Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Stebbings
‹Defendor›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDefendor
ReżyseriaPeter Stebbings
ZdjęciaDavid Greene
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Elias Koteas, Michael Kelly, Sandra Oh, Kat Dennings, Clark Johnson, Lisa Ray, Alan C. Peterson, Kristin Booth
MuzykaJohn Rowley
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania101 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Superbohaterowie na Transatlantyku: Defendor
[Peter Stebbings „Defendor” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Defendor” to film superbohaterski z popularnego dziś nurtu rewizjonistycznego: a co by było, gdyby w naszym świecie ktoś uwierzył w komiksowe fabuły, ubrał się w kostium i sam zaczął naśladować superherosów, nie mając jednakże żadnych supermocy?

Konrad Wągrowski

Superbohaterowie na Transatlantyku: Defendor
[Peter Stebbings „Defendor” - recenzja]

„Defendor” to film superbohaterski z popularnego dziś nurtu rewizjonistycznego: a co by było, gdyby w naszym świecie ktoś uwierzył w komiksowe fabuły, ubrał się w kostium i sam zaczął naśladować superherosów, nie mając jednakże żadnych supermocy?

Superbohater niejedno ma imię. Na tegorocznym festiwalu Transatlantyk zobaczymy sekcję filmów poświęconych niestandardowym opowieściom o zamaskowanych herosach. Esensja objęła nad sekcją patronat medialny, a my w recenzjach przybliżamy Wam prezentowane tytuły.

Peter Stebbings
‹Defendor›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDefendor
ReżyseriaPeter Stebbings
ZdjęciaDavid Greene
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Elias Koteas, Michael Kelly, Sandra Oh, Kat Dennings, Clark Johnson, Lisa Ray, Alan C. Peterson, Kristin Booth
MuzykaJohn Rowley
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania101 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Defendor” to raczej słabo znany, choć wart uwagi reżyserski debiut filmowy Petera Stebbingsa, raczej znanego z występów aktorskich w serialach TV. Tytułowy bohater, grany przekonująco przez Woody’ego Harrelsona uważa się za supebohatera, którego misją jest walka ze złem, symbolizowanym przez mrocznego Kapitana Industry. W rzeczywistości Artur Poppington (bo tak brzmi jego właściwe imię) jest zwykłym pracownikiem budowlanym, człowiekiem o problemach psychicznych, mentalności dziecka, mieszającym fikcję z rzeczywistością. W trakcie filmu, w rozmowach z psychiatrą (Sandra Oh), która ma ocenić poziom niebezpieczeństwa pacjenta po jednej z jego „akcji” poznajemy traumy Artura, które doprowadziły go do obecnej sytuacji.
Artur działa w sposób nieskomplikowany – nosi dość kuriozalny kostium domowej roboty, nie ma żadnych mocy, nie ma żadnych specjalnych umiejętności, a główną metodą walki jest wysyłanie na przeciwników… rozwścieczonych pszczół. Defendor szuka oczywiście dla siebie misji, łatwo jednak nim manipulować, co właśnie robi młoda prostytutka Kat, którą on sam uznaje za wcielenie Lois Lane. Skierowany przez dziewczynę rozpoczyna walkę z lokalnym serbskim szefem mafii i skorumpowanym policjantem Dooneyem (w tej roli Elias Koteas). To oczywiście złoczyńcy małej skali, ale rzec można – jaki superbohater, takie arcyłotry.
Wbrew pozorom, mimo pierwotnych skojarzeń z „Kick-Ass” (zwłaszcza w początkowych scenach, gdy bohater zostaje w pierwszej scenie solidnie pobity, nie mając jednakowoż odporności na ból), „Defendor” nie jest ani parodią ani pastiszem gatunku. Nie jest również – a przynajmniej jest w bardzo małym stopniu – komedią. To kino w gruncie rzeczy całkiem poważne, dość ponure, badające jak może spełnić się superbohaterski mit w naszej smutnej rzeczywistości (smutnej, bo widać, że w miasteczku szaleje przestępczość i korupcja). Odpowiedź jest niejednoznaczna. Artur kieruje się fałszywymi przesłankami – wierzy, że lokalny szef mafii jest Kapitanem Industry, odpowiedzialnym ze śmierć jego matki (w trakcie filmu dowiadujemy się, co naprawdę stało się z matką bohatera i w jaki sposób wymyślił sobie takiego arcywroga), ale jednak walczy z autentycznym złem. Jest umysłowo upośledzony, ale kieruje się słusznymi wartościami, czym potrafi ująć nie tylko swego jedynego przyjaciela z budowy, ale także sprowadzić Kat na dobrą drogę. Jego sposoby działania są kuriozalne, jego moce nie istnieją, jego los jest w zasadzie przesądzony, ale już sama jego działalność może przebudzić ludzi i pokazać im, że warto brać sprawy we własne ręce. Stebbings w swym filmie stara się powiedzieć, że choć komiksowe fabuły dalekie są od wiarygodności i prawdopodobieństwa, to istotny jest sam mit superbohatera, mit, który trzeba wciąż podtrzymywać, bo pokazuje ludziom właściwy kierunek, choć niekoniecznie wymagający zakładania pelerynek i ruszania nocą do walki ze złem.
koniec
31 lipca 2013

Komentarze

31 VII 2013   14:48:20

"Artur kieruje się fałszywymi przesłankami – wierzy, że lokalny szef mafii jest Kapitanem Industry, odpowiedzialnym ze śmierć jego matki (w trakcie filmu dowiadujemy się, co naprawdę stało się z matką bohatera i w jaki sposób wymyślił sobie takiego arcywroga), ale jednak walczy z autentycznym złem."

Autor chyba źle zrozumiał dialog albo dwuznaczność. Captain of the Industry to amerykański idiom na elitę przemysłu. Używany jest również w zupełnie nieheroicznych sprawach.

31 VII 2013   20:48:52

Autor bardzo dobrze zrozumiał dialog albo dwuznaczność, ale nie chciał zdradzać pointy filmu.

31 VII 2013   20:52:07

SPOILERS BE HERE: Defendor uważa, że odpowiedzialny za śmierć jej matki jest tajemniczy Kapitan Industry - wiedzę swą czerpię z wypowiedzi własnego ojca, który właśnie tak niegdyś powiedział, mając na myśli wspomnianą elitę przemysłu. Co nie zmienia faktu, że Defendor postrzega to w sposób dosłowny, jako imię jakiegoś konkretnego superwroga.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dokumenty superbohaterskie
— Konrad Wągrowski

Alter Egos
— Konrad Wągrowski

Special
— Konrad Wągrowski

Super
— Konrad Wągrowski

Griff the Invisible
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.