Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tommy Lee Jones
‹Eskorta›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEskorta
Tytuł oryginalnyThe Homesman
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery7 sierpnia 2015
ReżyseriaTommy Lee Jones
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaTommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, David Dencik
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2014: To nie jest kraj dla kobiet
[Tommy Lee Jones „Eskorta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tommy Lee Jones, znany głównie jako aktor i zdobywca Oscara za rolę w „Ściganym”, wyreżyserował już dwa filmy telewizyjne i doskonałe „Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady”, za które w 2005 roku zdobył w Cannes dwie nagrody. Jego najnowsze dzieło, oparty na podstawie powieści Glendona Swarthouta „The Homesman”, na pierwszy rzut oka może wydawać się dość klasycznym westernem. Reklamowany jest jednak jako „nieopisana historia Dzikiego Zachodu” i taki dobór słów wydaje się dość trafny – poświęcony jest bowiem kobietom.

Marta Bałaga

Cannes 2014: To nie jest kraj dla kobiet
[Tommy Lee Jones „Eskorta” - recenzja]

Tommy Lee Jones, znany głównie jako aktor i zdobywca Oscara za rolę w „Ściganym”, wyreżyserował już dwa filmy telewizyjne i doskonałe „Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady”, za które w 2005 roku zdobył w Cannes dwie nagrody. Jego najnowsze dzieło, oparty na podstawie powieści Glendona Swarthouta „The Homesman”, na pierwszy rzut oka może wydawać się dość klasycznym westernem. Reklamowany jest jednak jako „nieopisana historia Dzikiego Zachodu” i taki dobór słów wydaje się dość trafny – poświęcony jest bowiem kobietom.

Tommy Lee Jones
‹Eskorta›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEskorta
Tytuł oryginalnyThe Homesman
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery7 sierpnia 2015
ReżyseriaTommy Lee Jones
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaTommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, David Dencik
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trudów było wiele, i tylko dzięki odwadze i wyrzeczeniu kobiet, które podczas tych ciężkich lat pracowały ręka w rękę wraz ze swoimi mężami, synami i braćmi, zawdzięczamy rozwój środkowo-zachodnich Stanów Zjednoczonych, tak teraz obfitujących we wszystko, co czyni życie warte życia.
Pionierka Betty Wollman
W małej osadzie na Dzikim Zachodzie trzy kobiety popadają w obłęd. Ich rodziny nie chcą i nie potrafią się nimi zająć, zadanie wywiezienia ich z powrotem na Wschód przypada więc zaradnej starej pannie, Mary Bee Cuddy (Hilary Swank). Nie wyruszy jednak w niebezpieczną podróż zupełnie sama – zgodnie ze złożoną obietnicą dołączy do niej wędrowny rzezimieszek (Tommy Lee Jones), którego Mary uratowała od niechybnej śmierci. Wraz z trójką kłopotliwych podróżnych udadzą się w długą i niebezpieczną podroż przez Nebraskę.
Recenzję takiego dzieła jak „The Homesman” powinno się zaraz na wstępie opatrzyć zdaniem: tylko dla fanów gatunku. Jeśli ktoś nie lubi westernów ani nawet antywesternów, historia ta prawdopodobnie go nie wzruszy. Szkoda, bo to niezły film i w przeciwieństwie do prezentowanego poza konkursem głównym „The Salvation” z Madsem Mikkelsenem udowadnia, że western nie musi stanowić tylko i wyłącznie zabawy dobrze znanymi konwencjami.
„The Homesman” to western feministyczny. Takie określenie nie jest wcale niczym nowym, wystarczy przypomnieć „Johnny’ego Guitar”, mało wystrzałowe „Wystrzałowe dziewczyny” czy nawet „Meek’s Cutoff” Kelly Reichardt z Michelle Williams w roli głównej. Nakręcił go jednak wychowany na Południu tradycjonalista.
W „The Homesman” Jones udowadnia, że ma dobre oko i potrafi świetnie prowadzić aktorów, ale też przede wszystkim to, że nie boi się nieprzyjemnej prawdy. Trudne życie, które doprowadziło trzy kobiety do postradania zmysłów pokazane jest do bólu szczerze.
Szwedkę Gro Svensen mąż gwałci kiedy tylko przyjdzie mu na to ochota, nawet gdy ta leży tuż obok własnej matki. Młodziutka Arabella (w tej roli córka Meryl Streep, Grace Gummer) traci z powodu choroby trójkę dzieci, Theoline zabija z kolei własne wrzucając je do wychodka. Izolacja, zdanie na kaprysy pogody, brak jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz – Zachód przedstawiony jest tu jako jałowe piekło, w którym najgorzej jest właśnie kobietom.
Zapytany, dlaczego tak ważne było dla niego pokazanie położenia kobiet na Dzikim Zachodzie w połowie XIX wieku, Jones odpowiedział krótko: „Ponieważ uważam, że obecna sytuacja kobiet ma w niej swoje źródło. Nie sądzę, żeby w tym pokoju znalazła się choć jedna kobieta, która nigdy nie czuła się uprzedmiotowiona lub bagatelizowana z powodu swojej płci.” Widać to zwłaszcza na przykładzie Mary Bee.
Grana przez Hilary Swank bohaterka jest niezależna i pracuje równie ciężko jak mężczyźni. Ma własny majątek, lecz nie podnosi to jej wartości w oczach kandydatów na męża. Wręcz przeciwnie – jak na kobietę „zbyt się rządzi”.
Tommy Lee Jones długo szukał aktorki, która zdołałaby unieść tę rolę: „Spotkanie Hilary przyniosło mu ogromna ulgę. Już po pięciu sekundach wiedziałem, że jest idealna pod względem fizycznym, mentalnym, emocjonalnym, nawet etnicznym – w końcu sama pochodzi z Nebraski i nie boi się koni ani mułów.” Miał rację.
Hilary Swank najlepiej sprawdza się w rolach silnych kobiet, choć w tym przypadku musiała znosić prawdziwie drakońskie warunki: „Przyszło nam pracować w bardzo trudnych realiach. Było to użyteczne, ponieważ dzięki temu mogliśmy zrozumieć jak żyli nasi bohaterowie dzień za dniem, choć wieczorem mogliśmy przynajmniej wziąć kąpiel i zjeść ciepły posiłek. Oni nie mieli takiej możliwości. Gdy było zimno – zamarzaliśmy, gdy wiało – mieliśmy piasek w uszach, nosie, ustach i grubą warstwę we włosach, bo tak jak nasi bohaterowie po prostu ich nie myliśmy. Było to prawdziwe wyzwanie.”
Jej duet z pomarszczonym jak jabłuszko Tommy Lee Jonesem, wyglądającym jakby się w świecie Zachodu urodził, nie jest może tak porywający, jak można było tego oczekiwać, ale oboje nieźle sobie radzą. To samo można powiedzieć o aktorach drugoplanowych i takich gwiazdach jak James Spader i Meryl Streep, którym przypadły smakowite epizody. Niestety ma się wrażenie, że cała ta przeprawa jakoś…zbyt szybko się kończy.
Po mocnym początku w drugiej połowie filmu opowieść trochę się rozmywa a spotykani na drodze ludzie zbyt szybko znikają by naprawdę zaistnieć na ekranie. Wyprodukowany przez samego Luca Bessona film jest stylowy i ma coś ciekawego do powiedzenia, lecz nie wbija w fotel jak „Bez przebaczenia” czy nawet „Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady”. Betty Wollman by się jednak spodobał.
koniec
22 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

