Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Steve Lieber, Greg Rucka
‹Whiteout #1: Zamieć›

Zamieć
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZamieć
Tytuł oryginalnyWhiteout
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2006
RysunkiSteve Lieber
Wydawca Taurus Media
CyklWhiteout
ISBN-1083-60298-06-8
Format128s. 170×260mm; oprawa miękka; czarno-biały:
Cena26,90:
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Przykładowa plansza

Na nieludzkiej ziemi…
[Steve Lieber, Greg Rucka „Whiteout #1: Zamieć” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
I chociaż pierwszy tom „Zamieci”, komiksu autorstwa Grega Rucki i Steve’a Liebera, zaczyna się niemal jak „The Thing” Johna Carpentera, to jednak znacznie mu bliżej do innego filmu – „Arctic Blue” Petera Mastertona z Rutgerem Hauerem w roli głównej. Z tą różnicą, że zamiast na nieżyczliwej Alasce, akcja rozgrywa się na jeszcze mniej przyjaznej ludziom Antarktydzie. Poza tym wszystko dzieje się dokładnie tak, jak to powinno być w mięsistym kryminale.

Sebastian Chosiński

Na nieludzkiej ziemi…
[Steve Lieber, Greg Rucka „Whiteout #1: Zamieć” - recenzja]

I chociaż pierwszy tom „Zamieci”, komiksu autorstwa Grega Rucki i Steve’a Liebera, zaczyna się niemal jak „The Thing” Johna Carpentera, to jednak znacznie mu bliżej do innego filmu – „Arctic Blue” Petera Mastertona z Rutgerem Hauerem w roli głównej. Z tą różnicą, że zamiast na nieżyczliwej Alasce, akcja rozgrywa się na jeszcze mniej przyjaznej ludziom Antarktydzie. Poza tym wszystko dzieje się dokładnie tak, jak to powinno być w mięsistym kryminale.

