Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tanya Wexler
‹Histeria›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHisteria
Tytuł oryginalnyHysteria
Dystrybutor Hagi
Data premiery2 marca 2012
ReżyseriaTanya Wexler
ZdjęciaSean Bobbitt
Scenariusz
ObsadaJonathan Pryce, Rupert Everett, Maggie Gyllenhaal
MuzykaGast Waltzing
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Feminizm bez paroksyzmów
[Tanya Wexler „Histeria” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Histeria” jest reklamowana na nucie feministycznej, przy jednoczesnym wykorzystaniu kontrowersji, za jaką można uznać historię powstania wibratora. Tymczasem w filmie Tanyi Wexler nie ma nic wywrotowego, feminizm zostaje podany w wersji łagodnej, a temat seksualności kobiety – wykorzystany jako punkt wyjścia dla komedii. Nie zmienia to jednak faktu, że jest zabawnie, swawolnie i rozluźniająco.

Ewa Drab

Feminizm bez paroksyzmów
[Tanya Wexler „Histeria” - recenzja]

„Histeria” jest reklamowana na nucie feministycznej, przy jednoczesnym wykorzystaniu kontrowersji, za jaką można uznać historię powstania wibratora. Tymczasem w filmie Tanyi Wexler nie ma nic wywrotowego, feminizm zostaje podany w wersji łagodnej, a temat seksualności kobiety – wykorzystany jako punkt wyjścia dla komedii. Nie zmienia to jednak faktu, że jest zabawnie, swawolnie i rozluźniająco.

Tanya Wexler
‹Histeria›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHisteria
Tytuł oryginalnyHysteria
Dystrybutor Hagi
Data premiery2 marca 2012
ReżyseriaTanya Wexler
ZdjęciaSean Bobbitt
Scenariusz
ObsadaJonathan Pryce, Rupert Everett, Maggie Gyllenhaal
MuzykaGast Waltzing
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiWielka Brytania
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Aż do roku 1952 histeria była częstą diagnozą problemów zdrowotnych wyłącznie u kobiet. Do symptomów choroby kwalifikowano wszystkie objawy męczące płeć piękną, takie jak przygnębienie, napięcie podbrzusza, drażliwość, bezsenność, brak ochoty na seks albo brak apetytu. Jeśli kobieta manifestowała nadmierną emocjonalność i sprawiała kłopoty w społeczeństwie, nazywano ją histeryczką. Za jedną z metod leczenia lżejszych przypadków choroby uznawano masaż części intymnych, mający dać ujście frustracji poprzez paroksyzmy, czyli po prostu orgazm. Właśnie wokół tej praktyki kręci się zalążek fabularny „Histerii” – Tanya Wexler przechodzi od wyssanej z palca przypadłości do wynalezienia wibratora, traktując jednak aspekty historyczne swobodnie i jako tło dla wątku romantycznego, poprowadzonego zresztą z ikrą i pomysłem na pogłębienie konwencji komedii romantycznej.
Głównym bohaterem jest młody i ambitny lekarz Mortimer Grainville, który hołduje naiwnym ideałom medycyny, ma umysł otwarty na nowe zdobycze nauki i chce poświęcić życie zawodowe ratowaniu pacjentów. Cierpi jednak na przypadłość mówienia swoim przełożonym wprost, co myśli o ich zacofaniu i wąskich perspektywach, dlatego regularnie traci pracę. Wreszcie postanawia zaprzedać duszę prywatnej praktyce doktora Dalrymple’a, który zajmuje się chorobami kobiecymi, a więc zwłaszcza histerią. Lekarz potrzebuje asystenta do wykonywania masażu narządów płciowych pacjentek, coraz częściej zapisujących się na wizyty ze względu na dobrą reputację doktora. Na tematach młodzieńczego idealizmu i podrzędnej pozycji kobiet w ówczesnym społeczeństwie film Tanyi Wexler się jednak nie kończy. Doktor Dalrymple może bowiem pochwalić się dwiema pięknymi córkami – potulną, spełniającą życzenia ojca Emily oraz nieokiełznaną, promującą wywrotowe teorie Charlotte. W ten sposób serce Mortimera zostaje wystawione na nie lada turbulencje. Czy wybrać bezpieczne, wygodne życie na praktyce u przyszłego teścia i uległą, uroczą żonę, czy raczej realizować marzenia o leczeniu ludzi u boku sufrażystki o zdecydowanych poglądach, która nie pozwoli mu wpaść w koleiny szkodliwego wygodnictwa? W momencie gdy przyszłość bohatera wydaje się przesądzona, jego przyjaciel, lord-wynalazca, konstruuje pierwszy wibrator.
„Histerię” można odebrać jako film, w którym podejmuje się wiele tematów o znaczeniu społecznym w opakowaniu lekkostrawnej konwencji. Wtedy jednak nie spełni pokładanych w nim nadziei, ponieważ jak na historię o wibratorze, postrzeganiu kobiety i jej seksualności, a także o wyborze drogi życiowej między perspektywą łatwych pieniędzy a spełnianiem misji, jest zbyt poukładany i ugrzeczniony. Wszystkie problemy zostały potraktowane zbyt powierzchownie, połowicznie; zbyt dużo chce powiedzieć reżyserka, jednocześnie próbując bawić publiczność. Natomiast jako zaangażowana komedia z tematami społecznymi w tle „Histeria” sprawdza się o niebo lepiej. Wówczas film Wexler dostarcza humoru z refleksją w tle – w ten sposób można zainteresować się tematem histerii i tego, jak lekceważono kobiety i ich problemy w czasach, w których rozgrywa się akcja filmu, jak również odnaleźć ciągle aktualne prawdy, zwłaszcza o relacjach damsko-męskich. „Histerię” dobrze się ogląda głównie ze względu na role Hugh Dancy’ego w roli Mortimera Grainville’a i Maggie Gyllenhaal wcielającą się w czupurną wojowniczkę o prawa kobiet i kobietę społecznie zaangażowaną, Charlotte Dalrymple. Na drugim planie świetnie odnajdują się także Felicity Jones i Rupert Everett. Wszystko to pozwala powiedzieć, że „Histeria” to oryginalniejsza komedia romantyczna ostatnich miesięcy. Rozrywka z pazurem, ale nic więcej.
koniec
15 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.