Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś kolejna recenzja „Foxcatchera”, od wczoraj obecnego na ekranach polskich kin. Tym razem przypominamy tekst Marty Bałagi, napisany przy okazji relacji z zeszłorocznego festiwalu w Cannes.

Marta Bałaga

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Dziś kolejna recenzja „Foxcatchera”, od wczoraj obecnego na ekranach polskich kin. Tym razem przypominamy tekst Marty Bałagi, napisany przy okazji relacji z zeszłorocznego festiwalu w Cannes.

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zdobywca złotego medalu olimpijskiego Mark Schultz (Channing Tatum) odbiera pewnego dnia zaskakujący telefon; tajemniczy miliarder John du Pont (Steve Carell) pragnie się z nim spotkać. Od razu stawia sprawę jasno – Mark ma się wprowadzić do luksusowej rezydencji Foxcatcher Farm, gdzie niczego mu nie zabraknie i w spokoju będzie mógł przygotować się do kolejnych igrzysk w Seulu. Skuszony wielkimi pieniędzmi i możliwością wyjścia z cienia słynnego brata Dave’a (Mark Ruffallo) Schultz przystaje na korzystną propozycję. Przyjdzie mu jednak zapłacić za to wielką cenę.
O braciach Schultz Miller po raz pierwszy dowiedział się w 2006 roku podczas spotkania z fanami w Nowym Jorku. Gdy podpisywał płyty DVD ze swoim dokumentem „The Cruising” podszedł do niego nieznany mężczyzna z teczką wypchaną dokumentacją poświęconej tej sprawie. Był to producent Tom Heller.
Niezwykła historia od razu wywarła na nim wielkie wrażenie: „Okoliczności tych wydarzeń wydawały się komiczne i absurdalne, ale ich konsekwencje były jak najbardziej prawdziwe i przerażające – powiedział Miller. „Dziwne rzeczy, które wydarzyły się w tamtym miejscu nie przypominały niczego, o czym wcześniej słyszałem ani czego sam doświadczyłem.” Psychologiczne gry, które du Pont prowadził z braćmi, jego obsesja na ich punkcie doprowadziła do tragedii, ale Miller zdecydował się ukazać wszystko „na zimno”, bez fajerwerków i w oszczędny sposób. Może dlatego film tak poraża.
Reżyser poświęcił przygotowaniom wiele lat, szukając materiałów i przeprowadzając wywiady, ale nie chodziło mu tylko o dokumentowanie faktów: „Kilka miesięcy po premierze „Capote” otrzymałem list od Harper Lee, która napisała, że mój film stanowi przykład wykorzystania fikcji jako środka prowadzącego do prawdy. Zauważyła, że wiele scen zostało zmyślonych, ale jednocześnie udało się opowiedzieć prawdę o Trumanie. Ten sam efekt próbowałem osiągnąć w „Foxcatcher”.”
To, że udało mu się zrealizować swoje zamierzenie jest w dużej mierze zasługą aktorów, bo o „Foxcatcher” naprawdę nie da się wspomnieć nie koncentrując się na tym, co robią tu Channing Tatum i Steve Carell. Ucharakteryzowani nie do poznania zupełnie odchodzą od wizerunków, które przyniosły im popularność. O tym, że Channing jest najlepszy wiadomo już dzięki Jimmy’emu Kimmelowi. Jednak pomimo tego, że jako zagubiony Schultz jest naprawdę doskonały, większość pochwał przypadnie zapewne Carellowi. Jego transformacja jest tak zaskakująca, że oglądając go można nabawić się sporej traumy.
John du Pont to dziedzic wielkiej fortuny, filantrop, filatelista, ornitolog o pseudonimie „Złoty Orzeł” i… zupełny psychopata. Zostaje trenerem najlepszych zapaśników w kraju, bo każdemu jest w stanie złożyć ofertę, której ten nie będzie w stanie odrzucić. Carell tworzy postać potwora, nie popadając przy tym jednak w przesadę. Pod wrażeniem jego talentu był też sam reżyser: „W tej roli nie mogłem obsadzić znanego z podobnych kreacji aktora, bo najważniejszą cechą du Ponta była jego nieprzewidywalność. Nikt nie wierzył, do czego był zdolny. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem Steve’a w akcji, przeszedł mnie dreszcz. Godzinami oglądałem materiały z du Pontem, byłem więc dobrze zaznajomiony z tym, kim był, jak brzmiał i jak się poruszał. Umiejętność Steve’a do uchwycenia tych fizycznych cech była niezwykła i przyprawiała wszystkich o gęsią skórkę.”
„Foxcatcher” ma spore szanse na to, by zdobyć w tym roku najważniejsze nagrody. To trudny, nieprzyjemny, przerażająco smutny film. Ale też bliski wielkości.
koniec
10 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 3. Niewłaściwi ludzie w kluczowych miejscach
Marcin Mroziuk

23 II 2024

Kiedy mogłoby się wydawać, że sytuacja została opanowana i jedynie River Cartwright będzie musiał ponieść konsekwencje swej zuchwałości i braku rozwagi, zostajemy zaskoczeni niespodziewanym zwrotem akcji. Okazuje się bowiem, że do tej pory obserwowaliśmy zaledwie wstęp do prawdziwej rozgrywki, w trakcie której zagrożenie jest już jak najbardziej realne.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odrażający, brzydcy i… skorumpowani
Sebastian Chosiński

21 II 2024

Za sprawą pieriestrojki radziecka kinematografia wzbogaciła się o dziesiątki znakomitych filmów, które jeszcze parę lat wcześniej nie mogłyyby powstać z powodu cenzury. Najwięcej zyskało kino gatunkowe, zwłaszcza sensacyjne. Jednym z najwartoświoszych dzieł zrealizowanych tuż przed upadkiem Kraju Rad był dwuczęściowy uzbecki „Kodeks milczenia” Zinowija Rojzmana, w powstaniu którego maczali palce dwaj kultowi autorzy sowieckich kryminałów – Gieorgij Wajner i Leonid Słowin.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 2. Gra pozorów z wysoką stawką w tle
Marcin Mroziuk

19 II 2024

Nie da się ukryć, że River Cartwright całkiem często najpierw działa, a dopiero później myśli. Można podejrzewać, że tę cechę jego charakteru postanowił teraz wykorzystać ktoś całkiem dobrze go znający, a w efekcie Jackson Lamb będzie musiał się martwić o bezpieczeństwo już dwóch swoich podwładnych.

więcej »

Polecamy

Zemsty szpon

Z filmu wyjęte:

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Podniebne newsy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Kamil Witek

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Poprzednie życie
— Kamil Witek

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Just enjoy the show…
— Kamil Witek

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.