Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jeff Crook, Josh Crook
‹Ocalenie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOcalenie
Tytuł oryginalnySalvage
Dystrybutor IDG
ReżyseriaJeff Crook, Josh Crook
ZdjęciaJohn Ashmore
Scenariusz
ObsadaLauren Currie Lewis, Chris Ferry, Cody Darbe, Maureen Olander, John P. Miller, Jessica DeLong, Sam Dahler, John Briley
MuzykaEvan Wilson
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania80 min
Gatunekgroza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Umordowana
[Jeff Crook, Josh Crook „Ocalenie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tanie, amatorskie „Ocalenie” ma to, czego na ogół brakuje produkcjom tego typu – niezły pomysł i bardzo rozsądnie skrojony scenariusz. A to już więcej niż połowa sukcesu.

Jarosław Loretz

Umordowana
[Jeff Crook, Josh Crook „Ocalenie” - recenzja]

Tanie, amatorskie „Ocalenie” ma to, czego na ogół brakuje produkcjom tego typu – niezły pomysł i bardzo rozsądnie skrojony scenariusz. A to już więcej niż połowa sukcesu.

Jeff Crook, Josh Crook
‹Ocalenie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOcalenie
Tytuł oryginalnySalvage
Dystrybutor IDG
ReżyseriaJeff Crook, Josh Crook
ZdjęciaJohn Ashmore
Scenariusz
ObsadaLauren Currie Lewis, Chris Ferry, Cody Darbe, Maureen Olander, John P. Miller, Jessica DeLong, Sam Dahler, John Briley
MuzykaEvan Wilson
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania80 min
Gatunekgroza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Już pierwsze kadry stawiają sprawę jasno – „Ocalenie” to tani, amatorski film na malutkim budżecie (25 tysięcy dolarów), nakręcony słabą, ewidentnie nie radzącą sobie z rejestrowaniem szybszego ruchu kamerą i pozbawiony sensownego oświetlenia planu, dzięki czemu wszystko jest zszarzałe i odbarwione. Mimo to produkcja potrafiła zrobić małą furorę na Sundance Film Festival, co było zasługą nie tylko rozsądnego scenariusza, ale i nienajgorszej gry aktorskiej. Oczywiście nienajgorszej jak na amatorów.
Początek opowieści jest tyleż zajmujący, co i wprowadzający w konfuzję – kończącą pracę na stacji benzynowej dziewczynę podwozi do domu domniemany znajomy chłopaka. Ponieważ jednak zachowuje się on podejrzanie, dziewczyna natychmiast po dotarciu na miejsce ucieka z samochodu i zamyka się w budynku. To jednak nie wystarcza, bo mimo że facet odjeżdża, jakimś cudem równocześnie znajduje się… w domu, za jej plecami. Chwilkę później dziewczyna zostaje ogłuszona, zaciągnięta do piwnicy i tam brutalnie zamordowana. Po czym budzi się… w pracy, na stacji benzynowej. A ponieważ jest koniec jej zmiany, wychodzi czekać na chłopaka, który ma ją podwieźć do domu. Czyli powtarza się sekwencja z początku filmu. Tyle że tym razem faktycznie zjawia się chłopak, a nie jego znajomy.
Niby wszystko jest więc już w porządku, a koszmar z nieznajomym i piwnicą można swobodnie zrzucić na karb przemęczenia, tylko że tu trafi się jakiś detal, tam przywidzenie, ledwo zauważalne bądź nawet i przerażająco namacalne, i w końcu bohaterka zaczyna podejrzewać, że nie wszystko było ułudą. Ziarno niepewności rośnie, tym bardziej, że istnieją przesłanki świadczące o tym, że być może i chłopakowi stała się jakaś krzywda. Co prawda wszyscy wokół twierdzą, że opisany przez dziewczynę prześladowca został jakiś czas temu zastrzelony przez policję, trudno jednak przeczyć faktom. No i to dziwne zachowanie matki…
Film – mimo wizualnej marnoty – ogląda się z zaciekawieniem, i to całkiem zręcznie podsycanym przez twórców. Mimo że przez dłuższy czas nie wiadomo, czy dziewczynie poprzestawiały się klepki w głowie, czy ktoś jej płata głupiego figla, czy też jednak coś niezrozumiałego dzieje się z rzeczywistością, do układanki stopniowo są dorzucane kolejne elementy, komplikujące obraz i zarazem częściowo go rozjaśniające, tak że jest czym się zająć w chwilach, gdy akcja zbyt mocno zwalnia. Lekko zgrzyta w tym momencie mocno oszczędna oprawa muzyczna, niekiedy klawiszowa, na ogół smętnie plumkana i nijaka, częściej irytująca niż budująca klimat, chwilami jednak – co jest wręcz zaskakujące – potrafi doskonale wpasować się w sceny i interesująco podkreślić ich odrealniony charakter. Co więcej, gdyby nie tandetna kamera, nawet i zdjęcia można by uznać za przyzwoite – są profesjonalnie kadrowane i od czasu do czasu potrafią zaskoczyć nieszablonowym ujęciem. Choć bywa, że i wkurzą kręceniem pod słońce.
Mimo realizacyjnego ubóstwa „Ocalenie” potrafi więc zapewnić kilka chwil przyzwoitej rozrywki. Trzeba tylko przygotować się na ubogie doznania estetyczne i nie liczyć na żadne fajerwerki, jump sceny czy hektolitry krwi. To nie rasowy horror, a coś w rodzaju dystyngowanego po trochu kryminału, po trochu thrillera, w którym ewidentnie dzieje się coś dalekiego od naturalności. Dodatkowo finał nie jest wcale znowu taki oczywisty, choć zdaję sobie sprawę, że znajdą się malkontenci uważający, że „to już było”. Oczywiście, że było, i to najczęściej z lepszą obsadą i znacznie większym budżetem. Czy jednak pokrewne tematyką filmy – a było ich już ponad tuzin – były faktycznie lepiej skonstruowane fabularnie, to już sprawa dyskusyjna…
koniec
26 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.