Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner
Scenariusz
Data wydanialuty 2023
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN9788367270274
Format260s. 240x320 mm
Cena125,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kolekcja z Kolekcjonerem
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tom czwarty „Toppi. Kolekcji” przynosi małą zmianę formuły. Otóż tym razem nie jest to zbiór niezwiązanych ze sobą komiksowych miniatur, a historie poświęcone jednej, konkretnej postaci – tytułowemu, niemalże mitycznemu Kolekcjonerowi, który zawsze dostaje to, czego chce.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kolekcja z Kolekcjonerem
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner” - recenzja]

Tom czwarty „Toppi. Kolekcji” przynosi małą zmianę formuły. Otóż tym razem nie jest to zbiór niezwiązanych ze sobą komiksowych miniatur, a historie poświęcone jednej, konkretnej postaci – tytułowemu, niemalże mitycznemu Kolekcjonerowi, który zawsze dostaje to, czego chce.

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #4: Kolekcjoner
Scenariusz
Data wydanialuty 2023
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN9788367270274
Format260s. 240x320 mm
Cena125,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O Kolekcjonerze nie dowiadujemy się zbyt wiele. Wiemy tylko, że jest obrzydliwie bogaty, ma rozległe znajomości i lubi sam załatwiać swoje sprawy. Można założyć, że żył na przełomie XIX i XX wieku, ale trudno wskazać jakiej był narodowości. Grunt, że posiadał nienaganne maniery, niczym arystokrata z najlepszego domu. Postanowił poświęcić życie na kolekcjonowaniu unikatowych, magicznych przedmiotów.
Album składa się z pięciu dłuższych opowieści, które głównie były drukowane w magazynie „L′Eternauta”. Pierwsza z nich „Kalumet z czerwonego kamienia” pochodzi z 1982 roku, a ostatnia „Naszyjnik Padmasumbawy” z roku 2006. Ich akcja rozrzucona jest po całym świecie, a klimat poszczególnych odcinków ściśle zależy od tego gdzie Kolekcjoner prowadzi swoje poszukiwania, a także z jakiego kręgu kulturowego wywodzi się pożądany przez niego przedmiot. Mamy więc wyprawę na dziki zachód („Kalumet z czerwonego kamienia”), podróż w palącym słońcu przez etiopską pustynię („Obelisk z krainy Punt”), wypad na małą wyspę na morzu Banda na zachód od Nowej Gwinei („Łza Timura Lenka”), artystyczną wizję wojny Maorysów z Anglikami w Nowej Zelandii („Berło Muiredeagha”) i przemierzanie mistycznego Tybetu („Naszyjnik Padmasumbawy”).
Trzeba przy tym zaznaczyć, że choć niewątpliwie Kolekcjoner jest najważniejszą postacią komiksu, to nie mniej ważni są bohaterowie drugiego planu. Czasem to im towarzyszymy w poszukiwaniu skarbów, zaś Kolekcjoner prezentowany jest jako ich nemezis wyprzedzające ich o krok.
Osobną sprawą są same magiczne przedmioty. Toppi nie wykorzystał popularnych motywów, typu Arka Przymierza, czy złoto Eldorado. Sam wymyślił ich pochodzenie, często bazując na historycznych postaciach. Już samo prezentowanie ich genezy świadczy o niezwykłej wyobraźni autora, który tworzy niesamowite baśnie, stające się czymś w rodzaju odrębnych opowieści w opowieściach.
Niemniej, pomimo tego, że mamy do czynienia z kompletnymi, artystycznymi wizjami, trochę brakuje mi w tym wszystkim napięcia. Kolekcjoner jest postacią kompletnie nierzeczywistą i kiedy otrzymujemy rozdziały, w których jest centralną postacią, pod względem fabularnym okazują się być mniej ekscytujące. Owszem, pomysły Toppiego robią wrażenie, ale scenariusze skupiają się głównie na ich realizacji, przez co momentami akcja toczy się na zasadzie deus ex machina. Na przykład, gdy nasz bohater w pewnym momencie znajduje się w sytuacji bez wyjścia i wydaje się, że nie czeka go nic innego, niż paskudna śmierć, nagle ni z tego, ni z owego pojawiają się jego dawni przyjaciele, by wybawić go z kłopotów. Z drugiej strony, jak wspomniałem, Toppi nie tworzy zwykłych komiksów. Tak, jak w baśniach, tak i u niego nie powinno analizować się prawdopodobieństwa i zbiegów okoliczności, a liczy się klimat i morał.
Niewątpliwą atrakcją albumu jest możliwość sprawdzenia, jak na przestrzeni lat zmieniał się styl rysowania Toppiego. Zawsze mamy do czynienia z najwyższą półką, ale wyraźnie widać różnicę między najstarszym rozdziałem, a najmłodszym. Ze zdecydowaną korzyścią na rzecz tego pierwszego. „Naszyjnik Padmasumbawy” sprawia bowiem wrażenie tworzonego w pośpiechu i nie zawsze dopracowanego.
Mimo wszystko „Kolekcjoner” to bardzo dobra propozycja, którą na pewno warto poznać. Nie dziwię się, że w niektórych recenzjach można znaleźć opinię, że to jak na razie najlepszy odcinek „Kolekcji”. Choć osobiście wyżej stawiam tom 2 „Ameryka Północna”, to nie będę się w tej kwestii pojedynkował. Toppi to legenda i klasa sama w sobie nieosiągalna dla wielu innych twórców.
koniec
20 maja 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dom niespokojnej starości
— Sebastian Chosiński

Poszukiwacze zaginionego celu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ameryka oczami Mistrza
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przełamując kadry
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klękajcie, narody!
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.