Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Esensja przyznaje Oscary 2005

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 »
Redaktorów działu filmowego znów zapytaliśmy, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy do zapoznania się z Oscarowymi typami Esensji.

Esensja

Esensja przyznaje Oscary 2005

Redaktorów działu filmowego znów zapytaliśmy, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy do zapoznania się z Oscarowymi typami Esensji.
Kto dostanie Oscary 2006?
Kategoria
MC
PD
ED
UL
BS
Zwycięzca
Film
„Tajemnica Brokeback Mountain”„Tajemnica Brokeback Mountain”„Tajemnica Brokeback Mountain”„Tajemnica Brokeback Mountain”„Tajemnica Brokeback Mountain”
Tajemnica Brokeback Mountain”
Aktor
pierwszoplanowy
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Philip Seymour Hoffman
„Capote”
Aktorka
pierwszoplanowa
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Felicity Huffman
„Transamerica”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Aktor
drugoplanowy
George Clooney
„Syriana”
George Clooney
„Syriana”
Jake Gyllenhal
„Tajemnica Brokeback Mountain”
George Clooney
„Syriana”
Jake Gyllenhal
„Tajemnica Brokeback Mountain”
George Clooney
„Syriana”
Aktorka
drugoplanowa
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Catherine Keener
„Capote”
Catherine Keener
„Capote”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Reżyseria
Ang Lee
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Ang Lee
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Ang Lee
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Steven Spielberg
„Monachium”
George Clooney
„Good Night, and Good Luck”
Ang Lee
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Film
animowany
„Wallace & Gromit: Klątwa królika”„Wallace & Gromit: Klątwa królika”„Wallace & Gromit: Klątwa królika”„Gnijąca panna młoda Tima Burtona”„Ruchomy zamek Hauru”
„Wallace & Gromit: Klątwa królika”
Zdjęcia
Rodrigo Prieto
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Rodrigo Prieto
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Rodrigo Prieto
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Rodrigo Prieto
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Scenariusz
oryginalny
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Stephen Gaghan
„Syriana”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Stephen Gaghan
„Syriana”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Scenariusz
adaptowany
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Diana Ossana i Larry McMurtry
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Muzyka
Bez typuJohn Williams
„Wyznania gejszy”
John Williams
„Wyznania gejszy”
John Williams
„Wyznania gejszy”
John Williams
„Monachium”
John Williams
„Wyznania gejszy”
Efekty
specjalne
„King Kong”„King Kong”„King Kong”„King Kong”„King Kong”
„King Kong”
Kategoria
MC
PD
ED
UL
BS
Zwycięzca
Kto powinien dostać Oscary 2006?
Kategoria
MC
PD
ED
UL
BS
Zwycięzca
Film
„Monachium”„Miasto gniewu”„Good Night, and Good Luck”„Miasto gniewu”„Monachium”
„Miasto gniewu” lub „Monachium”
Aktor
pierwszoplanowy
Heath Ledger
„Tajemnica Brokeback Mountain”
David Strathairn
„Good Night, and Good Luck”
David Strathairn
„Good Night, and Good Luck”
David Strathairn
„Good Night, and Good Luck”
David Strathairn
„Good Night, and Good Luck”
David Strathairn
„Good Night, and Good Luck”
Aktorka
pierwszoplanowa
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Keira Knightley
„Duma i uprzedzenie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Reese Witherspoon
„Spacer po linie”
Aktor
drugoplanowy
Jake Gyllenhaal
