Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Zach Helm
‹Pana Magorium cudowne emporium›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPana Magorium cudowne emporium
Tytuł oryginalnyMr. Magorium's Wonder Emporium
Dystrybutor Best Film
Data premiery30 listopada 2007
ReżyseriaZach Helm
ZdjęciaRoman Osin
Scenariusz
ObsadaDustin Hoffman, Natalie Portman, Jason Bateman, Jonathan Potts, Ted Ludzik
MuzykaAlexandre Desplat, Aaron Zigman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfamilijny, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pluszak
[Zach Helm „Pana Magorium cudowne emporium” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pana Magorium cudowne emporium” jest jak dziecięca przytulanka: sympatyczne, naiwne i przyjemne w wyglądzie. Ale do tego trochę puste w środku, bo wypełnione nie duszą żywej istoty, a tylko miękkim puchem.

Ewa Drab

Pluszak
[Zach Helm „Pana Magorium cudowne emporium” - recenzja]

„Pana Magorium cudowne emporium” jest jak dziecięca przytulanka: sympatyczne, naiwne i przyjemne w wyglądzie. Ale do tego trochę puste w środku, bo wypełnione nie duszą żywej istoty, a tylko miękkim puchem.

Zach Helm
‹Pana Magorium cudowne emporium›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPana Magorium cudowne emporium
Tytuł oryginalnyMr. Magorium's Wonder Emporium
Dystrybutor Best Film
Data premiery30 listopada 2007
ReżyseriaZach Helm
ZdjęciaRoman Osin
Scenariusz
ObsadaDustin Hoffman, Natalie Portman, Jason Bateman, Jonathan Potts, Ted Ludzik
MuzykaAlexandre Desplat, Aaron Zigman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekfamilijny, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie można odmówić reżyserowi, Zachowi Helmowi, ambicji. Chciał stworzyć bajkę o śmierci, zastanowić się nad poważnymi tematami w barwnej i radosnej oprawie filmu familijnego oraz wykorzystać ciepłe wspomnienia widzów z dzieciństwa do skonstruowania postulatu: nie bądźmy cały czas tacy dorośli, mądrzy i doświadczeni, bo to nudne, przygnębiające i niezdrowe. Z tych ambitnych planów nie wszystko wyszło i w efekcie otrzymaliśmy co najwyżej połowiczną realizację początkowych założeń. Jedno natomiast w ogóle nie szwankuje – wizja plastyczna filmu. Jeśli widz lubi wspominać dzieciństwo i za sprawą swojego niepoprawnego sentymentalizmu ma skłonność do szybkich wzruszeń, łatwo wpadnie w pułapkę zastawioną przez Helma i da się oczarować cudami zagracającymi magiczny sklep tytułowego bohatera.
Wbrew pozorom Helm nie opowiada historii o odnajdywaniu w sobie dziecka, tylko o afirmacji życia i pogodzeniu z losem. Wydaje się mówić, że warto żyć pełną piersią i czasem zaszaleć. Nie należy też zdejmować zbyt często różowych okularów, aby na starość nie odwrócić się i nie stwierdzić, że nie wykorzystaliśmy wielu szans i że żałujemy wielu niezrobionych rzeczy. Magiczny sklep to nie tyle świat dziecięcej fantazji i ciągle świeżego entuzjazmu, którego często brakuje dorosłym, lecz również – jeśli nie przede wszystkim – symbol optymizmu, wiary w pozytywny rozwój wydarzeń, pogodzenia z zasadami rządzącymi rzeczywistością. To ciekawy punkt widzenia, jednak interesujący temat został zmieszany ze stereotypowymi rozwiązaniami fabularnymi i zbyt dużą dozą infantylizmu. Problemem wydaje się również druga połowa filmu, kiedy grana przez Natalie Portman asystentka pana Magorium, Molly, zostaje sama ze swoimi wątpliwościami, niewiarą i rezygnacją. Reżyser traci werwę i każe bezcelowo snuć się Portman po osowiałym, poszarzałym emporium, aż do żywego, energicznego finału. Popełnia błąd, przenosząc akcję ze sklepu stanowiącego istotę filmu do innych miejsc, którym brakuje jakiegokolwiek znaczenia i niezwykłości. Zawodzi też niewiarygodna przemiana sztywnego księgowego Harry’ego – z czasem bardziej radosnego i optymistycznego niż sama Molly, od początku przecież zaznajomiona z magią emporium.
Nie zmienia to jednak tego, że pomysł bajki poruszającej w bezpośredni sposób temat odchodzenia z tego świata liczy się na plus wycyzelowanemu wizualnie filmowi Helma. „Pana Magorium cudowne emporium” każe myśleć, że nie ma problemu, którego nie dałoby się rozwiązać, przeszkody niedającej się pokonać, i nawet śmierć jest czymś, co zaakceptowane, traci upiorny kształt i staje się po prostu zwykłą koniecznością, końcem nadającym życiu niepowtarzalny smak. Duża dawka optymizmu wydaje się nieco ratować film i jego bohaterów, bo chociaż często postępują nielogicznie i błądzą w przedstawionej historii razem z reżyserem/scenarzystą, to wciąż trudno ich nie polubić. W końcu nawet pluszowy miś, mimo że bez duszy, sprawia radość nie tylko małym, ale także dużym.
koniec
15 stycznia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.