Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jon Kasdan
‹W świecie kobiet›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW świecie kobiet
Tytuł oryginalnyIn the Land of Women
Dystrybutor Best Film
Data premiery20 lipca 2007
ReżyseriaJon Kasdan
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaAdam Brody, Meg Ryan, Olympia Dukakis, Clark Gregg, Kristen Stewart, Makenzie Vega, Elena Anaya, JoBeth Williams, Ginnifer Goodwin
MuzykaStephen Trask
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Światełko w tunelu
[Jon Kasdan „W świecie kobiet” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy reżyser usilnie stara się pogłębić wymowę swojego filmu, próbując rozbić na części schematy i złożyć z nich nową całość, efekt finalny okazuje się często zbyt powierzchowny i mało poruszający. Z filmem Jonathana Kasdana jest podobnie: „W świecie kobiet” to nie obyczajowy kolaż, a jedynie zamazany obrazek, w którym zabrakło szczerości. Ciekawy, ale pozbawiony ostrości.

Ewa Drab

Światełko w tunelu
[Jon Kasdan „W świecie kobiet” - recenzja]

Kiedy reżyser usilnie stara się pogłębić wymowę swojego filmu, próbując rozbić na części schematy i złożyć z nich nową całość, efekt finalny okazuje się często zbyt powierzchowny i mało poruszający. Z filmem Jonathana Kasdana jest podobnie: „W świecie kobiet” to nie obyczajowy kolaż, a jedynie zamazany obrazek, w którym zabrakło szczerości. Ciekawy, ale pozbawiony ostrości.

Jon Kasdan
‹W świecie kobiet›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW świecie kobiet
Tytuł oryginalnyIn the Land of Women
Dystrybutor Best Film
Data premiery20 lipca 2007
ReżyseriaJon Kasdan
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaAdam Brody, Meg Ryan, Olympia Dukakis, Clark Gregg, Kristen Stewart, Makenzie Vega, Elena Anaya, JoBeth Williams, Ginnifer Goodwin
MuzykaStephen Trask
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kasdan traktuje swój film jak poligon – ćwiczy dopiero sztukę operowania stałymi elementami kina obyczajowego, stara się nadać historii osobisty rys, próbuje przekonać filmem czysto dialogowym, w którym słowa mają głębsze znaczenie, niż jakikolwiek inny składnik filmowej konstrukcji. Nie chce tworzyć historii banalnej bądź oczywistej, a jego dążenie do wyrafinowania treści i współgrającej z nią starannej strony wizualnej budzi uznanie. „W świecie kobiet” okazuje się być opowieścią o dojrzewaniu emocjonalnym, zagubieniu, szukaniu i określaniu własnego miejsca w życiu, codziennej szarzyźnie nabierającej znaczenia. Kasdan połączył w jednej bardzo typowej historii wiele złożonych tematów, z których każdy mógłby z powodzeniem wypełnić filmową fabułę, dostarczając większych emocji niż mieszanka wszystkich ambitnych pomysłów reżysera.
Skoncentrowanie się na jednej kwestii z pewnością odświeżyłoby film i zintensyfikowałoby jego wymowę. Kasdan mógł zrobić film tylko o śmierci. Motyw przemijania, wagi każdego ludzkiego czynu w perspektywie upływającego szybko życia, przewija się przez film nieustannie, ale rozmywa pomiędzy innymi tematami wybranymi przez twórców.
Dlatego obserwując bohaterów i ich problemy, refleksje, trudy, na jakie natykają się w zrozumieniu swojego istnienia, łatwo potakiwać i przyznać reżyserowi rację, że w jego prostym filmie pojawia się prawdziwe życie z wszelkimi zawirowaniami i wątpliwościami, a podejmowane kwestie wydają się idealne do refleksji po seansie. A jednak wszystko, co Kasdan pokazuje na ekranie wydaje się zbyt wykalkulowane, zdystansowane; ani nie uderza między oczy, ani łagodnie nie przybliża widzowi bohaterów. Ale niestety nie jest to złoty środek tylko zwyczajne niezdecydowanie.
„W świecie kobiet” jako film przede wszystkim bazujący na dialogu i postaciach powinno przekonywać obsadą, a niestety nie jest tak do końca. Adam Brody jako Carter, początkujący scenarzysta porno, którego właśnie rzuciła zatracona w karierze gwiazdy Sofia, wydaje się być talentem, dobrze rokującym na przyszłość (podobnie jak Jonathan Kasdan w zawodzie reżysera). Trudno czasem odgadnąć, co nim powoduje, dlaczego zaczyna się interesować dojrzałą Sarah, czy skąd bierze się w nim chęć wejścia w świat jej rodziny. Ale jego świeżość w wielu momentach przysłania braki aktorskie. Porażką jest młodziutka Kristen Stewart w roli nastoletniej Lucy, która rozgrywa tradycyjny konflikt z matką na oklepanych standardach, a zagubienie ogranicza do permanentnej niechęci do otaczającego ją świata. Przy dwóch młodych aktorach świetnie wypada za to zrywająca ze stereotypem sympatycznej dziewczyny z komedii romantycznych Meg Ryan w roli skomplikowanej kobiety, żony i matki oraz Olympia Dukakis jako umierająca babcia głównego bohatera.
Meg Ryan jako Sarah wyrasta na centralną postać tej historii, redukując postać Cartera do funkcji łącznika między wątkami, którego obecność staje się bodźcem do zmian. Zresztą nie jego problemy należą tu do najciekawszych. To Sarah okazuje się źródłem oryginalności, zastanowienia, symbolem uczuciowości. Wydobywa z filmu Kasdana drugą treść, zagubioną tak samo jak bohaterowie między kolejnymi tematami.Postać Sarah to złożoność każdego istnienia, cierpienie, któremu nie może ulżyć zmiana otoczenia – jak to się dzieje w przypadku Cartera – trwanie w takim punkcie życia, w którym już niewiele można zmienić, jedynie nauczyć się je doceniać. Sarah symbolizuje środkowy etap życia, dojrzałość, podczas gdy babcia Cartera etap końcowy, ocierający się o śmierć. Dzięki postaci granej przez Dukakis film nabiera żywszych kolorów, bo mówi o odchodzeniu w ciekawy, niedosłowny sposób. Mimo, że słowo „śmierć” nie schodzi z ust bohaterki, nie traktujemy go jako ostateczność, bo ośmieszone zyskuje nowy wymiar – lekcji dla młodych, wyzwolenia z wszelkich trudów, pełnego docenienia życia.
Kasdan lawiruje między tym wszystkim bez wprawy; ucieka od stereotypów, za chwilę wpada w banał, by odepchnąć widza na dystans, a potem, choć na moment zmienić go z obserwatora w uczestnika. Ale mimo, że potyka się na scenariuszowych wybojach, wydaje się określać filmową przyszłość kina obyczajowego. Lepszego niż „W świecie kobiet”, bardziej angażującego, choć tak samo mądrego w wymowie.
koniec
30 lipca 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.