Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Christian Alvart
‹Przypadek 39›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzypadek 39
Tytuł oryginalnyCase 39
ReżyseriaChristian Alvart
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaRenée Zellweger, Jodelle Ferland, Ian McShane, Bradley Cooper, Adrian Lester, Adrian Hough
MuzykaMichl Britsch
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nieciekawy przypadek Lillith Sullivan
[Christian Alvart „Przypadek 39” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Przypadek 39” to obraz skutecznie wywołujący strach podczas seansu, jednak z prawdziwą grozą, spod znaku choćby klasycznego „Omenu”, nie ma już wiele wspólnego. Co gorsza, satysfakcji dostarcza tu jedynie kilka poszczególnych scen – jako całość film Christiana Alvarta zawodzi.

Krzysztof Czapiga

Nieciekawy przypadek Lillith Sullivan
[Christian Alvart „Przypadek 39” - recenzja]

„Przypadek 39” to obraz skutecznie wywołujący strach podczas seansu, jednak z prawdziwą grozą, spod znaku choćby klasycznego „Omenu”, nie ma już wiele wspólnego. Co gorsza, satysfakcji dostarcza tu jedynie kilka poszczególnych scen – jako całość film Christiana Alvarta zawodzi.

Christian Alvart
‹Przypadek 39›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzypadek 39
Tytuł oryginalnyCase 39
ReżyseriaChristian Alvart
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaRenée Zellweger, Jodelle Ferland, Ian McShane, Bradley Cooper, Adrian Lester, Adrian Hough
MuzykaMichl Britsch
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Christian Alvart, podobnie jak we wcześniejszym „Pandorum”, przeplata ze sobą motywy, które sprawdziły się w innych produkcjach. W „Pandorum”, poprawnym, lecz wtórnym science-fiction, wymieszał ze sobą „Obcego – ósmego pasażera Nostromo”, „Gwiezdne Wojny”, „Matrixa” i „Planetę małp”, by charakterystyczny dla gatunku niepokój otrzymać tylko na początku filmu. Podobnie czyni w „Przypadku 39”, w którym pojawiają się elementy użyte z dużo lepszym efektem w innych obrazach, takich jak: „Omen”, „Joshua” czy „Sierota”. Wszystko to pozwala myśleć o reżyserze jako o sprawnym rzemieślniku – jego inwencja kończy się bowiem na skutecznym wykorzystaniu gatunkowych schematów.
Dlatego w „Przypadku 39” najbardziej cieszą poszczególne, świetnie zainscenizowane sceny: próba zamordowania córki Lillith (w tej roli nijaka Jodelle Fernand) przez rodziców, jej rozmowa z pracownikiem opieki społecznej Douglasem (Bradley Cooper), telefoniczna kłótnia Emily (Renée Zellweger) i późniejsze jej osamotnienie w miejscu pracy, finałowe skradanie się dziewczynki pod łóżko. Tyle że sceny te niestety nie składają się na film, który satysfakcjonowałby jako całość. I nie chodzi tu o schematyczność scenariusza, gdyż równie trafnie można powiedzieć, że „Przypadek 39” trzyma się reguł gatunku. Raczej o to, że nie dostatecznie wyrywa on lęki, związanie z adoptowaniem dzieci – co udało się ostatnio w znakomitej „Sierocie”.
Co więcej, w „Sierocie” właśnie przez większą część filmu nie było jasne, czy główna bohaterka nie popada przypadkiem w paranoję, dostrzegając zagrożenie w niewinnej, zagubionej, adoptowanej dziewczynce. Tymczasem w „Przypadku 39” nie ma mowy o tego typu niuansach. Z jednej strony dlatego, że występująca w „Sierocie” Vera Farmiga wydaje się być dużo ciekawszą aktorką od Zellweger. Z drugiej, gdyż „Przypadek 39” pozbawiony jest interesującej formy i klimatu, który odzwierciedlałby stany emocjonalne bohaterki.
Porównując oba obrazy, które ukazały się niedawno na DVD i podejmują podobny temat, warto zaznaczyć, że w „Przypadku 39” brakuje scen, nie tyle robiących wrażenie (bo takie są), co głęboko zapadających w pamięć, wwiercających się w podświadomość. Takich, które wrócą na długo po seansie. W „Sierocie” można było ich doświadczyć: otwierająca film sekwencja porodu czy finałowa wolta. Natomiast oglądając „Przypadek 39” poczujemy jedynie chwilowy strach – być może kilka razy podskoczymy w fotelu, lecz szybko o tym zapomnimy.
Problemem „Przypadku 39” jest również to, że twórcy, powtarzając motywy znane z podobnych filmów, nie mrugają do widza okiem, co sugerowałoby, że mamy do czynienia z grą z widzem. Tym samym powstaje wrażenie, jakby Christian Alvart próbował odkryć Amerykę, nie zważając na fakt, że już dawno została ona odkryta.
koniec
29 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Bank Lady
— Jarosław Loretz, Gabriel Krawczyk

Rabuś w spódnicy
— Sebastian Chosiński

20. Wiosna Filmów: Relacja czwarta
— Gabriel Krawczyk

29 WFF: Dzień drugi
— Urszula Lipińska, Jarosław Loretz

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.