Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Psychodeliczna szajba

Esensja.pl
Esensja.pl
Przy oglądaniu prac Aleksa Greya trudno uwolnić się od myśli, że ten artysta jest zdrowo pokręcony. Jako dziecko zbierał zdechłe owady i zwierzęta, jako nastolatek eksperymentował z LSD oraz interesował się mistycyzmem. Mimo to wywarł taki wpływ na świat sztuki, o jakim inni grzeczni twórcy nawet nie mają odwagi marzyć.

Paweł Sasko

Psychodeliczna szajba

Przy oglądaniu prac Aleksa Greya trudno uwolnić się od myśli, że ten artysta jest zdrowo pokręcony. Jako dziecko zbierał zdechłe owady i zwierzęta, jako nastolatek eksperymentował z LSD oraz interesował się mistycyzmem. Mimo to wywarł taki wpływ na świat sztuki, o jakim inni grzeczni twórcy nawet nie mają odwagi marzyć.
„Cud – Zena patrzy na Księżyc”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Cud – Zena patrzy na Księżyc”
Fot. www.alexgrey.com
Alex Grey urodził się w 1953 roku w Columbus, stolicy stanu Ohio. Jako kilkulatek zbierał zdechłe owady i zwierzęta na sąsiednich działkach, po czym palił je za domem. Ta fascynacja śmiercią i rozpadem przełożyła się na jego późniejszą twórczość i pobrzmiewa nawet w najnowszych pracach. Jego ojciec pracował jako grafik, więc chłopiec od maleńkości przesiąkał atmosferą miłości do sztuki. Przez dwa lata uczęszczał do Columbus College of Art and Design, jednak rzucił naukę i przez rok zajmował się malowaniem billboardów. Niedługo później wstąpił do Boston Museum School, by tam uczyć się pod kierunkiem artysty Jaya Jaroslava. Przygoda ta nie trwała zbyt długo, ale rok spędzony na uczelni okazał się bardzo owocny. Grey poznał przyszłą żonę, artystkę Allyson Rymland Grey, a jego punkt widzenia świata ewoluował od mistycyzmu, przez gnostycki egzystencjalizm, aż do radykalnego transcendentalizmu. W tym czasie artysta eksperymentował również z LSD. Po tym burzliwym okresie trafił na pięć lat do Harvard Medical School, gdzie uczył się anatomii i przygotowywał zwłoki do sekcji. W tym czasie Grey uczestniczył także w eksperymencie medycznym, polegającym na poszukiwaniu energii leczniczych w ciele. Te doświadczenia przygotowały go do namalowania cyklu obrazów o tytule „Sacred Mirrors”. Gdy lekarze obejrzeli jego prace, Grey został zatrudniony jako ilustrator albumów medycznych. Tym sposobem artysta trafił na dziesięć lat na New York University, gdzie jako instruktor uczył artystycznej anatomii i figuracji w rzeźbie.
„Desperacja”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Desperacja”
Fot. www.alexgrey.com
Jego najbardziej znany cykl „Sacred Mirrors” składa się z 21 obrazów, które zabierają odbiorcę w podróż przez całą naturę człowieka, z uwzględnieniem jego formy biologicznej, umysłowej i duchowej. Ta seria dzieł osadza ludzkość w kontekście kosmicznym oraz pokazuje biologiczną i technologiczną ewolucję jednostki. Grey zaczął tę serię obrazów w 1979 roku i pracował nad nią przez kolejne dziesięć lat.
Po zakończeniu tego cyklu artysta zajął się przedstawianiem archetypicznych stanów, których doświadczać może jednostka ludzka. Grey skupił się na medytacji, całowaniu, kopulowaniu, ciąży, narodzinach, wychowaniu dzieci i śmierci. Właśnie dzięki tym pracom artysta zdobył światową sławę – jego dzieła trafiły do albumów największych galerii, pisała o nim prasa na wszystkich kontynentach, a obrazy wystawiano w Anglii, Francji i Brazylii. Grey zaczął być zapraszany na konferencje na całym globie i przemawiał już w Tokio, Amsterdamie, Barcelonie oraz w wielu innych miejscach. Powszechnie uważany jest za czołowego przedstawiciela myśli psychodelicznej.
„Ręka artysty”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Ręka artysty”
Fot. www.alexgrey.com
O wpływie Greya na światowe życie artystyczne świadczą imprezy organizowane wyłącznie ku uczczeniu jego osoby. W 1999 roku w Baltimore′s American Visionary Art Museum wystawiona została gigantyczna instalacja pod tytułem „Heart Net”, przygotowana przez państwo Greyów. W tym samym roku, tym razem w San Diego, w Museum of Contemporary Art na wielkiej retrospektywnej ekspozycji pokazane zostały dawne prace Greya, a wielkoformatowa książka „Sacred Mirrors: The Visionary Art of Alex Grey” została przetłumaczona na pięć języków i sprzedała się w setkach tysięcy egzemplarzy mimo nietypowej formy.
To tylko niektóre z dokonań tego oryginalnego artysty. Grey jest żywym dowodem na to, że nawet najwięksi błądzili w młodości, a elegancja ma coś z ekstrawagancji.
„Modlitwa”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Modlitwa”
Fot. www.alexgrey.com


„Malowanie”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Malowanie”
Fot. www.alexgrey.com


„Transfiguracja”</br>Fot. www.alexgrey.com
„Transfiguracja”
Fot. www.alexgrey.com


koniec
27 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
Agnieszka ‘Achika’ Szady

1 XII 2023

Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.

więcej »

Razem: Odcinek 3: Inspirująca Praktyczna Pani
Radosław Owczarek

16 XI 2023

Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.

więcej »

Transformersy w krainie kucyków?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XI 2023

34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.