Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Declan Donnellan, Nick Ormerod
‹Uwodziciel›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUwodziciel
Tytuł oryginalnyBel Ami
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 maja 2012
ReżyseriaDeclan Donnellan, Nick Ormerod
ZdjęciaStefano Falivene
Scenariusz
ObsadaRobert Pattinson, Christina Ricci, Uma Thurman, Kristin Scott Thomas, Natalia Tena, Colm Meaney, Holliday Grainger, Philip Glenister, Pip Torrens
MuzykaLakshman Joseph De Saram, Rachel Portman
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Do pieniędzy przez łóżko
[Declan Donnellan, Nick Ormerod „Uwodziciel” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Robert Pattinson, znany jako blady wampir Edward Cullen ze „Zmierzchu”, stara się zaskoczyć publiczność. Szuka nowego wizerunku, który pozwoli uciec przywiązaniu do jednej roli. Ale jak portret młodego bezwzględnego i zblazowanego mężczyzny, jaki prezentuje w „Uwodzicielu” Declana Donnellana i Nicka Ormeroda ma wyrwać go z szufladki marnego aktora?

Ewa Drab

Do pieniędzy przez łóżko
[Declan Donnellan, Nick Ormerod „Uwodziciel” - recenzja]

Robert Pattinson, znany jako blady wampir Edward Cullen ze „Zmierzchu”, stara się zaskoczyć publiczność. Szuka nowego wizerunku, który pozwoli uciec przywiązaniu do jednej roli. Ale jak portret młodego bezwzględnego i zblazowanego mężczyzny, jaki prezentuje w „Uwodzicielu” Declana Donnellana i Nicka Ormeroda ma wyrwać go z szufladki marnego aktora?

Declan Donnellan, Nick Ormerod
‹Uwodziciel›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUwodziciel
Tytuł oryginalnyBel Ami
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 maja 2012
ReżyseriaDeclan Donnellan, Nick Ormerod
ZdjęciaStefano Falivene
Scenariusz
ObsadaRobert Pattinson, Christina Ricci, Uma Thurman, Kristin Scott Thomas, Natalia Tena, Colm Meaney, Holliday Grainger, Philip Glenister, Pip Torrens
MuzykaLakshman Joseph De Saram, Rachel Portman
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania102 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W przypadku „Uwodziciela” zachowawczość i strach przed niezyskownymi innowacjami producentów zadziwia, zamiast budzić zrozumienie. Filmowcy wzięli bowiem na warsztat materiał z 1885, to znaczy książkę „Bel Ami” autorstwa Guy de Maupassanta. Druga powieść pisarza to historia stara jak świat – chłopak, który nie ma nic prócz urody, pnie się po szczeblach hierarchii społecznej przez łóżko bogatych żon wpływowych ludzi. Trudno powiedzieć, co ekipa „Uwodziciela” zobaczyła w staromodnej opowieści, pozbawionej ścieżek interpretacyjnych pozwalających na znalezienie odniesień do współczesności. Możliwe, że powstał zamysł, w którym widać było aktualność historii Guy de Maupassanta nawet w dzisiejszych czasach, ale duet reżyserski i Pattinson w roli tytułowej skutecznie zarżnęli jakiekolwiek przejawy wychodzenia poza utarte schematy. W ten sposób film stanowi śliczną zabawkę sprzed blisko półtora wieku – miło się ją ogląda, ale rozlatuje się ze starości przy najlżejszym dotyku.
Fabuła filmu podąża za fabułą powieściową. Georges Duroy, żołnierz stacjonujący w Maroku, kończy służbę i przyjeżdża do Paryża. Nie ma ani pieniędzy, ani koneksji. Spotyka dawnego znajomego, Charlesa Forrestiera, który zaprasza go na kolację, a potem załatwia pierwszą pracę, w redakcji gazety „La Vie Française”. Duroy niewiele potrafi, dlatego często popada w konflikt z mężczyznami, umie za to znakomicie radzić sobie z ich żonami. Wkrótce znajduje sobie pierwszą kochankę, która jednak poza przyjemnościami cielesnymi, nie może mu wiele zagwarantować. Następne podboje zostają więc skalkulowane, obliczone na zysk w postaci pieniędzy i władzy.
Film rozbija się przede wszystkim o nieudolne aktorstwo Roberta Pattinsona, starającego się intensywnie zmienić wizerunek ekranowy. Aktor nie jest brzydki, ale nie potrafi połączyć dobrego wyglądu z charyzmą i przekonującą kreacją. Miota się po ekranie z jednego miejsca na drugie, prezentując przymilny uśmieszek samozadowolenia lub zacięte usta i diabelskie spojrzenie manipulanta. W każdym wcieleniu jest nudny i powtarzalny. Jego braki widać zwłaszcza w kontraście ze wspaniałymi paniami, które uwodzi: Christina Ricci ma świeżość i czar salonowej kokietki, Uma Thurman kreuje wizerunek kobiety silnej i niezależnej, a Kristin Scott Thomas celnie przedstawia swoją bohaterkę jako zahukaną żonę, tęskniącą za przygodą i zakazanym owocem. Na tym tle Pattinson wypada blado. W rezultacie trudno uwierzyć, że może tak intensywnie działać na kobiety.
Oczywiście pod względem wizualnym „Uwodziciel” czaruje tak, jak Pattinson nie potrafi. Piękne odtworzenie epoki towarzyszy uroczym aktorkom w jeszcze cudowniejszych sukniach. Ale niestety na tym zalety „Uwodziciela” się kończą. Wieje starością i znużeniem. Twórcom nie udało się wydobyć z powieści niczego nowego i aktualnego, a nośny temat zajadłego zdobywania pieniędzy jako odreagowywanie traumy związanej z biedą zostawiają na koniec, żeby nie rozwinąć go nawet w najmniejszym stopniu.
koniec
27 czerwca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.