Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Nora Ephron
‹Julie i Julia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJulie i Julia
Tytuł oryginalnyJulie & Julia
Dystrybutor UIP
Data premiery9 października 2009
ReżyseriaNora Ephron
ZdjęciaStephen Goldblatt
Scenariusz
ObsadaAmy Adams, Meryl Streep, Vanessa Ferlito, Stanley Tucci, Casey Wilson, Deborah Rush, Linda Emond
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania123 min
WWW
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przysmak po amerykańsku
[Nora Ephron „Julie i Julia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli wydaje ci się, że jesteś do niczego, praca cię nie satysfakcjonuje, a marzenia odłożyłeś dawno na półkę, obejrzyj „Julie i Julia”. Najnowszy film reżyserki „Bezsenności w Seattle” i „Masz wiadomość” nie jest komedią romantyczną ani nachalną gloryfikacją amerykańskiego snu, ale filmem tak optymistycznym i smacznym, że natychmiast chce się odkurzyć niezrealizowane cele i cieszyć życiem. Bon appetit!

Ewa Drab

Przysmak po amerykańsku
[Nora Ephron „Julie i Julia” - recenzja]

Jeśli wydaje ci się, że jesteś do niczego, praca cię nie satysfakcjonuje, a marzenia odłożyłeś dawno na półkę, obejrzyj „Julie i Julia”. Najnowszy film reżyserki „Bezsenności w Seattle” i „Masz wiadomość” nie jest komedią romantyczną ani nachalną gloryfikacją amerykańskiego snu, ale filmem tak optymistycznym i smacznym, że natychmiast chce się odkurzyć niezrealizowane cele i cieszyć życiem. Bon appetit!