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Jake Gyllenhaal
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Matt Dillon
„Miasto gniewu”
George Clooney
„Syriana”
William Hurt
„Historia przemocy”
Jake Gyllenhaal
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Aktorka
drugoplanowa
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Catherine Keener
„Capote”
Michelle Williams
„Tajemnica Brokeback Mountain”
Rachel Weisz
„Wierny ogrodnik”
Reżyseria
Ang Lee
„Tajemnica Brokeback Mountain”
George Clooney
„Good Night, and Good Luck”
George Clooney
„Good Night, and Good Luck”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
George Clooney
„Good Night, and Good Luck”
George Clooney
„Good Night, and Good Luck”
Film
animowany
„Wallace & Gromit: Klątwa królika”„Gnijąca panna młoda Tima Burtona”„Wallace & Gromit: Klątwa królika”„Wallace i Gromit: Klątwa królika”„Wallace i Gromit: Klątwa królika”
„Wallace i Gromit: Klątwa królika”
Zdjęcia
Emmanuel Lubetzki
„The New World”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Wally Pfister
„Batman: Początek”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Robert Elswit
„Good Night, and Good Luck”
Scenariusz
oryginalny
Bez typuStephen Gaghan
„Syriana”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Stephen Gaghan
„Syriana”
Stephen Gaghan
„Syriana” lub Paul Haggis
„Miasto gniewu”
Scenariusz
adaptowany
Jeffrey Caine
„Wierny ogrodnik”
Josh Olson
„Historia przemocy”
Tony Kushner i Eric Roth
„Monachium”
Josh Olson
„Historia przemocy”
Josh Olson
„Historia przemocy”
Josh Olson
„Historia przemocy”
Muzyka
Bez typuJohn Williams
„Monachium”
Dario Marianelli
„Duma i uprzedzenie”
John Williams
„Monachium”
John Williams
„Monachium”
John Williams
„Monachium”
Efekty
specjalne
„King Kong”„King Kong”„King Kong”„King Kong”„King Kong”
„King Kong”
Kategoria
MC
PD
ED
UL
BS
Zwycięzca
Komentarze
Michał Chaciński
Obawiam się, że to będą śmiertelnie nudne Oscary. Z ciekawych momentów zapowiada się tylko na początku drugoplanowa rola męska (Clooney czy Giamatti?), długo później przemówienie Altmana (powie im, żeby się wypchali? zapyta jak się czują nagrodziwszy przed nim Kevina Costnera?) i na końcu najlepszy film. Cała reszta jakoś nie wydaje mi się mieć w tym roku znaczenia. Dziwne, bo w sensie nominacji to najlepsze Oscary od lat. A może własnie o to chodzi – właściwie ktokolwiek wygra, no prawie ktokolwiek, ten na to zasługuje, bo nie ma wśród nagrodzonych populistycznych propozycji kompletnie z księżyca.
Najlepszy film
Dostanie: Tajemnica Brokeback Mountain
Powinien dostać: Monachium
Choć wszystkie nominowane filmy są co najmniej dobre, nie ma wśród nich moim zdaniem żadnego filmu pozbawionego błędów. „Tajemnica Brokeback Mountain” wygra dlatego, że to film A przy okazji ostentacyjne przeciąganie narracji w czasie pierwszej godziny jest relatywnie mało ważnym problemem przy skali sukcesu filmu – nie sukcesu finansowego, tylko artystycznego. Wolałbym jednak sukces „Monachium”, bo choć to film z grubszymi problemami, to jednak pokazuje nam Spielberga zupełnie nieznanego, niesentymentalnego i po prostu dorosłego.
Najlepszy aktor
Dostanie: Philip Seymour Hoffman
Powinien dostać: Heath Ledger
Hoffman dostanie Oscara za świetną rolę, bo po pierwsze, aktorzy w Akademii lubią nagradzać za role, w których można sobie poszaleć, a po drugie cenią doskonałe ekranowe imitacje znanych osób. Sam nagrodziłbym Ledgera, bo po pierwsze (w odróżnieniu od Hoffmana) nie miałem pojęcia, że ma w sobie taką rolę, a po drugie, jego postać (czyli jego rola) została mi w głowie znacznie dłużej, niż Capote Hoffmana. Żałuję, że nie znam roli Terrence’a Howarda.
