Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jirō Taniguchi
‹Podniebny Orzeł›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodniebny Orzeł
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiJirō Taniguchi
Wydawca Hanami
ISBN978-83-60740-50-7
Cena35,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pyrrusowe zwycięstwo
[Jirō Taniguchi „Podniebny Orzeł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Podniebny orzeł” opublikowany przez wydawnictwo Hanami to opowieść o dwóch samurajach, którzy odnajdują pośród Indian swoje miejsce do życia. Nie jest to jednak życie łatwe. W nowym kraju, podobnie jak w ojczyźnie, muszą bowiem walczyć w obronie wyznawanych przez siebie wartości.

Paweł Ciołkiewicz

Pyrrusowe zwycięstwo
[Jirō Taniguchi „Podniebny Orzeł” - recenzja]

„Podniebny orzeł” opublikowany przez wydawnictwo Hanami to opowieść o dwóch samurajach, którzy odnajdują pośród Indian swoje miejsce do życia. Nie jest to jednak życie łatwe. W nowym kraju, podobnie jak w ojczyźnie, muszą bowiem walczyć w obronie wyznawanych przez siebie wartości.

Jirō Taniguchi
‹Podniebny Orzeł›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodniebny Orzeł
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiJirō Taniguchi
Wydawca Hanami
ISBN978-83-60740-50-7
Cena35,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Manzo Shiotsu i Hikosaburo Soma zostali zmuszeni do opuszczenia Japonii i osiedlili się w Stanach Zjednoczonych w stanie Wyoming. Chcą tu wieść proste i spokojne życie, ale nie jest to im jednak dane. Pewnego dnia znajdują w lesie nieprzytomną Indiankę, która właśnie… urodziła dziecko. Na szczęście matkę oraz jej nowonarodzoną córkę udaje się uratować. To zdarzenie sprawia, że losy samurajów zaczynają splatać się z plemieniem Oglalów. Okazuje się, że przybysze z dalekiej Japonii są bardzo podobni do rdzennych mieszkańców Ameryki i doskonale czują się w ich towarzystwie. Zarówno jednych, jak i drugich cechuje ogromna waleczność, niemal szaleńcza odwaga oraz bezwzględna uczciwość i honorowość. Stopniowo zdobywają uznanie Indian oraz przyjaźń ich wodza – Szalonego Konia. Wrastają w życie plemienia do tego stopnia, że przyjmują nawet indiańskie imiona – Podniebny Orzeł i Wietrzny Wilk.
W tej mandze, podobnie jak w wielu innych dziełach Taniguchiego, historia nieustannie przeplata się ze zdarzeniami wymyślonymi przez autora. Podniebny Orzeł oraz Wietrzny Wilk aktywnie uczestniczą w walce rdzennych mieszkańców Ameryki z białymi najeźdźcami. Ich losy śledzimy na tle dramatycznych zdarzeń rozgrywających się w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku. Obserwujemy ekspansję białych osadników, budowę kolei, grabienie kolejnych terenów, łamanie umów zawartych z Indianami oraz zamykanie ich w rezerwatach. Kulminacją tej narracji jest wielka bitwa pod Little Bighorn, jaka rozegrała się 25 czerwca 1876 roku. Dowodzeni przez George’a Armstronga Custera żołnierze Siódmego Regimentu Kawalerii Armii Stanów Zjednoczonych starli się z wojownikami prowadzonymi przez Szalonego Konia oraz Siedzącego Byka. Jak wiadomo, konsekwencje tej bitwy miały kluczowe znaczenie dla dalszych działań upokorzonego porażką rządu USA wobec Indian.
Pod względem graficznym mamy tu wszystko to, do czego przyzwyczaiły już nas mangi Jirō Taniguchiego. Hiperrealistyczne i zapierające dech w piersiach obrazy dzikiej natury prezentują się jak zawsze wybornie. Na tle przepięknych krajobrazów widzimy bohaterów rysowanych w bardzo charakterystycznym dla tego artysty stylu. Twarze rysowane są w bardziej amerykański niż japoński sposób. Niektóre kadry, szczególnie te większe, ze względu na specyficzne kreskowanie przywołują wręcz skojarzenia z twórczością Johna Romity Juniora. Ogromne wrażenie robią również doskonale skomponowane sceny batalistyczne. Choreografia walk oraz pojedynków jest dopracowana w najdrobniejszych szczegółach.
Jirō Taniguchi łączy epicką opowieść o walce w obronie swoich praw z rekonstrukcją zdarzeń historycznych. Trudno nie odczytywać tego komiksu, jako wyrazistego manifestu politycznego, który nabiera szczególnego znaczenia właśnie dzisiaj. Walka Indian wcale się bowiem nie skończyła, zmieniła się tylko jej forma. Ich prawa nadal są łamane, a oni sami wciąż czują obowiązek walki o systematycznie niszczoną od wieków przyrodę. Dowodem na to są chociażby niedawne, brutalnie tłumione protesty przeciwko budowie rurociągu mającego przesyłać ropę z Dakoty Północnej do rafinerii położonej w Zatoce Meksykańskiej. Według protestujących zanieczyści on wodę pitną oraz zbezcześci święte dla nich miejsca. Zgodnie z tradycją „postępowi Amerykanie” nic sobie z tych protestów nie robią.
Z uwagi na tę wymowę, można nieco przymknąć oko na nieco przesłodzony charakter opowieści, wyidealizowany obraz relacji indiańsko-japońskich oraz przerysowaną rolę, jaką samurajowie odegrali w ukazanych w komiksie walkach. Nieco złośliwie można byłoby powiedzieć, że gdyby w szeregi indiańskich wojowników trafiło nie dwóch, ale powiedzmy dziesięciu takich samurajów, to spokojnie wygraliby wojnę z wojskami USA. Tak czy inaczej „Podniebny Orzeł” to interesująca, inspirująca i poruszająca opowieść o niezłomnej walce w obronie swoich ideałów. Swoim idealizmem na pewno wyróżnia się na tle znacznie bardziej brutalnych współczesnych opowieści, ale w gruncie rzeczy wpisuje w się podobny nurt krytyki społecznej. Po lekturze warto sięgnąć po inne komiksy rozwijające tę tematykę. Współczesne losy rdzennych mieszkańców Ameryki żyjących w rezerwatach przedstawia seria „Skalp” Jasona Aarona. Z kolei zdarzenia z początków brytyjskiego osadnictwa ukazuje komiks Jacka Widora „Metacom” drukowany na łamach „Świata Młodych” w 1986 roku, a w formie albumowej opublikowany przez wydawnictwo Ongrys w roku 2009.
koniec
3 grudnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Śmierć go czeka…
Paweł Ciołkiewicz

