Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Adam Brooks
‹Na pewno, być może›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa pewno, być może
Tytuł oryginalnyDefinitely, Maybe
Dystrybutor UIP
Data premiery11 kwietnia 2008
ReżyseriaAdam Brooks
ZdjęciaFlorian Ballhaus
Scenariusz
ObsadaRyan Reynolds, Rachel Weisz, Isla Fisher, Elizabeth Banks, Abigail Breslin, Kevin Kline, Derek Luke, Annie Parisse, Nestor Serrano
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania112 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ślepy los?
[Adam Brooks „Na pewno, być może” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Biedny facet. On jeden i trzy baby. A w sumie nawet cztery, bo córeczka głównego bohatera filmu „Na pewno, być może”, mimo że ledwo odrosła od ziemi, też daje tatusiowi nieźle popalić. Twórcy filmu ewidentnie próbowali zrobić niestereotypową komedię romantyczną. Czy im wyszło, to już zupełnie inna sprawa…

Ewa Drab

Ślepy los?
[Adam Brooks „Na pewno, być może” - recenzja]

Biedny facet. On jeden i trzy baby. A w sumie nawet cztery, bo córeczka głównego bohatera filmu „Na pewno, być może”, mimo że ledwo odrosła od ziemi, też daje tatusiowi nieźle popalić. Twórcy filmu ewidentnie próbowali zrobić niestereotypową komedię romantyczną. Czy im wyszło, to już zupełnie inna sprawa…

Adam Brooks
‹Na pewno, być może›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa pewno, być może
Tytuł oryginalnyDefinitely, Maybe
Dystrybutor UIP
Data premiery11 kwietnia 2008
ReżyseriaAdam Brooks
ZdjęciaFlorian Ballhaus
Scenariusz
ObsadaRyan Reynolds, Rachel Weisz, Isla Fisher, Elizabeth Banks, Abigail Breslin, Kevin Kline, Derek Luke, Annie Parisse, Nestor Serrano
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania112 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To prawda, rozwój fabuły i konstrukcja narracyjna, które pojawiają się w filmie Adama Brooksa, należą do nowości wśród dzisiejszych komedii romantycznych. Dzięki temu, że główny bohater opowiada swojej córce o trzech ważnych kobietach w jego życiu, oglądamy coś na kształt kilku przenikających się wzajemnie historii miłosnych. Do końca nie wiadomo, kto będzie wybranką serca Willa, bo że któraś z pań nią zostanie, nie ma wątpliwości. W miarę rozwoju opowieści można mieć więc dodatkową rozrywkę, próbując zgadnąć. Zgadza się, to coś nowego. Ale jednak takie rozwiązanie ma też ujemne strony. Brooks tak intensywnie skupia się na strukturze filmu, jego teoretycznej nieprzewidywalności i rewolucjonizowaniu gatunku, że w rezultacie zaczyna trochę zbyt instrumentalnie traktować swoich bohaterów. Uciekają gdzieś emocje, bo trudno inwestować sympatię w każdą z dziewczyn Willa, a i on sam ciągle popychany przez innych, niezdecydowany i mimozowaty wychodzi na wyjątkowo biernego protagonistę. Nawet finałowa decyzja nie zostaje podjęta przez niego, ale przez jego nad wyraz dojrzałą i błyskotliwą córeczkę. Dodajmy do tego jednostajnego aktorsko Ryana Reynoldsa, a okaże się, że wymarzona filmowa konstrukcja twórców chwieje się nie tam, gdzie się tego spodziewali.
O ile Reynolds i jego bohater nudzą swoim monotonnym nastawieniem do wszystkich ekranowych wydarzeń, o tyle postacie kobiece, zupełnie na odwrót, przyciągają uwagę widza. Elizabeth Banks spontanicznie i naturalnie tworzy osobowość Emily, dziewczyny z małego miasta, która boi się przyszłości. Rachel Weisz odpoczywa od ciężkich dramatów rolą ambitnej, nieco zepsutej nowojorskiej dziennikarki Summer, a prawdziwym odkryciem okazuje się energiczna, dumna i niezwykle sympatyczna Isla Fischer w roli trzpiotowatej April. Abigail Breslin jako córka bohatera nie ma za wiele okazji do pokazania swojego talentu, bo scenarzyści przeznaczyli jej rolę niewdzięczną i zupełnie nierealistyczną. Które dziecko przeżywające rozwód rodziców przyjmie bez buntów, a ze zrozumieniem opowieść o romansach tatusia? Bez problemów zaakceptuje gorzką prawdę o miłości i związkach między ludźmi, że nie są trwałe, proste i bezinteresowne? Według twórców przeciętne dziecko pokroju Mayi. Nic bardziej mylnego. Dzieci to najsurowsi krytycy, dlatego nie potrafią być aż tak wyrozumiałe, jak chcieliby tego scenarzyści filmu.
Natomiast dużą zaletą „Na pewno, być może” jest zilustrowanie wielowątkowości i skomplikowania życia, emocjonalnej chwiejności oraz zagubienia w sieci związków między ludźmi. Mimo zagmatwania i rozczarowujących błędów, jakich dopuszcza się główny bohater, finalny wniosek dodaje filmowi optymizmu, jak na komedię romantyczną przystało: każdy związek i każde rozstanie to lekcja, wzbogacające doświadczenie, zestaw miłych wspomnień. Szkoda tylko, że oczywiste wnioski płynące z filmu nie mają siły przebicia i zostają w cieniu nowej dla gatunku konstrukcji fabularnej. W efekcie wychodzi z tego przyjemny seans, do którego jednak niekoniecznie chce się wracać. Nie zmienia to jednak faktu, że Brooks zarobił dużego plusa za dążenia do wprowadzenia zmian w bardzo skostniałym gatunku filmowym. Miejmy nadzieję, że następnym razem rezultat będzie trochę bardziej satysfakcjonujący.
koniec
3 maja 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.