Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Asia Argento
‹Dziewczynka z kotem›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczynka z kotem
Tytuł oryginalnyIncompresa
Dystrybutor Spectator
Data premiery5 grudnia 2014
ReżyseriaAsia Argento
ZdjęciaNicola Pecorini
Scenariusz
ObsadaAnna Lou Castoldi, Charlotte Gainsbourg, Gabriel Garko, Max Gazzè, Alice Pea, Justin Pearson, Carolina Poccioni
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania110 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Aria i Asia
[Asia Argento „Dziewczynka z kotem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dziewczynka z kotem” (w oryginale „Incompressa” – „Niezrozumiana”, co lepiej koresponduje z treścią filmu) okazała się jednym z milszych zaskoczeń tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Drugi pełnometrażowy film Asii Argento nie jest może kinem wybitnym, ale poruszającym.

Konrad Wągrowski

Aria i Asia
[Asia Argento „Dziewczynka z kotem” - recenzja]

„Dziewczynka z kotem” (w oryginale „Incompressa” – „Niezrozumiana”, co lepiej koresponduje z treścią filmu) okazała się jednym z milszych zaskoczeń tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Drugi pełnometrażowy film Asii Argento nie jest może kinem wybitnym, ale poruszającym.

Asia Argento
‹Dziewczynka z kotem›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDziewczynka z kotem
Tytuł oryginalnyIncompresa
Dystrybutor Spectator
Data premiery5 grudnia 2014
ReżyseriaAsia Argento
ZdjęciaNicola Pecorini
Scenariusz
ObsadaAnna Lou Castoldi, Charlotte Gainsbourg, Gabriel Garko, Max Gazzè, Alice Pea, Justin Pearson, Carolina Poccioni
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiFrancja, Włochy
Czas trwania110 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Asia Argento miłośnikom kina znana jest od dawna – w pierwszej kolejności co prawda jako córka reżysera i scenarzysty, słynnego włoskiego twórcy kina grozy Dario Argento, w drugiej jako aktorka, pojawiająca się na ekranie już od dziewiątego roku życia. Do osiągnięcia pełnoletności zagrała już w dziewięciu filmach, co nie powinno dziwić, gdyż często aktorzy młodociani obsadzani są dzięki rodzinnym koneksjom. Argento kontynuowała aktorską karierę w dorosłym życiu, z jednej strony często grywając osoby o niestabilnej osobowości, z drugiej udzielając się w kinie rozrywkowym klasy „B” – thrillerach, horrorach, filmy fantasy, nierzadko też prezentując się tamże w niekompletnym stroju. Jak się jednak okazało, ambicje młodej Argento były jednak szersze – tyczyły również reżyserii. Już w 1994 nakręciła swą pierwszą krótkometrażówkę, w 1998 dokument, w 2000 pierwszą pełnometrażową fabułę – „Scarlett Diva”. Nie były to filmy najlepiej przyjęte, tym bardziej zaskakuje „Dziewczynka z kotem”, dzieło dojrzalsze i pewne braki nadrabiające emocjonalną siłą.
Głowna bohaterka filmu Aria jest córką pary włoskich artystów – narcystycznego aktora i histerycznej pianistki. Rodzice Arii są zdemoralizowanymi, pełnymi dziwactw, niezdolnymi do miłości przegranymi – mimo pozornych sukcesów zawodowych – ludźmi (ojciec jest kuriozalny w swej wierze w zabobony, matka w odrzucaniu swego wieku i chęci spędzania życia na szalonej zabawie). Oboje mają już córki z wcześniejszych związków, z którymi Aria niespecjalnie się dogaduje (przyrodnie siostry – zwłaszcza ta od strony ojca – wydają się nieodrodnymi dziećmi swych rodziców). Dom wypełniają kłótnie i awantury, rodzice są w trakcie rozwodu. Każde z nich skoncentrowane w ogromnym stopniu jest na sobie, nie dostrzegając bądź ignorując potrzeby dziecka, które doświadcza coraz to różnych rozczarowań i upokorzeń. Aria jest dziewczynką utalentowaną, odnoszącą sukcesy w szkole, jednakże tam również – ze względu na swe celebryckie pochodzenie – nie jest dobrze przez rówieśników traktowana. Ma co prawda bliską przyjaciółkę i znalezionego kota, którzy stają się dla niej na jakiś czas oparciem, ale nie mogą zrównoważyć nieszczęścia dziecka, które pragnie przede wszystkim spokoju, miłości i zainteresowania ze strony rodziców – co nigdy nie będzie jej dane. A i przyjaźń nie trwa wiecznie…
Opowieść o nieszczęśliwym dzieciństwie Arii jest nieskomplikowana, przewidywalna i momentami nieco przerysowana, ale przejmująca, w dużej mierze dzięki znakomitej grze młodziutkiej Giulii Salerno w roli Arii, a także dzięki pomysłowości scenarzystki i reżyserki, która z inwencją przedstawia kolejne sceny małych wzlotów i większych upokorzeń głównej bohaterki, łącząc prawdziwy dramat z drobnymi akcentami nadziei i humoru. Szczery, silnie emocjonalny ton filmu wynika prawdopodobnie z faktu, że Asia Argento w gruncie rzeczy opowiada o własnym dzieciństwie i choć sama odżegnywała się od takiej interpretacji, z pewnością kręcąc film przewidywała taki jego odbiór. I chyba nie ma przypadku w tym, że główna bohaterka tak jak sama Argento jest córką dwojga artystów, ma przyrodnie rodzeństwo ze wcześniejszych związków swych rodziców, a jej imię od imienia reżyserki różni się tylko jedną literką. Sama Asia wspominała zresztą swe dzieciństwo jako okres niezbyt szczęśliwy, mówiła, że ma poczucie, iż jej ojciec sprowadził ją na świat tylko po to, by mieć nową aktorkę do swych filmów. I nawet jeśli dzieciństwo Asii nie było tak okropne jak Arii, to z pewnością wiele z niego udało się do filmu przenieść, co czyni też z „Dziewczynki z kotem” dzieło rozliczające się z przeszłością i dla reżyserki mające zapewne znaczenie terapeutyczne.
koniec
5 grudnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.