Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Hal Haberman, Jeremy Passmore
‹Special›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpecial
ReżyseriaHal Haberman, Jeremy Passmore
ZdjęciaNelson Cragg
Scenariusz
ObsadaMichael Rapaport, Paul Blackthorne, Josh Peck, Robert Baker, Jack Kehler, Alexandra Holden, Ian Bohen, Christopher Darga, Michael Shamus Wiles
MuzykaManish Raval, Tom Wolfe
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania81 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Superbohaterowie na Transatlantyku: Special
[Hal Haberman, Jeremy Passmore „Special” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Iron Man i w pewnym stopniu Batman są jednak wyjątkowi. Osiągnęli sukces, zanim zaczęli zwalczać zło w kostiumach. Poza nimi jednak można odnieść wrażenie, że za superbohaterkę biorą się zwykle życiowi nieudacznicy.

Konrad Wągrowski

Superbohaterowie na Transatlantyku: Special
[Hal Haberman, Jeremy Passmore „Special” - recenzja]

Iron Man i w pewnym stopniu Batman są jednak wyjątkowi. Osiągnęli sukces, zanim zaczęli zwalczać zło w kostiumach. Poza nimi jednak można odnieść wrażenie, że za superbohaterkę biorą się zwykle życiowi nieudacznicy.

Superbohater niejedno ma imię. Na tegorocznym festiwalu Transatlantyk zobaczymy sekcję filmów poświęconych niestandardowym opowieściom o zamaskowanych herosach. Esensja objęła nad sekcją patronat medialny, a my w recenzjach przybliżamy Wam prezentowane tytuły.

Hal Haberman, Jeremy Passmore
‹Special›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSpecial
ReżyseriaHal Haberman, Jeremy Passmore
ZdjęciaNelson Cragg
Scenariusz
ObsadaMichael Rapaport, Paul Blackthorne, Josh Peck, Robert Baker, Jack Kehler, Alexandra Holden, Ian Bohen, Christopher Darga, Michael Shamus Wiles
MuzykaManish Raval, Tom Wolfe
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania81 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Życiowym nieudacznikiem jest też bohater filmu „Special” Les Franken. Na co dzień wlepia mandaty za złe parkowanie, jest samotny, jego jedyną pasją są komiksy, ma niby dwóch kupli, ale ci są nieustannie najarani. Chcąc, być może, coś zrobić ze swoim życiem, idzie do kliniki farmaceutycznej i zgłasza na ochotnika do testowania eksperymentalnego leku antydepresyjnego. Z początku niby nic specjalnego się nie dzieje, ale po kilku dniach lek zaczyna powodować dziwne objawy. Les lewituje nad ziemią, przechodzi przez ściany i odczytuje myśli innych ludzi. Wychowany na opowieściach obrazkowych, wie, co powinien robić. Zakłada dość mało wyszukany strój i rusza w miasto by zwalczać przestępczość. Już wkrótce w lokalnym sklepie, na oczach sympatycznej sprzedawczyni obezwładnia rabusia, którego zamiary poznał dzięki telepatii.
Są jednak pewne problemy – nikt za specjalnie nie wierzy Lesowi w jego zdolności. Gdy ten prezentuje lekarzowi swe umiejętności unoszenia się nad ziemią, ten widzi, że Les tak naprawdę leży na podłodze. Gdy pokazuje kumplom przechodzenie przez ścianę, ci widzą jak w pełnym biegu rozbija sobie nos o mur. Gdy obezwładnia kolejnych bandytów zidentyfikowanych dzięki telepatii, media informują o tajemniczym człowieku, napadającym na spokojnych ludzi…
Medyczny eksperyment (bądź jakaś awaria z laboratorium) to częsty motyw filmów o superbohaterach, uzasadniający pozyskiwanie przez nich ponadnaturalnych mocy. W „Special” jest to wykorzystane przewrotnie – mamy medyczny eksperyment, ale supermoce, które otrzymuje Les, powstają jedynie w jego wyobraźni, w gruncie rzeczy to wadliwy lek zaburza jego postrzeganie rzeczywistości.
„Special” jest taką typową sundance’ową produkcją, nakręconą we właściwy dla amerykańskiego kina niezależnego sposób, z niewielką obsadą, niskim budżetem, wykorzystaniem schematów amerykańskiej popkultury, przyzwoitym aktorstwem i postawieniem na dialogi. Najciekawsze, najdowcipniejsze w „Special” jest właśnie zestawianie wyobrażeń Lesa z tym, co widzą inni. Les podnosi ręce, myśli, że lewituje i każe się obserwować, a zdziwieni koledzy nie wiedzą, na co mają patrzeć. Les idzie na policję i oferuje swe usługi (prosząc jednocześnie o ustalenie jakiegoś znaku wzywającego; nie musi być tak skomplikowany jak w „Batmanach”) i na dowód swych mocy znów rozbija się o ścianę. Les rozmawia z lekarzem, który zaleca mu zaprzestanie przyjmowania leku, ale telepatycznie (w wyobrażeniu Lesa) każe mu kontynuować kurację. W późniejszej części komedia zmienia się w paranoiczny thriller (w którym przedstawiciele firmy farmaceutycznej, chcący przerwać eksperyment, brani są przez bohatera za wrogich agentów), a w końcówce twórcy próbują nadać całości bez przekonania jakieś głębsze przesłanie. Zupełnie niepotrzebnie – finałowe filozofowanie to zdecydowanie najsłabsza część filmu.
koniec
3 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dokumenty superbohaterskie
— Konrad Wągrowski

Alter Egos
— Konrad Wągrowski

Super
— Konrad Wągrowski

Griff the Invisible
— Konrad Wągrowski

Defendor
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Po komiks marsz: Maj 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.