Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Moneyball›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoneyball
Dystrybutor UIP
Data premiery9 grudnia 2011
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaBrad Pitt, Philip Seymour Hoffman, Jonah Hill, Robin Wright, Chris Pratt, Kathryn Morris, Tammy Blanchard
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Just enjoy the show…
[Bennett Miller „Moneyball” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wyobraźcie sobie drużynę piłkarską, w której zawodnicy dobierani są nie według zdobytych goli i asyst, ale estetyki podań, ilości wślizgów czy nawet stanu cywilnego i wyglądu. Nie trzeba patrzeć na skład FC Barcelony, żeby stwierdzić że taki klucz nie miałby żadnego sensu. Pomyśleć, że do momentu rewolucji opisanej w „Moneyball”, podobna selekcja w baseballu funkcjonowała niemal od początku tego sportu.

Kamil Witek

Just enjoy the show…
[Bennett Miller „Moneyball” - recenzja]

Wyobraźcie sobie drużynę piłkarską, w której zawodnicy dobierani są nie według zdobytych goli i asyst, ale estetyki podań, ilości wślizgów czy nawet stanu cywilnego i wyglądu. Nie trzeba patrzeć na skład FC Barcelony, żeby stwierdzić że taki klucz nie miałby żadnego sensu. Pomyśleć, że do momentu rewolucji opisanej w „Moneyball”, podobna selekcja w baseballu funkcjonowała niemal od początku tego sportu.

Bennett Miller
‹Moneyball›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMoneyball
Dystrybutor UIP
Data premiery9 grudnia 2011
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaBrad Pitt, Philip Seymour Hoffman, Jonah Hill, Robin Wright, Chris Pratt, Kathryn Morris, Tammy Blanchard
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oczywiście to duże uproszczenie, tym bardziej, że większość rodzimych widzów nie zrozumie całego baseballowego jądra, wokół którego kręci się fabuła „Moneyball”. Jednakże w dużym stopniu oddaje skalę wadliwości i archaiczności kryteriów oceny zawodników nie ewoluującej od ponad 150 lat. Gdyby chodziło wyłącznie o obnażenie niedoskonałości przestarzałego myślenia w jednym z najpopularniejszych sportów za oceanem, wystarczyło by nakręcić drapieżny dokument. Słowo „money” w tytule jest jednak nieprzypadkowe.
Powstały na podstawie głośnej książki dramat to bowiem przede wszystkim portret odwiecznej sportowej niesprawiedliwości. Nie trzeba być fachowcem by dostrzec, że także i w sporcie o wszystkim decydują pieniądze. Bogate kluby wykorzystując swoje nieprzebrane zasoby podkupują najlepszych, tworzą „dream teamy”, miażdżą biedniejszą konkurencję. Właśnie w takiej nieciekawej sytuacji jest Oakland A’s pod rządami Billy’ego Beane’a (Brad Pitt). Mając kilkukrotnie mniejszy budżet od innych zespołów może tylko marzyć o nawiązaniu równej rywalizacji z najlepszymi. Beane – były niespełniony baseballista – ma gorzką świadomość, że funkcjonując w ramach utartych schematów nie ugra nic. Rozegra kilkanaście przeciętnych sezonów przemijając na kartach historii. Dlatego wraz z młodym analitykiem Peterem Brandem (Jonah Hill) wypowiada wojnę systemowi, stawiając na innowacyjne myślenie wywracające całe dotychczasowe pojęcie o baseballu do góry nogami.
Choć teoretycznie mamy tu do czynienia z filmem sportowym, w scenariuszu autorstwa Stevena Zailliana i Aarona Sorkina to nie zawodnicy, a manager i analityk kreują i decydują o obliczu drużyny. Gracze są tylko środkiem do wyznaczonego celu. Kupowani, sprzedawani i wymieniani między klubami, w oku kamery wystają niewiele spod analitycznych słupków i statystyk. Z książki traktującej w dużej mierze o liczbach wyrzeźbiono sprawny i kąśliwie rewizyjny materiał. Miejsce typowego glamouru american dream zastąpiły rozczarowanie i frustracja. Sztywne statystyki zderzono z niepewną intuicją. Doświadczenie i wyczucie baseballowych skautów zmieciono matematycznymi równaniami.
Prócz pełnych, lecz stonowanych kreacji Pitta i Hilla siłą pociągową „Moneyball” jest jego bezkompromisowość. Film nie stara się utrzymać jakichkolwiek złudzeń co do realiów baseballu. Zawodowy sport to nie olimpiada gdzie liczy się już sam udział. Historię interesują tylko zwycięzcy. Jeśli chce się w niej zapisać, to trzeba walczyć o wszystko. Dlatego, mimo stopniowych sukcesów i bicia ligowych rekordów, Beane’a nie obchodzi wyłącznie wykorzystanie dziur systemu tylko dla własnej korzyści. Jego cel to kompletny triumf stawianej teorii. Wstrząśnięcie skostniałą filozofią sportu i środowiskiem wrogiemu zmianom. Nie ma bowiem znaczenie ile wygra potyczek na drodze do jego realizacji. Jeśli przegra ostatni mecz w sezonie, wszystkie poprzednie nie będą miały żadnego znaczenia. Dlatego – stosując terminologię baseballową – nie zadowala się zdobyciem trzeciej bazy. Stawia wszystko na jedną kartę, nawet jeśli miałby wylecieć na aut przed dotarciem do domu. Totalna wojna z systemem zawsze musi mieć swoje ofiary.
W gruncie rzeczy „Moneyball” nie jest kinem stricte nastawionym na gorące wybuchy emocji kojarzonymi ze sportową rywalizacją. Choć należy mu oddać, iż kilkukrotnie przyspieszy bicie serca, to nie dlatego tak łatwo zdobywa sympatię widzów. Obserwując nieprzewidywalność baseballu trudno bowiem oprzeć się wrażeniu, że w „Moneyball” jest coś nieuchwytnie romantycznego. Choćby dlatego, że niezłomnie od pierwszej do ostatniej minuty forsuje jedną z najpiękniejszych tez każdego sportu – pieniądze nie grają.
koniec
2 stycznia 2012

Komentarze

02 I 2012   12:35:35

Ostatnie zdanie recenzji jest co najmniej kontrowersyjne w świetle zakończenia filmu i naszej wiedzy o tym, jak dalej potoczyły się losy zarówno samego Beane'a, jak i całej teorii. Ciekawy artykuł na ten temat zamieścił m.in. jeden z tegorocznych numerów "Sports Illustrated".

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Marta Bałaga

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Kamil Witek

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
— Marta Bałaga

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.