Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Greg Marcks
‹11:14›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł11:14
Dystrybutor Best Film
Data premiery9 kwietnia 2005
ReżyseriaGreg Marcks
ZdjęciaShane Hurlbut
Scenariusz
ObsadaHilary Swank, Henry Thomas, Rachael Leigh Cook, Jason Segel, Ben Foster, Shawn Hatosy, Patrick Swayze, Colin Hanks, Rick Gomez, Clark Gregg, Blake Heron, Barbara Hershey, Stephen Milton, Stark Sands
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania95 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Puzzle z trupem (niejednym)
[Greg Marcks „11:14” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„11:14” to wciągające intelektualnie kryminalne puzzle, zbudowane oszczędnym trybem narracji i bardzo dobrym, naturalnym aktorstwem. To godna uwagi mieszanka różnych gatunków, wzbogacona o intrygującą łamigłówkę i garść czarnego humoru. Po prostu ciekawe, dobre kino.

Jarosław Loretz

Puzzle z trupem (niejednym)
[Greg Marcks „11:14” - recenzja]

„11:14” to wciągające intelektualnie kryminalne puzzle, zbudowane oszczędnym trybem narracji i bardzo dobrym, naturalnym aktorstwem. To godna uwagi mieszanka różnych gatunków, wzbogacona o intrygującą łamigłówkę i garść czarnego humoru. Po prostu ciekawe, dobre kino.

Greg Marcks
‹11:14›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł11:14
Dystrybutor Best Film
Data premiery9 kwietnia 2005
ReżyseriaGreg Marcks
ZdjęciaShane Hurlbut
Scenariusz
ObsadaHilary Swank, Henry Thomas, Rachael Leigh Cook, Jason Segel, Ben Foster, Shawn Hatosy, Patrick Swayze, Colin Hanks, Rick Gomez, Clark Gregg, Blake Heron, Barbara Hershey, Stephen Milton, Stark Sands
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania95 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zajaśniała gwiazdka w repertuarze kinowym. Pośród dramatów, komedii romantycznych i pompatycznych widowisk quasi-historycznych pojawił się film bardzo nietypowy – rodzaj zestawu kilku wiążących się w nierozerwalną całość nowel kryminalnych, opowiadających o kilkudziesięciu fatalnych minutach w małym amerykańskim miasteczku.
Film opowiada historię kilku osób, przeciętnych mieszkańców niewielkiej mieściny, których losy w wyniku serii nieszczęśliwych zbiegów okoliczności i zwyczajnego pecha splotły się w jeden skomplikowany węzeł. Cała ta sieć misternie obmyślonych powiązań została następnie rozcięta na cztery samodzielne części i zaprezentowana kawałek po kawałku, oszczędnie dawkując informacje niezbędne do zbudowania sobie obrazu całości. Żeby nie psuć zabawy, pozwolę sobie na krótkie streszczenie pierwszego epizodu (czyli w istocie zawiązania akcji), bowiem wikłanie się w dłuższe opisy niechybnie zapędziłoby mnie w zdradzanie zbyt dużej liczby szczegółów, które należy raczej samemu poznawać zgodnie ze spokojnym rytmem fabuły. Otóż do miasteczka Middleton dojeżdża odrobinę podpity Jack. W trakcie rozmowy telefonicznej jego samochód uderza w coś dużego i ciężkiego. Przejeżdżająca chwilę później kobieta jest przekonana, że chłopak rozjechał sarnę i informuje o tym zdarzeniu policję. Przy samochodzie jednak leżą zwłoki człowieka. Jako że chłopak miał już wyrok za jazdę po pijanemu (stracił za to prawo jazdy) i kolejny wyrok za takie wykroczenie groziłby mu długoletnim więzieniem, decyduje się wrzucić ciało do bagażnika. Niestety, nim zdążył odjechać, zjawia się patrol policji. Wobec dziwnego zachowania Jacka policjant życzy sobie zajrzeć do bagażnika. Chłopak rzuca się do ucieczki. W tym czasie kobieta, która wezwała policję, dostaje telefon, że ktoś rozjechał jej córkę. Wkrótce widzi uciekającego Jacka...
Szkocki wojownik zagubiony na planie 11:14 wyraźnie dowodzi, że Mel Gibson robił castingowe błędy
Szkocki wojownik zagubiony na planie 11:14 wyraźnie dowodzi, że Mel Gibson robił castingowe błędy
Potem jest już tylko ciekawiej. Z każdą kolejną sceną sytuacja się gmatwa. Do gry wchodzą coraz to nowe elementy, początkowo wydające się wcale nie łączyć z Jackiem i rozjechaną przezeń osobą. W dodatku te nowe elementy, podawane bez, zdawałoby się, logicznej kolejności, są dość skąpo dawkowane. Na tyle często jednak, aby podtrzymać ciekawość widza i jeszcze mocniej zakręcić fabułę, ale jednocześnie na tyle rzadko, żeby utrzymać spokojny rytm opowieści. Oszczędny sposób narracji, wzbogacony dobrą grą aktorską (prócz osób raczej mniej znanych wystąpili tu Hilary Swank i Patrick Swayze), wpadającą w ucho muzyką i świetnymi zdjęciami, przyniósł w efekcie bardzo dobry film o przyziemnych, niekiedy kuriozalnych problemach, z jakimi stykają się mieszkańcy amerykańskiej prowincji. Główne skrzypce grają tutaj złośliwość losu oraz szkodliwość przyjmowanych z góry założeń (przykładowo, że to, w co uderzył samochód, to z całą pewnością była sarna). To komedia omyłek, jeden feralny wieczór, po którym nic w Middleton nie będzie już takie samo.
Naturalnie nie jest to pierwszy film mający konstrukcję nowelową (wspomnę tylko „Pulp fiction” i „Mulholland Drive”), jednak jego autor (Greg Marcks, scenarzysta i reżyser w jednym, w dodatku młody debiutant) potrafił stworzyć coś nowego, oryginalnego i nie narzucającego jednoznacznych skojarzeń z innymi filmami. Może szkoda tylko, że reżyser poświęcił większość uwagi stronie wizualnej historii i wynikającym z poutykanych tu i ówdzie nieporozumień i zbiegów okoliczności smaczkom, zaniedbując stronę intelektualną filmu (mówiąc prosto – „11:14” to głównie zabawa konwencjami). I mimo że nie jest to układanka na miarę nierozwiązywalnego praktycznie „Mulholland Drive”, to jednak wymaga bystrego kojarzenia faktów, nawet jeśli to kojarzenie jest wspomagane bardzo wyraźnym punktowaniem konkretnych zdarzeń (w końcu to film amerykański).
„11:14” to ładnie skrojona, sympatyczna rozrywka, może niezbyt ambitna, ale pozostawiająca miłe wspomnienia. Po prostu nietuzinkowe, warte polecenia kino. Z niecierpliwością czekam na następne propozycje Grega Marcksa.
koniec
15 maja 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.