Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Duncan Fegredo, Mark Millar
‹KM/H›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKM/H
Tytuł oryginalnyMPH
Scenariusz
Data wydania10 lipca 2018
RysunkiDuncan Fegredo
Wydawca Mucha Comics
ISBN9788365938176
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Spiesz się szybko. Jak najszybciej!
[Duncan Fegredo, Mark Millar „KM/H” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pięcioczęściowa miniseria wymyślona przez Marka Millara to superbohterska opowieść z pogranicza sensacji i fantastyki, w której jednak nadzwyczaj ważną rolę odgrywa również wątek społeczny. Równorzędnym – z ludzkimi – bohaterem „KM/H” jest bowiem ogarnięte recesją gospodarczą na niespotykaną wcześniej skalę w dziejach Stanów Zjednoczonych Detroit.

Sebastian Chosiński

Spiesz się szybko. Jak najszybciej!
[Duncan Fegredo, Mark Millar „KM/H” - recenzja]

Pięcioczęściowa miniseria wymyślona przez Marka Millara to superbohterska opowieść z pogranicza sensacji i fantastyki, w której jednak nadzwyczaj ważną rolę odgrywa również wątek społeczny. Równorzędnym – z ludzkimi – bohaterem „KM/H” jest bowiem ogarnięte recesją gospodarczą na niespotykaną wcześniej skalę w dziejach Stanów Zjednoczonych Detroit.

