Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś do polskich kin trafia „Foxcatcher” Bennetta Millera. Film recenzowaliśmy na naszych łamach już dwukrotnie. Dziś przypominamy tekst Kamila Witka napisany przy okazji relacji z 5 American Film Festival.

Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Dziś do polskich kin trafia „Foxcatcher” Bennetta Millera. Film recenzowaliśmy na naszych łamach już dwukrotnie. Dziś przypominamy tekst Kamila Witka napisany przy okazji relacji z 5 American Film Festival.

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Steve Carrell miał to dość rzadkie szczęście u komików, że w końcu dostał rolę, która może mu pomóc wyrwać się choć na chwilę z komediowej szufladki i zarazem przysporzyć deszcz najważniejszych branżowych nagród. „Foxcatcher” to jego absolutny popis wychłodzonego i stonowanego aktorstwa, gdzie samo jedno spojrzenie ma w sobie więcej niepokoju niż niejeden film grozy.
Najnowszy film Benneta Millera nie jest jednakże horrorem mrożącym krew w żyłach, choć zawarta w nim historia jest faktycznie przerażająca. Oparta na faktach opowieść o życiu braci Schultzów – mistrzów olimpijskich z Los Angeles w zapasach w stylu wolnym – oraz ich relacji z ekscentrycznym milionerem Johnem duPontem nie może bowiem pozostawić po sobie zbyt przyjemnego uczucia. DuPont w interpretacji Carrella odpycha wszystkim: wyglądem, nabrzmiałymi patosem przemowami, manią podniosłego celu i osobistej wielkości. Przyciąga jednym – pieniędzmi, które w świecie amatorskiego i mało medialnego sportu są cenniejsze niż jakiekolwiek tytuły i medale.
Tragiczną historia zawarta w„Foxcatcher” zawiązana jest dość nietypowo. Jej początkowa oś zaczepia się wokół młodszego Schultza – zamkniętego w sobie i małomównego Marka(skrojony do roli Channing Tatum). Ten od początku spogląda na DuPonta z niekłamanym podziwem. Widzi w nim szczodrego patrona i mentora, życiowego przewodnika. Naiwność sportowca z biegiem czasu wpędza go jednak w pułapkę niespotykanych wcześniej luksusów, zachłyśnięcie dobrobytem odciąga od sportowej rywalizacji i jasnego życiowego celu. W chwilami nazbyt powolnej narracji obserwujemy pogłębiające się psychiczne zagubienie zapaśnika, dodatkowo napędzane i podsycane chorobliwą chęcią wyjścia z cienia bardziej cenionego w sportowym światku brata. Miller zresztą przez kilkadziesiąt minut sprytnie trzyma starszego Dave’a(dobry jak zawsze Mark Ruffalo) w odwodzie, choć teoretycznie w zgodzie z finałem historii, to on powinien grać w „Foxcatcher” pierwsze skrzypce. Pokazując go jedynie w kilku kadrach, skazuje Marka na samotną walkę z przeszkodami i schizofrenicznym duPontem, przynajmniej do momentu gdy ten będzie tracił grunt pod nogami tak szybko, że do zaprzepaszczenia będzie miał o wiele więcej niż tylko etap sportowej kariery.
To, że Miller doskonale wnika pod skórę postaci skomplikowanych psychologicznie wiemy już z „Capote”. W „Foxcatcher” nie tyle genialnie wygrywa uczucia swoich bohaterów co z wystudiowanym chłodem prowadzi ich wnikliwą obserwację. Empirycznie zderzając problem osamotnienia i zagubienia ze światem wypełnionym brutalnością i fizycznością spogląda na buchające emocje z odległości, która pozwala widzieć całą ich brzydotę. Podobnie jak w „Moneyball” tak i tu Miller patrzy na sportową rywalizację z ironicznej perspektywy, jednocześnie przemycając gdzieś miedzy kadrami jej piękno i potwierdzenie coraz mniej sprawdzalnej teorii, iż pieniądze nigdy nie zastąpią talentu i ciężkiej pracy.
W tym wszystkim tymbardziej szkoda, że „Foxcatcher” skomponowany w zasadzie z poszczególnych świetnych sekwencji nie stanowi spójnej i pełnej całości. Zawarte w scenariuszu uproszczenia zaciemniające prawdziwość historii i powodują, że jej tragizm nie ma odpowiednio silnego wydźwięku, który na dodatek nie do końca wynika z tego co mogliśmy doświadczyć na ekranie. Traktując zbyt często fabułę „Foxcatcher” jako przyczynek do własnych obserwacji Miller nie popycha jej zbyt mocno w konkretnym i jasno określonym kierunku. Dlatego ma się wrażenie, że jej finał i epilog są tu dorzucone niejako wyłącznie z kronikarskiego obowiązku. Trochę tak jakby zapaśnik dochodząc do półfinału zrezygnował z dalszej walki, zadowalając się w pełni miejscem tuż za podium.
koniec
9 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: By państwo rosło w siłę, a obywatele czuli się bezpieczniej
Sebastian Chosiński

25 II 2024

Druga część „Barona” Rustama Sagdijewa, która do kin trafiła sześć lat po pierwszej, wypada na jej tle znacznie słabiej. Jest to przede wszystkim skutkiem tego, że scenarzyści nie potrafili podjąć jednoznacznej decyzji, co chcą przedstawić widzowi. Czy ma to być ciąg dalszy historii związanej z rozpracowywaniem handlarzy narkotyków, czy też opowieść o tym, jak tajni agenci uzbeccy i rosyjscy doprowadzili do upadku Państwa Islamskiego w Syrii.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 3. Niewłaściwi ludzie w kluczowych miejscach
Marcin Mroziuk

23 II 2024

Kiedy mogłoby się wydawać, że sytuacja została opanowana i jedynie River Cartwright będzie musiał ponieść konsekwencje swej zuchwałości i braku rozwagi, zostajemy zaskoczeni niespodziewanym zwrotem akcji. Okazuje się bowiem, że do tej pory obserwowaliśmy zaledwie wstęp do prawdziwej rozgrywki, w trakcie której zagrożenie jest już jak najbardziej realne.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odrażający, brzydcy i… skorumpowani
Sebastian Chosiński

21 II 2024

Za sprawą pieriestrojki radziecka kinematografia wzbogaciła się o dziesiątki znakomitych filmów, które jeszcze parę lat wcześniej nie mogłyyby powstać z powodu cenzury. Najwięcej zyskało kino gatunkowe, zwłaszcza sensacyjne. Jednym z najwartoświoszych dzieł zrealizowanych tuż przed upadkiem Kraju Rad był dwuczęściowy uzbecki „Kodeks milczenia” Zinowija Rojzmana, w powstaniu którego maczali palce dwaj kultowi autorzy sowieckich kryminałów – Gieorgij Wajner i Leonid Słowin.

więcej »

Polecamy

Zemsty szpon

Z filmu wyjęte:

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Podniebne newsy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Marta Bałaga

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Just enjoy the show…
— Kamil Witek

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.