Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś do polskich kin trafia „Foxcatcher” Bennetta Millera. Film recenzowaliśmy na naszych łamach już dwukrotnie. Dziś przypominamy tekst Kamila Witka napisany przy okazji relacji z 5 American Film Festival.

Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Dziś do polskich kin trafia „Foxcatcher” Bennetta Millera. Film recenzowaliśmy na naszych łamach już dwukrotnie. Dziś przypominamy tekst Kamila Witka napisany przy okazji relacji z 5 American Film Festival.

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Steve Carrell miał to dość rzadkie szczęście u komików, że w końcu dostał rolę, która może mu pomóc wyrwać się choć na chwilę z komediowej szufladki i zarazem przysporzyć deszcz najważniejszych branżowych nagród. „Foxcatcher” to jego absolutny popis wychłodzonego i stonowanego aktorstwa, gdzie samo jedno spojrzenie ma w sobie więcej niepokoju niż niejeden film grozy.
Najnowszy film Benneta Millera nie jest jednakże horrorem mrożącym krew w żyłach, choć zawarta w nim historia jest faktycznie przerażająca. Oparta na faktach opowieść o życiu braci Schultzów – mistrzów olimpijskich z Los Angeles w zapasach w stylu wolnym – oraz ich relacji z ekscentrycznym milionerem Johnem duPontem nie może bowiem pozostawić po sobie zbyt przyjemnego uczucia. DuPont w interpretacji Carrella odpycha wszystkim: wyglądem, nabrzmiałymi patosem przemowami, manią podniosłego celu i osobistej wielkości. Przyciąga jednym – pieniędzmi, które w świecie amatorskiego i mało medialnego sportu są cenniejsze niż jakiekolwiek tytuły i medale.
Tragiczną historia zawarta w„Foxcatcher” zawiązana jest dość nietypowo. Jej początkowa oś zaczepia się wokół młodszego Schultza – zamkniętego w sobie i małomównego Marka(skrojony do roli Channing Tatum). Ten od początku spogląda na DuPonta z niekłamanym podziwem. Widzi w nim szczodrego patrona i mentora, życiowego przewodnika. Naiwność sportowca z biegiem czasu wpędza go jednak w pułapkę niespotykanych wcześniej luksusów, zachłyśnięcie dobrobytem odciąga od sportowej rywalizacji i jasnego życiowego celu. W chwilami nazbyt powolnej narracji obserwujemy pogłębiające się psychiczne zagubienie zapaśnika, dodatkowo napędzane i podsycane chorobliwą chęcią wyjścia z cienia bardziej cenionego w sportowym światku brata. Miller zresztą przez kilkadziesiąt minut sprytnie trzyma starszego Dave’a(dobry jak zawsze Mark Ruffalo) w odwodzie, choć teoretycznie w zgodzie z finałem historii, to on powinien grać w „Foxcatcher” pierwsze skrzypce. Pokazując go jedynie w kilku kadrach, skazuje Marka na samotną walkę z przeszkodami i schizofrenicznym duPontem, przynajmniej do momentu gdy ten będzie tracił grunt pod nogami tak szybko, że do zaprzepaszczenia będzie miał o wiele więcej niż tylko etap sportowej kariery.
To, że Miller doskonale wnika pod skórę postaci skomplikowanych psychologicznie wiemy już z „Capote”. W „Foxcatcher” nie tyle genialnie wygrywa uczucia swoich bohaterów co z wystudiowanym chłodem prowadzi ich wnikliwą obserwację. Empirycznie zderzając problem osamotnienia i zagubienia ze światem wypełnionym brutalnością i fizycznością spogląda na buchające emocje z odległości, która pozwala widzieć całą ich brzydotę. Podobnie jak w „Moneyball” tak i tu Miller patrzy na sportową rywalizację z ironicznej perspektywy, jednocześnie przemycając gdzieś miedzy kadrami jej piękno i potwierdzenie coraz mniej sprawdzalnej teorii, iż pieniądze nigdy nie zastąpią talentu i ciężkiej pracy.
W tym wszystkim tymbardziej szkoda, że „Foxcatcher” skomponowany w zasadzie z poszczególnych świetnych sekwencji nie stanowi spójnej i pełnej całości. Zawarte w scenariuszu uproszczenia zaciemniające prawdziwość historii i powodują, że jej tragizm nie ma odpowiednio silnego wydźwięku, który na dodatek nie do końca wynika z tego co mogliśmy doświadczyć na ekranie. Traktując zbyt często fabułę „Foxcatcher” jako przyczynek do własnych obserwacji Miller nie popycha jej zbyt mocno w konkretnym i jasno określonym kierunku. Dlatego ma się wrażenie, że jej finał i epilog są tu dorzucone niejako wyłącznie z kronikarskiego obowiązku. Trochę tak jakby zapaśnik dochodząc do półfinału zrezygnował z dalszej walki, zadowalając się w pełni miejscem tuż za podium.
koniec
9 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Marta Bałaga

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Perfect Days
— Kamil Witek

Czasem myślę o umieraniu
— Kamil Witek

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Just enjoy the show…
— Kamil Witek

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.