Duncan Fegredo, Mark Millar
‹KM/H›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKM/H
Tytuł oryginalnyMPH
Scenariusz
Data wydania10 lipca 2018
RysunkiDuncan Fegredo
Wydawca Mucha Comics
ISBN9788365938176
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W pierwszej połowie XX wieku Detroit było jednym z największych ośrodków przemysłowych w USA, nade wszystko zaś chlubą przemysłu motoryzacyjnego. Swoje siedziby stworzyli tam nie tylko producenci Forda, Buicka, Chevroleta czy Chryslera, ale też liczne korporacje finansowe i banki. Niestety, po drugiej wojnie światowej miasto powoli zaczęło tracić na znaczeniu – drastycznie spadła liczba ludności (z niemal 1,9 miliona w latach 50. do niespełna 700 tysięcy w 2015 roku), co pociągnęło za sobą upadek zakładów, wzrost bezrobocia i tym samym przestępczości. Biali w zdecydowanej większości wyprowadzili się na przedmieścia, centrum pozostawiając Afroamerykanom, co jedynie utrwaliło podziały rasowe. W takim świecie urodzili się, wychowali i weszli w dorosłość bohaterowie „KH/M” – jednego z najnowszych komiksów autorstwa Marka Millara.
Millar – Brytyjczyk z pochodzenia – to w światku komiksowym człowiek-instytucja, który pisał scenariusze zarówno dla DC Comics („Swamp Thing”, „Liga Sprawiedliwości”, „Flash”, „Superman: Czerwony syn”) oraz Marvela („X-Men”, „Ultimates”, „Spider-Man”, „Fantastic Four”), jak i wydawnictw – umownie – niszowych (kultowy „Kick-Ass”, „Chrononauci”, „Cesarzowa”). „KH/M” powstał dla mającego siedzibę w Portland w Oregonie Image Comics i pierwotnie ukazał się w pięciu zeszytach na przełomie 2014 i 2015 roku. Fabuła zaczyna się od skoku w przeszłość, w rok 1986, kiedy to poznajemy Mister Springfielda – nadczłowieka potrafiącego poruszać się z niezwykłą wprost prędkością. Nie do końca posiadł on jednak swoją moc, ponieważ powoduje wypadek i ląduje pod gruzami budynku, w jaki z potężnym impetem uderzył. Na miejscu zdarzenia natychmiast pojawia się policja; miejscowy szeryf ze sporym zdziwieniem konstatuje, że wyciągnięty spod zwałów cegieł i kamieni mężczyzna nie ma nawet jednego zadrapania. Znajduje przy nim jedynie niewielką buteleczkę z naklejką „KH/M”. Co w niej jest?
Na odpowiedź na to pytanie trzeba poczekać niemal trzy dekady. Detroit w 2014 roku to już zupełnie inne miejsce; całe dzielnice opanowane są przez gangi i handlarzy narkotyków. Młodzi, którzy nie mogą znaleźć uczciwej pracy, zarabiają na życie, sprzedając niedozwolone substancje. Jak Roscoe Rodriguez, który na przestępczą drogę wszedł, mając zaledwie dwanaście lat. Pracuje dla niejakiego Samuraja Hala, który powierza mu odpowiedzialne zadanie – ma przekazać klientowi paczkę z dziesięcioma kilogramami drugów. Na nieszczęście chłopaka, klient – zamiast muzykiem rockowym – okazuje się tak naprawdę agentem federalnym. W efekcie wpadki Roscoe ląduje za kratkami z piętnastoletnim wyrokiem. Na wolności pozostają jego przyjaciele, Chevy i czarnoskóry Baseball, którego siostra, Rosa, jest dziewczyną Rodrigueza. Wkrótce do więźnia docierają informacje, że został wystawiony przez szefa, który postanowił pozbyć się go, aby zdobyć Rosę. Załamany chłopak sięga po prochy zaoferowane mu przez Cedrika, kolegę z celi, choć ten nie potrafi mu nawet powiedzieć, co to za środek ani jak działa. Nazwa na opakowaniu – „KH/M” – też jest enigmatyczna.
W tym momencie historia zaczyna zataczać koło. Roscoe zażywa środek i nagle świat wokół niego diametralnie się zmienia. Czas spowalnia do granic (nie)możliwości, to zaś ułatwia Rodriguezowi ucieczkę z zakładu karnego. Profilaktycznie z zapasem „KH/M” zabranym Cedrikowi. Zyskawszy niezwykłą moc, Roscoe nie tylko mści się na tych, którzy go skrzywdzili, ale też dzieli się nią z przyjaciółmi – Chevym, Baseballem i Rosą. Wspólnie wypowiadają wojnę kapitalistycznym wyzyskiwaczom, postanawiają bowiem okradać banki i bogaczy. Tym sposobem „biegacze” – tak ich ochrzciła policja – stają się wrogami publicznymi numer jeden (a w zasadzie od jeden do czterech). Z czasem ich poglądy ewoluują, ale też, co nieuniknione, pojawiają się pierwsze niesnaski w grupie. Pamiętajmy bowiem, że nie mamy przecież do czynienia z chłopcami i dziewczyną z dobrych domów! Mark Millar ma jednak do swoich bohaterów sporo sympatii, dlatego też sprawia, że ich poglądy ewoluują, w efekcie czego „biegacze” wyrastają niemal na bohaterów narodowych. Chociaż stosunek władz i policji do nich wcale się nie zmienia…
Millar eksponuje wątek społeczny, nawiązując otwarcie do upadku Detroit. Fantastyczno-sensacyjna, do pewnego momentu dość sztampowa, opowieść nabiera tym sposobem zupełnie nowego blasku, a postępowanie głównych postaci zyskuje dodatkowy wymiar. Czytelnik coraz bardziej angażuje się w ich przygody, kibicuje im, ale jednocześnie zadaje sobie – podszyte niepokojem – pytanie: do czego to ostatecznie doprowadzi? Bo że finał tej historii musi być dramatyczny, nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Tyle że brytyjski scenarzysta i w takiej sytuacji potrafi mile zaskoczyć, serwując w ostatnim rozdziale opowieści zdroworozsądkową porcję patosu i wzruszeń. Mimo sporych zawirowań fabularnych, niemal wszystko udaje mu się logicznie powiązać. Tylko jedna kwestia pozostaje nie do końca jasna: w jaki sposób Cedric wszedł w posiadanie KH/M? Da się to wprawdzie wyjaśnić, ale „poza protokołem”, bo w samym komiksie – chyba że coś przeoczyłem – nie ma o tym mowy.
Stroną graficzną miniserii zajął się rodak Marka Millara, Duncan Fegredo, w Polsce znany głównie z komiksów o Hellboyu. Tym razem jednak podszedł do tematu zupełnie inaczej. „KH/M” narysowane jest bardzo po amerykańsku, „młodzieżowo”, z pewną – zastosowaną jak najbardziej świadomie – dezynwolturą. Jeżeli coś sprawia wrażenie niedopracowanego, to oznacza tyle, że rzeczywiście „sprawia wrażenie”, bo jest dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Fegredo dołożył wszelkich starań, aby oddać rebeliancki klimat współczesnego Detroit, ale – dzięki pomysłowości Millara – miał też okazję w paru drobnych epizodach rysować Amerykę lat 80., a nawet lat 30. ubiegłego wieku. Tym samym walnie przyczynił się do sukcesu artystycznego „KH/M”. Żałować tylko należy, że komiks ten nie doczekał się – przynajmniej jak do tej pory – kontynuacji. Ale może kiedyś…
koniec
7 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

See you in hell, boy!
— Sebastian Chosiński

Chłopiec z piekła rodem
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.