East Side Story: Wielkie bohaterstwo małych ludzi
Sebastian Chosiński

14 IV 2024

Nie trzeba być żołnierzem w mundurze generalskim, aby dokonywać czynów wielkich. Nie trzeba mieć w ręku karabinu czy sterów czołgu. Niekiedy wystarczy prawdziwa, a nie jedynie deklarowana miłość bliźniego, względnie – zwykła ludzka przyzwoitość. W to właśnie byli „uzbrojeni” mieszkańcy gruzińskiej wsi Shindisi, którzy w sierpniu 2008 roku ratowali swoich rannych żołnierzy przed zemstą Rosjan. O tym opowiada dramat wojenny Dita Cincadzego.

więcej »

Reacher: Sez. 2. odc. 8. Porozmawiajmy o zabijaniu
Marcin Mroziuk

12 IV 2024

Chociaż główny bohater znalazł się w na pierwszy rzut oka beznadziejnym położeniu, to w istocie nie zastanawiamy się, czy uda mu się rozprawić z Langstonem i jego ludźmi, lecz jedynie czekamy, by dowiedzieć się, w jaki sposób tego dokona. Niestety tutaj twórcy scenariusza zdecydowanie przesadzili, gdyż pozwolili Reacherowi na zupełnie nieprawdopodobne wyczyny.

więcej »

Polecamy

Wilkołaki wciąż modne

Z filmu wyjęte:

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Duże dzieci z artretyzmem
— Marta Bałaga

Rysunek kontrolowany
— Marta Bałaga

Opowieść o przyjaźni
— Marta Bałaga

Dokumentalna fikcja
— Marta Bałaga

Nie jestem strategiem
— Alice Rohrwacher

Innego razu w Anatolii
— Marta Bałaga

Wszystko o Marii
— Marta Bałaga

Dwa dni w Belgii
— Marta Bałaga

Propozycja nie do odrzucenia
— Marta Bałaga

Najdroższa mamusia
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Mniej uczęszczane ścieżki do grobu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.