Psychodeliczna szajbaPrzy oglądaniu prac Aleksa Greya trudno uwolnić się od myśli, że ten artysta jest zdrowo pokręcony. Jako dziecko zbierał zdechłe owady i zwierzęta, jako nastolatek eksperymentował z LSD oraz interesował się mistycyzmem. Mimo to wywarł taki wpływ na świat sztuki, o jakim inni grzeczni twórcy nawet nie mają odwagi marzyć.
Paweł SaskoPsychodeliczna szajbaPrzy oglądaniu prac Aleksa Greya trudno uwolnić się od myśli, że ten artysta jest zdrowo pokręcony. Jako dziecko zbierał zdechłe owady i zwierzęta, jako nastolatek eksperymentował z LSD oraz interesował się mistycyzmem. Mimo to wywarł taki wpływ na świat sztuki, o jakim inni grzeczni twórcy nawet nie mają odwagi marzyć. Alex Grey urodził się w 1953 roku w Columbus, stolicy stanu Ohio. Jako kilkulatek zbierał zdechłe owady i zwierzęta na sąsiednich działkach, po czym palił je za domem. Ta fascynacja śmiercią i rozpadem przełożyła się na jego późniejszą twórczość i pobrzmiewa nawet w najnowszych pracach. Jego ojciec pracował jako grafik, więc chłopiec od maleńkości przesiąkał atmosferą miłości do sztuki. Przez dwa lata uczęszczał do Columbus College of Art and Design, jednak rzucił naukę i przez rok zajmował się malowaniem billboardów. Niedługo później wstąpił do Boston Museum School, by tam uczyć się pod kierunkiem artysty Jaya Jaroslava. Przygoda ta nie trwała zbyt długo, ale rok spędzony na uczelni okazał się bardzo owocny. Grey poznał przyszłą żonę, artystkę Allyson Rymland Grey, a jego punkt widzenia świata ewoluował od mistycyzmu, przez gnostycki egzystencjalizm, aż do radykalnego transcendentalizmu. W tym czasie artysta eksperymentował również z LSD. Po tym burzliwym okresie trafił na pięć lat do Harvard Medical School, gdzie uczył się anatomii i przygotowywał zwłoki do sekcji. W tym czasie Grey uczestniczył także w eksperymencie medycznym, polegającym na poszukiwaniu energii leczniczych w ciele. Te doświadczenia przygotowały go do namalowania cyklu obrazów o tytule „Sacred Mirrors”. Gdy lekarze obejrzeli jego prace, Grey został zatrudniony jako ilustrator albumów medycznych. Tym sposobem artysta trafił na dziesięć lat na New York University, gdzie jako instruktor uczył artystycznej anatomii i figuracji w rzeźbie. Jego najbardziej znany cykl „Sacred Mirrors” składa się z 21 obrazów, które zabierają odbiorcę w podróż przez całą naturę człowieka, z uwzględnieniem jego formy biologicznej, umysłowej i duchowej. Ta seria dzieł osadza ludzkość w kontekście kosmicznym oraz pokazuje biologiczną i technologiczną ewolucję jednostki. Grey zaczął tę serię obrazów w 1979 roku i pracował nad nią przez kolejne dziesięć lat. Po zakończeniu tego cyklu artysta zajął się przedstawianiem archetypicznych stanów, których doświadczać może jednostka ludzka. Grey skupił się na medytacji, całowaniu, kopulowaniu, ciąży, narodzinach, wychowaniu dzieci i śmierci. Właśnie dzięki tym pracom artysta zdobył światową sławę – jego dzieła trafiły do albumów największych galerii, pisała o nim prasa na wszystkich kontynentach, a obrazy wystawiano w Anglii, Francji i Brazylii. Grey zaczął być zapraszany na konferencje na całym globie i przemawiał już w Tokio, Amsterdamie, Barcelonie oraz w wielu innych miejscach. Powszechnie uważany jest za czołowego przedstawiciela myśli psychodelicznej. O wpływie Greya na światowe życie artystyczne świadczą imprezy organizowane wyłącznie ku uczczeniu jego osoby. W 1999 roku w Baltimore′s American Visionary Art Museum wystawiona została gigantyczna instalacja pod tytułem „Heart Net”, przygotowana przez państwo Greyów. W tym samym roku, tym razem w San Diego, w Museum of Contemporary Art na wielkiej retrospektywnej ekspozycji pokazane zostały dawne prace Greya, a wielkoformatowa książka „Sacred Mirrors: The Visionary Art of Alex Grey” została przetłumaczona na pięć języków i sprzedała się w setkach tysięcy egzemplarzy mimo nietypowej formy. To tylko niektóre z dokonań tego oryginalnego artysty. Grey jest żywym dowodem na to, że nawet najwięksi błądzili w młodości, a elegancja ma coś z ekstrawagancji. 27 listopada 2008 |
Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko
Końskie mordy
— Paweł Sasko
Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko
Coś na spanie
— Paweł Sasko
Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko
Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko
Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko
Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko
Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko
Pogoń za zwłokami
— Paweł Sasko