Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Żywiołak
‹Nowa Ex-Tradycja›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowa Ex-Tradycja
Wykonawca / KompozytorŻywiołak
Data wydania20 grudnia 2008
Wydawca Karrot Kommando
NośnikCD
Czas trwania73:27
Gatunekfolk, rock
EAN590757720721
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Ой А На Яна Купала
2) Wojownik
3) Epopeja Wandalska
4) Latawce
5) Wiły
6) Ой Ти, Петре, Петре
7) Czarodzielnica
8) Oko Dybuka
9) Psychoteka
10) Ballada O Głupim Wiesławie
11) Femina
12) Żywiołak
13) Oj Ty Janie Sobótkowy
Wyszukaj / Kup

Cudze chwalicie, swego nie znacie
[Żywiołak „Nowa Ex-Tradycja” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niepokoi mnie fakt, że w naszym kraju fascynuje się kulturą celtycką, nordycką czy islandzką jako tą mroczną i mistyczną, a całkowicie zapomina się o własnych korzeniach. Kultura Słowian niestety wciąż przegrywa z dysponującymi lepszym piarem europejskimi sąsiadami. Na szczęście od czasu do czasu pojawiają się takie zjawiska jak grupa Żywiołak, która za pomocą debiutanckiego wydawnictwa „Nowa Ex-Tradycja” może ten trend odwrócić.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Cudze chwalicie, swego nie znacie
[Żywiołak „Nowa Ex-Tradycja” - recenzja]

Niepokoi mnie fakt, że w naszym kraju fascynuje się kulturą celtycką, nordycką czy islandzką jako tą mroczną i mistyczną, a całkowicie zapomina się o własnych korzeniach. Kultura Słowian niestety wciąż przegrywa z dysponującymi lepszym piarem europejskimi sąsiadami. Na szczęście od czasu do czasu pojawiają się takie zjawiska jak grupa Żywiołak, która za pomocą debiutanckiego wydawnictwa „Nowa Ex-Tradycja” może ten trend odwrócić.

