Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rob Marshall
‹Chicago›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChicago
Dystrybutor SPI
Data premiery14 marca 2003
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaRenée Zellweger, Taye Diggs, Richard Gere, Colm Feore, Catherine Zeta-Jones, Queen Latifah, John C. Reilly, Lucy Liu, Dominic West, Mya
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania113 min
ParametryDVD - 2 szt., dźwięk - DTS ES, DD 5.1; format 16:9, anamorficzny 1.85:1
WWW
Gatunekmusical
EAN5900058506378
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Śpiewająco o obłudzie i cynizmie
[Rob Marshall „Chicago” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Chicago" polubić nietrudno, gdyż jest dość specyficznym przedstawicielem gatunku. Taneczno-muzyczne popisy aktorów są, jak poprzednio w "Kabarecie", uzasadnione fabułą lub też osadzone jakby równolegle do toczącej się opowieści. Aktorzy w "Chicago" ni z tego, ni z owego nie zrywają się piruetem z miejsca, nie odpowiadają na pytanie piosenką lub też z całą ulicą przypadkowych przechodniów nie odśpiewują chóralnej pieśni, kończąc przy wybuchach fajerwerków wodnym tańcem w basenie. Tutaj opowiadana historia toczy się swoją drogą, a komentujące ją piosenki są odśpiewywane przez tych samych aktorów na scenie jakiegoś teatru czy kabaretu.

Tomasz Kujawski

Śpiewająco o obłudzie i cynizmie
[Rob Marshall „Chicago” - recenzja]

"Chicago" polubić nietrudno, gdyż jest dość specyficznym przedstawicielem gatunku. Taneczno-muzyczne popisy aktorów są, jak poprzednio w "Kabarecie", uzasadnione fabułą lub też osadzone jakby równolegle do toczącej się opowieści. Aktorzy w "Chicago" ni z tego, ni z owego nie zrywają się piruetem z miejsca, nie odpowiadają na pytanie piosenką lub też z całą ulicą przypadkowych przechodniów nie odśpiewują chóralnej pieśni, kończąc przy wybuchach fajerwerków wodnym tańcem w basenie. Tutaj opowiadana historia toczy się swoją drogą, a komentujące ją piosenki są odśpiewywane przez tych samych aktorów na scenie jakiegoś teatru czy kabaretu.

Rob Marshall
‹Chicago›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChicago
Dystrybutor SPI
Data premiery14 marca 2003
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaRenée Zellweger, Taye Diggs, Richard Gere, Colm Feore, Catherine Zeta-Jones, Queen Latifah, John C. Reilly, Lucy Liu, Dominic West, Mya
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania113 min
ParametryDVD - 2 szt., dźwięk - DTS ES, DD 5.1; format 16:9, anamorficzny 1.85:1
WWW
Gatunekmusical
EAN5900058506378
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Chicago" olśniewa. Zarówno na dużym ekranie, jak i teraz, na tym mniejszym. W trakcie filmu w rytm melodii przytupuje się nogą, podśpiewuje (po piątej projekcji już nawet niepotrzebne są angielskie podpisy), a z ust nie schodzi cyniczny uśmieszek. Ażby się chciało samemu, ubranym w podwiązki i czarny obcisły strój, zatańczyć na fortepianie i zaryczeć "All that jazz!". Na poziomie czysto rozrywkowym trudno o lepiej spożytkowany czas.
O ile oczywiście lubimy musicale...
A "Chicago" polubić nietrudno, gdyż jest dość specyficznym przedstawicielem gatunku. Taneczno-muzyczne popisy aktorów są, jak poprzednio w "Kabarecie", uzasadnione fabułą lub też osadzone jakby równolegle do toczącej się opowieści. Aktorzy w "Chicago" ni z tego, ni z owego nie zrywają się piruetem z miejsca, nie odpowiadają na pytanie piosenką lub też z całą ulicą przypadkowych przechodniów nie odśpiewują chóralnej pieśni, kończąc przy wybuchach fajerwerków wodnym tańcem w basenie. Tutaj opowiadana historia toczy się swoją drogą, a komentujące ją piosenki są odśpiewywane przez tych samych aktorów (ale niezupełnie postacie, raczej ich wewnętrzne "ja") na scenie jakiegoś teatru czy kabaretu. Zabieg prosty, ale różnica w odbiorze spora - postacie stają się przez to bardziej wiarygodne.
"Chicago" to osadzona w czasach prohibicji opowieść o morderstwie, prawdziwym obliczu amerykańskiego showbiznesu, dążeniu do kariery, żądzach i - przewijającym się, mającym tu wiele znaczeń - jazzie. Velma Kelly (Catherina Zeta-Jones) jest zawodową artystką, która ląduje w więzieniu, po zabójstwie (przyłapanych in flagranti) swojej siostry i kochanka. Tam napotyka na Roxie Hart (Renee Zellweger), gospodynię domową o wielkich ambicjach, która zamordowała kochanka zwodzącego ją obietnicami o karierze. Obie panie nie polubią się zbytnio i będą rywalizować między sobą zarówno o rozgłos w prasie, jak i sympatię prowadzącego ich sprawy przekupnego adwokata Billy′ego Flynna (Richard Gere).
Film jest opowieścią o obłudzie i cynizmie, demaskowanej przede wszystkim w odśpiewywanych przez aktorów piosenkach. W przebojowych, wpadających w ucho utworach postacie odkrywają swoją prawdziwą naturę i intencje. Przekupstwo Flynna i głównej klawiszowej więzienia (Queen Latifah), ułomność - porównywanego do cyrku - systemu sądowniczego, chore ambicje "idącej po trupach" Roxie czy świetna scena manipulowania prasą. Najbardziej przejmująco wypada pieśń zagubionego w tym świecie gapowatego męża Roxie o "celofanowym facecie" oraz scena - będącej gratką dla dziennikarzy - egzekucji.
Również aktorsko film wypada wyśmienicie, aczkolwiek nie wszyscy równie dobrze poradzili sobie w popisach muzyczno-tanecznych. O ile nic nie można zarzucić Catherinie Zeta-Jones (zasłużony Oscar), Queen Latifah i Johnowi C. Reilly, to Renee Zellweger i Richard Gere nad tańcem i śpiewem mogliby jeszcze popracować.
"Chicago" otrzymało Oscara za najlepszy film. Czy słusznie? Oczywiście, oceni każdy sam. Osobiście spośród nominowanych filmów nagrodziłbym "Godziny", aczkolwiek "Chciago" to także niezły wybór. Perfekcyjnie zrealizowany film, który prócz rozrywki, niesie sporą dawkę wieloznacznych moralnie treści.
DODATKI (50%):
Jak na dwupłytowe wydanie wyjątkowo skromne. Jest półgodzinny dokument o powstawaniu filmu oraz wycięta scena ze śpiewaną przez Catherinę Zeta-Jones i Queen Latifah piosenką "Class". Dokument jest dość zdawkowy, chciałoby się poznać zdecydowanie więcej kulisów powstawania filmu, a piosenka wycięta została raczej słusznie - inscenizacyjnie wypada słabiej od wszystkich zamieszczonych w filmie. Prócz tego na drugiej płycie otrzymujemy jeszcze raczej mało atrakcyjny dodatek - reklamy w postaci zwiastunów filmów i katalogu DVD.
koniec
1 lutego 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Niewłaściwy człowiek na niewłaściwym filmie
— Eryk Remiezowicz

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Seks, baśnie i krowa biała jak mleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdy na łajbie słabo buja…
— Ewa Drab

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Modlitwa Sayuri
— Ewa Drab

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.