Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enki Bilal
‹Mistrzowie Komiksu: Animal’Z›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnimal’Z
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2010
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN978-83-237-3688-2
Format104s. 215×290mm; oprawa twarda
Cena69,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Świat po Krwotoku
[Enki Bilal „Mistrzowie Komiksu: Animal’Z” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W kolejnym swym albumie Enki Bilal dostarcza tego, czego można po nim oczekiwać - pesymistycznej, mrocznej wizji przyszłości, nowych dróg ewolucji gatunku ludzkiego, oryginalnej fantastycznonaukowej scenerii, ale porusza się wśród nowych tematów, wyraźnie inspirowanych dyskusjami o globalnych zmianach klimatycznych.

Konrad Wągrowski

Świat po Krwotoku
[Enki Bilal „Mistrzowie Komiksu: Animal’Z” - recenzja]

W kolejnym swym albumie Enki Bilal dostarcza tego, czego można po nim oczekiwać - pesymistycznej, mrocznej wizji przyszłości, nowych dróg ewolucji gatunku ludzkiego, oryginalnej fantastycznonaukowej scenerii, ale porusza się wśród nowych tematów, wyraźnie inspirowanych dyskusjami o globalnych zmianach klimatycznych.

Enki Bilal
‹Mistrzowie Komiksu: Animal’Z›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnimal’Z
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2010
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN978-83-237-3688-2
Format104s. 215×290mm; oprawa twarda
Cena69,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Enki Bilal wchodzi na nowe obszary. Trylogia Nikopola byłą swego rodzaju kontynuacją dzieł tworzonych we współpracy z Pierrem Christinem i w ciekawej fantastycznonaukowej otoczce poruszających przede wszystkim tematy polityczne i społeczne. Tetralogia Potwora to z kolei – znów w fantastycznej scenerii – rozliczenie się z jugosłowiańską przeszłością, istotną dla twórcy pochodzącego z tego nieistniejącego już kraju. „Animal’z”, rozpoczynający nowy cykl, tym razem wchodzi na obszary ekologiczne.
Niedaleka przyszłość, świat jest po wielkiej katastrofie klimatycznej, zwanej Krwotokiem. Planeta została wyniszczona, transport został sparaliżowany, przyroda zwróciła się przeciwko ludziom. Ludzie poruszają się drogą stosunkowo najbezpieczniejszą – morską, ale wiedzą, że przetrwanie będzie wymagało lepszego zrozumienia świata zwierzęcego, a nawet bezpośredniej biologicznej integracji z nim. W tym kierunku idą badania grupy ludzi, próbujących przetrwać w tym wyjątkowo niegościnnym świecie.
Bilal nie byłby sobą, gdyby nie wypełnił świata oryginalnymi pomysłami. Wychodzi to – na razie – jednak nieco słabiej niż w poprzednich częściach. Oprócz wspomnianej katastrofy i wizji zdegenerowana świat otrzymujemy tu szereg smakowitych drobiazgów – latające roboty służebne, łączenia ciał ludzkich i zwierzęcych, integracja na poziomie biologicznym między ciałem człowieka a delfina… Do tego dziwne postacie, rzucające cytatami z klasyki literatury…
Co ciekawe, w tej części Bilal mniej wysiłku poświęca budowie świata po katastrofie (który znamy raczej z opowieści, niż z obserwacji), a więcej tworzeniu złożonych bohaterów. Galeria postaci jest co najmniej intrygująca – Ferdynand Owles, genialny naukowiec, specjalista od hybrydyzacji z płetwą zamiast stopy, jego chora na raka żona Louise, adoptowana skośnooka córka Kim, były obiekt eksperymentów biologicznych Owlesa ukrywający się pod pseudonimem Frank Bacon, wreszcie mniej wyeksponowani, ale bez wątpienia istotni: samotny żeglarz Lester Outside i świeżo owdowiała, zabita przez Bacona, lecz przywrócona do życia dzięki sprzężeniu z ciałem delfina Ana Pozzano. Wszystko to bohaterowie barwni, a zarzewia konfliktów między nimi dobrze się zapowiadają.
Rysunek „Animal’z” jest kontynuacją stylu zaprezentowanego w Tetralogii Potwora. Kadry są naszkicowane ołówkiem, dynamicznymi, ostrymi, wyrazistymi kreskami, kolor praktycznie nie istnieje, oprócz wstawek czerwieni (głównie w formie krwi), dodającej całości dramatyzmu. Bilal wyraźnie inspiruje się mroczną twórczością brytyjskiego malarza Francisa Bacona, autor nie ukrywa zresztą tego, gdyż jedna z postaci używa tego właśnie nazwiska. Przyznam szczerze się do pewnej słabości – uwielbiam kobiety rysowane przez Bilala, tajemnicze, niepokojące, ale zawsze piękne – i tu komiks nie zawodzi. Każda z trzech głównych bohaterek jest atrakcyjna, a Kim Owles wręcz zjawiskowa.
Tak czy inaczej to dopiero start i jeszcze trudno ocenić cały cykl. Pierwsza część Trylogii Nikopola „Targi nieśmiertelnych”, czy rozpoczynający Tetralogię Potwora „Sen Potwora” rzucały na kolana, „Animal’z” natomiast tylko intryguje. Ale zobaczymy, co będzie dalej.
koniec
6 września 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński

Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz

Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński

Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Młodzieńcza choroba lewicowości
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.