To raczej umowne komedie romantyczne albo dosadne buddy movies królują na ekranach, zastępując filmy takie jak „Kocha, lubi, szanuje”, czyli kino przyjemne, przystępne i humorystyczne, lecz jednocześnie przyprawione solidną porcją goryczy, pozbawione wszechobecnego cynizmu i wzbogacone nutą autentycznego romantyzmu. Tym lepiej, że film duetu Glenn Ficarra i John Requa zdobywa widzów i przychylne opinie krytyków, bo to po prostu bezpretensjonalna i niegłupia rozrywka. Dodatkową atrakcją, która na pewno przyczynia się do spopularyzowania tego poczciwie czarującego filmu jest znakomita obsada łącząca dwa pokolenia aktorskie. Młode reprezentują wdzięczna Emma Stone i uniwersalnie utalentowany Ryan Gosling; starsze i bardziej doświadczone – jak zawsze znakomita Julianne Moore i przekonujący w konwencji obyczajowej Steve Carell.
Początek nie należy do najweselszych. Główny bohater, Cal Weaver, dowiaduje się, że po dwudziestu latach małżeństwa jego żona, Emily, chce rozwodu. Po wyprowadzce zaczyna upijać się w barze, w którym grasuje rasowy podrywacz Jacob. Młody przystojniak postanawia wspomóc starszego kolegę w potrzebie i uczy go dbałości o wygląd i sztuki podrywu. Cal, do tej pory wierny żonie, zaczyna szukać przygód z przypadkowymi kobietami. Z drugiej strony Jacob, który skacze z kwiatka na kwiatek i nie utrzymuje zainteresowania jedną osobą na dłużej, zaczyna zakochiwać się w błyskotliwej Hannie. Jednak z mało oryginalnego punktu wyjścia nie rozwija się tradycyjna komedia romantyczna z dwoma wątkami paralelnymi ukazującymi miłość na różnych etapach życia. Tam, gdzie zwyczajny kom-rom by się kończył, „Kocha, lubi, szanuje” nadal trwa, uciekając od przewidywalnych rozwiązań. To ironiczny zabieg ze strony reżyserów, ponieważ ich film wykorzystuje typowe romantyczne chwyty, ale żongluje nimi w twórczy sposób, ni to drwiąc ze słabości gatunku, ni to żeniąc komedię romantyczną z gorzkim kinem obyczajowym. Scenariusz spaja rozszczepioną dwu-, a wręcz trzytorową fabułę w jedną, spójną historię z dużą dozą uczuciowości i życiowej szczerości. Umowność i uproszczenia licznych wątków służą jedynie nadaniu całości rozrywkowego charakteru.
Ficarra i Requa unikają również oczywistości. Wszystkie elementy układają się w kompletną całość dopiero pod koniec seansu, a finał – chociaż nie obejdzie się bez publicznych przemów i aktów akceptacji – nie podlega standardowym zasadom pocukrzonego happy endu. Ale upiększeń zabrakło nie tylko w poprowadzeniu fabuły, ale także w samych bohaterach, którzy nie są pozbawieni rys. Dzięki zrezygnowaniu z podziałów na czarne i białe, postaci robią wrażenie prawdziwych ludzi z krwi i kości, a nie hollywoodzkich pacynek wypowiadających odpowiednie kwestie. Popełniają błędy, ranią innych i kochają. Tak Emily, jak i Cal zdradzają w ramach buntu przeciw zaistniałej w ich życiu sytuacji. Emily próbuje potrząsnąć osowiałym mężem, Cal ma nadzieję zemścić się na żonie, a może później znaleźć kogoś nowego. Jacob manipuluje kobietami. Nikt nie jest bez win i dlatego każdy jest na swój sposób ciekawy. Dialogi czasem tracą werwę, co również przydaje im autentyzmu.
Wobec takiego postawienia sprawy, to znaczy traktowania bohaterów z ambiwalencją i szczerością, trochę rozczarowuje intensywne forsowanie pozytywnych wartości rodzinnych. Nie do końca klei się to z przydawaniem postaciom wad albo z budowaniem słodko-gorzkiej atmosfery. Nie da się jednak przeoczyć faktu, że Ficarra i Requa to reżyserzy-romantycy, którzy próbują przekonać publiczność, że w tych cynicznych czasach, gdy odczuwanie nierzadko okazuje się obciachem, istnieje jeszcze prawdziwa miłość, przebaczenie i rodzina.
koniec
15 września 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.