7 V 2024

Manu Larceneta polskiemu czytelnikowi przedstawiać nie trzeba. Francuski autor utorował sobie drogę do naszych serc kilkoma świetnymi komiksami. Po „Codziennej walce”, „Raporcie Brodecka”, „Terapii grupowej” oraz dwóch tomach „Blasta” otrzymujemy „Drogę”, komiks, który zaledwie kilka dni po premierze stał się najlepiej sprzedającym się tytułem w katalogu wydawnictwa Mandioca. To druga już adaptacja książki w dorobku artysty. Po niepokojącej opowieści o winie i wojennej traumie Philippe’a (...)

więcej »

Z emocjami trzeba umieć sobie radzić
Maciej Jasiński

6 V 2024

Seria „Smerfy i świat emocji” rozrasta się o kolejne tytuły podejmujące tematykę uczuć, które targają przedszkolakami. Ich rodzice nie zawsze wiedzą, co robić, dlatego z pomocą przychodzą komiksy wzbogacone o część informacyjną. Dzięki temu młody człowiek może uzmysłowić sobie, że jego zachowanie może być problemem dla otoczenia, a co więcej – dowiaduje się, jak można w takiej sytuacji sobie poradzić.

więcej »

Ptaki w wiosce Smerfów
Maciej Jasiński

5 V 2024

Wydawnictwo Egmont utrzymuje stałe tempo wydawania serii ze Smerfami, przeplatając najstarsze albumy stworzone przez Peyo (we współpracy z różnymi scenarzystami), z tymi nowszymi od innych autorów. Tak się złożyło, że ostatnie tytuły mają jeden wspólny element – ptaki, które miały i mają nadal wielki wpływ na życie w wiosce Smerfów. Jedne destrukcyjny, drugie wnoszą sporo humoru, a inne wreszcie pomagają Smerfom i ratują ich przed zagrożeniami.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kataną w Niebieską Kurtkę
— Łukasz Bodurka

Tegoż twórcy

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Superbohater z gór
— Paweł Ciołkiewicz

Iść, ciągle iść…
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwa samotność
— Paweł Ciołkiewicz

Niełatwe jest życie mangaki
— Paweł Ciołkiewicz

Apetyt rośnie w miarę czytania
— Paweł Ciołkiewicz

Wędrując przez życie
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

Czy na sali jest korekta?
— Daniel Gizicki

Komiksy z przemytu: Niepozornie prosta historia
— Artur Długosz

Tegoż autora

Śmierć go czeka…
— Paweł Ciołkiewicz

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.