Steve Lieber, Greg Rucka
‹Whiteout #1: Zamieć›

Zamieć
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZamieć
Tytuł oryginalnyWhiteout
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2006
RysunkiSteve Lieber
Wydawca Taurus Media
CyklWhiteout
ISBN-1083-60298-06-8
Format128s. 170×260mm; oprawa miękka; czarno-biały:
Cena26,90:
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Przykładowa plansza
Okładka komiksu, choć wyjątkowo ascetyczna, jest znakomitą dlań reklamą. Z dwóch powodów. Po pierwsze – narysował ją Frank Miller (i od razu znać rękę mistrza), po drugie – świetnie wprowadza w klimat opowieści, której akcja rozgrywa się na Antarktydzie, często nazywanej przez bohaterów „Zamieci” po prostu Lodem. Antarktyda, jak powszechnie wiadomo, jest strefą zdemilitaryzowaną, z założenia wolną również od działalności wszelkich agencji wywiadowczych. Życie na lodowcu koncentruje się zaledwie w kilku miejscach – między innymi w bazach naukowych podległych Stanom Zjednoczonym (Stacja Amundsena-Scotta), Wielkiej Brytanii (Stacja Wiktorii) oraz Rosji (Stacja Wostok). Nie znaczy to jednak, że rządy wyżej wspomnianych państw nie przejawiają ochoty na infiltrowanie działań potencjalnych rywali. Inna sprawa, że wszędzie tam, gdzie pojawiają się ludzie, pojawia się także zbrodnia. Nie może więc zabraknąć jej również na „spodzie świata”. Zamordowany zostaje jeden z członków ekspedycji naukowej. Tuż obok zwłok znajdują się odwierty, sugerujące, że z lodu pobrano kilka próbek. Co odnaleziono? Śledztwo w tej sprawie przeprowadzić ma szeryf Carrie Stetko, odpowiedzialna za przestrzeganie porządku na stacji McMurdo.
Płeć szeryfa nie powinna nas zmylić. Stetko nie grzeszy urodą, ma za sobą nieszczęśliwie zakończony związek, można się więc domyślać, że na Antarktydzie szuka nie tyle szczęścia, co raczej zapomnienia. Pani szeryf to typowy dla amerykańskiego kina policyjnego twardziel (tyle że w przysłowiowej spódnicy), posiadający wszystkie cechy Brudnego Harry’ego – jest cyniczna, zdeterminowana i nieustępliwa, gotowa dociec prawdy, nawet jeżeli będzie musiała zapłacić za to bardzo wysoką cenę. Czasami tylko daje o sobie znać jej kobieca natura, co zresztą stara się skrzętnie ukrywać przed mężczyznami. Sprawa tajemniczego morderstwa ma dla Stetko ogromne znaczenie. Antarktyda i wszyscy przebywający na jej terenie naukowcy przygotowują się bowiem do nadejścia zimy (cokolwiek to w takim miejscu oznacza), kiedy to temperatura spadnie do minus kilkudziesięciu stopni, a porywisty wiatr będzie wzniecał potężne zamiecie. Jeśli do tej pory nie uda się kobiecie rozwiązać zagadki, najprawdopodobniej nie rozwiąże jej już nigdy. I w konsekwencji straci pracę, co będzie się dla niej wiązać z powrotem do Stanów Zjednoczonych, skąd uciekła właśnie na Lód.
Na pozór nie ma w „Zamieci” niczego rewelacyjnego. Ot, kolejna sensacyjna historyjka, w której mamy zbrodnię i twardego glinę, który nie cofnie się przed niczym, aby wpakować zbrodniarza za kratki. Amerykańskie kino pełne jest przecież takich opowieści! A jednak komiks Grega Rucki i Steve’a Liebera niesamowicie wciąga, zasysa wręcz czytelnika – i to od pierwszego do ostatniego kadru. Przyczyn tego stanu rzeczy jest co najmniej kilka. Na pewno decyduje o tym bohater (czy też bohaterka) z krwi i kości. Nie jakaś głupawa blondynka typu szefowej agencji ochrony z serialu „VIP” (którą gra Pamela Anderson), ale złamana przez życie, nie stroniąca od jego ciemnych stron, zapewne nieślubna córka Harry’ego Callahana. O oryginalności komiksu stanowi również miejsce akcji – bardziej ekstremalnego na Ziemi wybrać już chyba nie było można… Nie jest to jednak przypadek ani silenie się na przesadną oryginalność. Antarktyda odgrywa w tej opowieści bardzo istotną rolę. Nie tylko jako tło, wręcz przeciwnie – jest pełnoprawnym bohaterem „Zamieci”. W zależności od sytuacji – śmiertelnym wrogiem bądź sprzymierzeńcem. Ten komiks nie mógłby się dziać na Alasce czy na Grenlandii, panujące tam warunki są po prostu zbyt przyjazne człowiekowi, a to popsułoby efekt, który chciał osiągnąć scenarzysta.
„Zamieć” jest komiksem czarno-białym. Inaczej być zresztą nie mogło. Jakikolwiek dodatkowy kolor – poza odcieniami szarości – popsułby klimat opowieści, zanurzony w klasycznym jankeskim czarnym kryminale. Myląca jednak odrobinę może być wspomniana już powyżej okładka Franka Millera. Kto bowiem będzie się spodziewał rysunków typowych dla „Sin City”, nieco się zawiedzie. Pod względem graficznym komiks Rucki i Liebera jest zdecydowanie bliższy europejskiemu realizmowi (reprezentowanemu chociażby przez naszego rodaka Grzegorza Rosińskiego bądź Enkiego Bilala we wczesnych jego albumach). Absolutnie jednak nie należy traktować tego jako zarzut. Steven Lieber wyszedł obronną ręką z bardzo trudnego zadania. Jego wizja Antarktydy przekonuje i to do tego stopnia, że niekiedy ciarki mogą przejść z zimna po grzbiecie. A sama historia? Jak w klasycznym kryminale, musi zakończyć się ukaraniem winnych zbrodni. Tyle że po drodze czeka nas jeszcze kilka ostrych haczyków i niespodziewanych skrętów akcji. Greg Rucka zadbał o to, abyśmy do ostatniej strony z wielkim zainteresowaniem śledzili przygody niezłomnej pani szeryf.
„Zamieć” zasłużenie odniosła za Oceanem sukces. Efekt tego był zaś taki, że autorzy komiksu otrzymali zamówienie na jego ciąg dalszy. Przygotujmy się więc: „Carrie Stetko will return in Whiteout 2”. Oby jak najszybciej!
koniec
18 marca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Złowieszcza Szóstka… znaczy Piątka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tradycja i postmodernizm
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gdy Łazarze śpią, budzą się upiory
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.