Nora Ephron
‹Julie i Julia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJulie i Julia
Tytuł oryginalnyJulie & Julia
Dystrybutor UIP
Data premiery9 października 2009
ReżyseriaNora Ephron
ZdjęciaStephen Goldblatt
Scenariusz
ObsadaAmy Adams, Meryl Streep, Vanessa Ferlito, Stanley Tucci, Casey Wilson, Deborah Rush, Linda Emond
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania123 min
WWW
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przeciętna urzędniczka z Nowego Jorku, Julie Powell, ma dwie zaniedbywane pasje: pisarstwo i gotowanie. Żona dyplomaty przebywająca w Paryżu pół wieku wcześniej, Julia Child, szuka zajęcia, które zapełniłoby jej czas oczekiwania na męża. Obie kobiety zaangażują się w kulinarne projekty: pierwsza zacznie pisać blog o swoich zmaganiach z grubaśną książką kucharską stworzoną przez drugą, podczas gdy sama Child rozpocznie swoją przygodę z kulinarnymi tajnikami francuskiej cuisine w elitarnej szkole Le Cordon Bleu. Dwie przeplatające się ze sobą historie oparto na faktycznych postaciach i zdarzeniach, a o problemach Julie Powell z przytłaczającym zadaniem kucharskim można nawet przeczytać w powieści, na której bazuje ekranowa fabuła. Jednak nie o rozkosze podniebienia chodzi w filmie Nory Ephron, a o dążenie do celu, spełnianie marzeń, nie poddawanie się w obliczu porażek i optymistyczne, epikurejskie spojrzenie na świat. Dzięki lekkiemu stylowi, umowności i nieco magicznemu przerysowaniu, które można przypisać niezłomnemu pozytywnemu myśleniu Julii Child i jej wpływowi 50 lat później na niepewną siebie Julie Powell, kulinarna historia Ephron ma wdzięk i pełen optymizmu przekaz. Szkoda tylko, że lekkości nie starcza na cały seans i im bliżej końca radosna celebracja życia symbolizowana przez wykwintne jedzenie siada niczym źle ubita piana.
Mimo to miłośnicy kuchennych przygód i ciepłych, sympatycznych filmów powinni być zachwyceni. Nie mogą narzekać również wielbiciele Meryl Streep, która jako znana w całych Stanach Zjednoczonych specjalistka od gotowania, Julia Child, daje z siebie wszystko – zaraża radością życia, wydobywa humor ze swojej bohaterki, ale nie naśmiewa się z niej, pogodnie rozświetla czasem osiadającą na dłużyznach historię. Dużo mniej wymagające zadanie miała Amy Adams jako niezadowolona z codziennej rutyny Julie Powell. Niezależnie jednak od poziomu aktorskiego wyzwania, nie można Adams nic zarzucić, bo to dzięki jej wyczuciu i delikatności, z chęcią kibicujemy Julie w kulinarnej misji, cieszymy się z jej sukcesów i smucimy, gdy wszystko wydaje się ją przerastać. Szybko wiadomo, że to nie tyle kwestia gotowania, co uwierzenie w siebie, doprowadzenie projektu do końca i urozmaicenie szarej codzienności liczą się w karkołomnej przygodzie bohaterki. To drugie dno historii wydaje się jednak ulatywać w miarę rozwoju fabuły (zwłaszcza z wątku Julii Child), przez co film ilustrujący prawdziwe zdarzenia, o których doskonale wiemy, jak się zakończą, przyciąga raczej świetnym aktorstwem i przyjemną atmosferą, niż inspirującą wariacją na temat. Niekoniecznie trzeba uznać to za wadę, ale fakt, że produkcja Ephron się dłuży i stanowczo nie utrzymuje tempa przez wszystkie 120 minut projekcji – już z pewnością tak. W historiach prawdziwych, których zakończenie jest jasne, trzeba jeszcze czegoś oprócz znakomitych aktorek i pokrzepiającego przesłania.
Zastanawia natomiast środowisko obu bohaterek. Paryż sprzed pół wieku został pocztówkowo sfotografowany przez operatora, Stephena Goldblatta, a Nowy Jork odmalowany w raczej surowych, szarawych barwach wielkiego, bezdusznego miasta. Tylko tam, gdzie Julie znajduje element ducha i pasji, miasto wydaje się cieplejsze i bardziej bliskie. Sposób przedstawienia (tak wizualny, jak i reżyserski) obu miejsc sugeruje łagodną krytykę dzisiejszych czasów, w których liczy się praca, sukces i zarobki, a znika pasja i umiłowanie piękna życia. Tymczasem Paryż lat 50. odwołuje się do świata z miejscem na odpoczynek, dobre jedzenie, rozmowę, rozwijanie siebie i własnych zainteresowań. To właśnie kontrast między zabieganą teraźniejszością, a bardziej kontemplacyjną i pozostawiającą więcej wolności przeszłością okazuje się bardziej frapujący, niż dylematy bohaterek – tyleż ważne, co raczej oczywiste. Oprócz American Dream Ephron porusza jeszcze kwestie bardziej bliskie przeciętnemu widzowi. Pasja, celebracja życia, sięganie marzeń to tematy, które przypominają, że warto po prostu czasem przystanąć i zapytać siebie, do czego tak naprawdę dążymy.
koniec
19 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 7. Zbrodnie, zdrady i podstępy
Marcin Mroziuk

10 V 2024

Doskonale rozumiemy przerażenie schwytanej Lucy, dlatego podobnie jak ona możemy być zaskoczeni wyjaśnieniami mieszkańców Krypty 4 oraz konsekwencjami, jakie za swe czyny musi ponieść młoda kobieta. W efekcie przed trudną decyzją staje również Maximus.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Bawełna czeka na wodę
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Im bardziej budowa Kanału Wachszskiego zbliża się ku szczęśliwemu zakończeniu, tym mocniej zaniepokojony jest tym faktem wysłany przez kapitalistów do Tadżykistanu szpieg. W ostatnim odcinku miniserialu Bensiona Kimiagarowa „Człowiek zmienia skórę” nie ma on już wyboru i musi pójść na całość. Nawet za cenę ewentualnej dekonspiracji. Wtedy pozostaje mu jeszcze ewentualnie ucieczka do sąsiedniego Afganistanu.

więcej »

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Avada Kedavra, Czarownico!
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.