Żywiołak
‹Nowa Ex-Tradycja›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNowa Ex-Tradycja
Wykonawca / KompozytorŻywiołak
Data wydania20 grudnia 2008
Wydawca Karrot Kommando
NośnikCD
Czas trwania73:27
Gatunekfolk, rock
EAN590757720721
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Ой А На Яна Купала
2) Wojownik
3) Epopeja Wandalska
4) Latawce
5) Wiły
6) Ой Ти, Петре, Петре
7) Czarodzielnica
8) Oko Dybuka
9) Psychoteka
10) Ballada O Głupim Wiesławie
11) Femina
12) Żywiołak
13) Oj Ty Janie Sobótkowy
Wyszukaj / Kup
Muzykę Żywiołaka ciężko jest jednoznacznie scharakteryzować. Choć czerpie pełnymi garściami z mitologii słowiańskiej, co się uwypukla zwłaszcza w tekstach, to nie gra on po prostu muzyki ludowej. Poza tradycyjnymi instrumentami, jak lira korbowa, lutnia czy drumla, nie brakuje bardziej współczesnych (gitary basowa i elektryczna). Do tego dochodzi brawurowe mieszanie gatunków: folku z punkiem, rockiem, metalem, a nawet drum’n’bassem. Polane gęstym sosem słowiańskiego mistycyzmu wszystko razem daje w efekcie interesujący i świeży materiał. Mając problemy z określeniem uprawianego przez siebie stylu, muzycy proponują, by ich twórczość nazywać polską muzyką neoludową.
Z drugiej strony nie ma się co dziwić tej wszechstronności, bo za sterami Żywiołaka stanęło dwóch weteranów polskiej sceny folkowej – Robert Jaworski i Robert Wasilewski. Pierwszy zasłynął jako twórca efemerycznej, aczkolwiek oryginalnej i popularnej formacji Ich TroLe, drugi natomiast jako współzałożyciel legendarnej formacji Open Folk. To oni odpowiadają za skomponowanie lwiej części materiału, jak również za grę na większości instrumentów. Skład uzupełniają Maciek Łabudzki odpowiedzialny za sekcję rytmiczną oraz dwie niezwykle charyzmatyczne wokalistki: Iza Byra i Anucha Piotrowska. Ich przeplatający się śpiew doskonale koresponduje z atmosferą płyty i jest znakiem rozpoznawczym kapeli.
W przypadku „Nowej Ex-Tradycji” trudno mówić o zwykłych piosenkach – to bardziej ekspresje i wariacje wokół motywów ludowych. Brak jest tu typowego podziału na zwrotkę i refren. Teksty są historiami, w których głównymi bohaterami stają się wszelakie wiły, latawce, topielice i inne nękające ludzi stwory znane z mitologii słowiańskiej. Opowieści te często kończą się przestrogą dla gawiedzi, jak choćby „Ballada o głupim Wiesławie”, ostrzegająca przed topielicami, które „młodych mieć nie mogą, więc wciągają dzieci”.
Choć album stanowi stylistyczną całość, znajdziemy tu kilka utworów zdecydowanie wyróżniających się pozytywnie. Bez wątpienia za taki można uznać znany już ze składanki „minimax.pl 4” numer „Oko Dybuka”. Spore wrażenie robią również „Wojownik”, „Ballada o głupim Wiesławie”, utrzymany w onirycznym klimacie „Oj ty Janie sobótkowy…”, a także niemal taneczne „Czarodzielnica” i „Femina”. Ciekawostkę stanowią dwie kompozycje zaczerpnięte z tradycji ukraińskiej i w tym języku zaśpiewane („Ой А На Яна Купала” i „Ой Ти, Петре, Петре”). Niestety, nie wszystko udało się Żywiołakowi. Podstawowy zarzut, jaki można wytoczyć ich debiutowi, to fakt, że jako całość jest on stanowczo za długi (ponad 73 minuty). W takim ogromie materiału znalazły się niestety również utwory słabsze – ewidentną wpadką jest dubowy remix „Ballady o głupim Wiesławie”, jak również odstający od całości kawałek „Żywiołak”.
Mimo tych uwag na pewno warto jest zapoznać się z twórczością grupy. Jeśli nawet komuś nie przypadnie do gustu specyficzna muzyka, to może chociaż wsłucha się w teksty (albo lepiej przeczyta je w książeczce) i odkryje, że mówiąc o polskim folku, nie trzeba mieć od razu na myśli zespołu Mazowsze. „Nowa Ex-Tradycja” to świetny i bardzo obiecujący debiut.
koniec
12 sierpnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Wpływ tykwy na rozwój światowej muzyki
Sebastian Chosiński

7 V 2024

Będący wirtuozem kory Dawda Jobarteh przybył do Europy z Gambii. Duńczyk Stefan Pasborg to z kolei jazzman, którego fascynują rytmy afrykańskie. Mieszkając w Kopenhadze, prędzej czy później – musieli się spotkać. Po kilku latach od wydania albumu „Duo” odnowili współpracę, by pograć razem „na żywo”. Efektem tego stał się najnowszy krążek tego niezwykłego jazzowo-folkowo-rockowego duetu – „Live in Turku”.

więcej »

W starym domu nie straszy
Sebastian Chosiński

2 V 2024

Choć szwedzki pianista Adam Forkelid aktywny jest na scenie jazzowej od dwóch dekad, „Turning Point” to dopiero czwarte wydawnictwo, na którego okładce ukazuje się jego nazwisko. Mimo że płyt nagrał przecież znacznie więcej. Wszystkie utwory, jakie znalazły się na najnowszym krążku, są jego autorstwa, ale w ich nagraniu wspomogli go trzej inni doświadczeni artyści.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Od smutku do radości
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Wydany przed dwoma laty jazzowo-ambientowy album „Ghosted” Orena Ambarchiego, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina był dla mnie nadzwyczaj miłym zaskoczeniem. Dlatego z wielkimi oczekiwaniami przystępowałem do odsłuchu jego kontynuacji. I tu również czekało mnie zaskoczenie, choć niekoniecznie takie, na jakiej liczyłem. Ale w końcu nie wszystko – na to, co dobre – musi powalać nas na kolana, prawda?

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Maska kryjąca twarz mroku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Włoski Kurosawa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.