Najlepsza aktorka
Dostanie: Reese Witherspoon
Powinna dostać: Reese Witherspoon
Nie znam wszystkich nominowanych w tym roku ról, ale z tych które znam, Witherspoon zrobiła na mnie największe wrażenie. Nie tym, że świetnie gra – to zaskoczyło tylko obserwatorów, którzy nie wiedzieli „Freeway”, czy „Election”. Zrobiła na mnie wrażenie m.in. mistrzowskim wokalem i swobodą, z jaką śpiewała.
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: George Clooney
Powinien dostać: Jake Gyllenhaal
Clooney dostanie drugoplanowego Oscara za wszystko, co związane jest z „Good Night, and Good Luck”, ale i za to, że w „Syrianie” zagrał jedną z najlepszych ról w karierze. W tryby może mu wejść jedynie Paul Giamatti, którego Akademia skrzywdziła w tej dekadzie już kilka razy i może się z tego powodu poczuć winna (globalnie oczywiście – w sensie, że ponad 20% jej głosujących z osobna).
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Rachel Weisz
Powinna dostać: Rachel Weisz
Dawno już kobietka zasłużyła na wyróżnienie, a tutaj jest szpicą filmu bardzo poważanego. Jest przy okazji jego emocjonalnym centrum. A poza tym to po prostu świetna rola. Chętnie widziałbym też remis – z Catherine Keener, która świetnie zagrała nietypową dla siebie rolę, pozbawioną kojarzonej z nią drapieżności i żmijowatości.
Najlepszy reżyser
Dostanie: Ang Lee
Powinien dostać: Ang Lee
W tej kategorii nagradza się nie tylko za jeden dany film, ale czasami i za całokształt. Ang Lee pokazuje od lat, że potrafi niemal wszystko, a w każdym razie że ma na tyle odwagi, żeby wszystkiego spróbować i na tyle umiejętności, żeby zawsze zrealizować film co najmniej ciekawy. Pomysł z „Tajemnicą…” był karkołomny, a wynik jest znakomity. To drugi najlepszy film Lee obok „Burzy lodowej”. Dlatego nagroda jest przesądzona.
Najlepszy film animowany
Dostanie: Wallace & Gromit: Klątwa królika
Powinien dostać: Wallace & Gromit: Klątwa królika
Gromit wygra, bo Nick Park zawsze wygrywał, nawet kiedy przegrywał (tylko raz przegrał – sam ze sobą, jako dwukrotnie nominowany w jednej kategorii). Poza tym to świetny film.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Rodrigo Prieto (Tajemnica Brokeback Mountain)
Powinien dostać: Emmanuel Lubetzki (The New World)
To jasne, że zdjęcia w filmach Malicka nie mają sobie równych. Wygra jednak Brokeback, bo obok obrazków ładnych była w tych zdjęciach powściągliwość zmieszana z dociekliwością, typowa dla Anga Lee. Jeśli można powiedzieć, że zdjęcia były współczujące, to w Brokeback właśnie takie były.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Paul Haggis (Miasto gniewu)
Powinien dostać: bez typu
Haggis dostanie za zangażowanie (ważny temat filmu). Także za to, że nakręcił film dobry, ale jako reżyser nagrody nie dostanie. Sam nie mam własnego typu, bo nie widziałem dwóch z pięciu filmów, a trzy znane mi nie zasługują od razu na Oscara za scenariusz.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: Diana Ossana i Larry McMurtry (Tajemnica Brokeback Mountain)
Powinien dostać: Jeffrey Caine (Wierny ogrodnik)
Brokeback dostanie siłą rozpędu (i dobrze, to bardzo dobry scenariusz). Niemniej to „Wierny ogrodnik” wydaje mi się tekstem trudniejszym i ciekawszym formalnie. Np. pomysły z ciągłym wykorzystywaniem w opowieści uprzedzeń (rasowych, fabularnych) widza zrealizowano tutaj świetnie.
Najlepsze efekty specjalne
Dostanie: King Kong
Powinien dostać: King Kong
Wzruszyła mnie i rozbawiła komputerowo generowana małpa. Co więcej dodawać? King Kong to szczyt osiągnięcia kinowych efektów komputerowych. Jedno oczko wyżej niż Gollum. To wymaga nagrody.
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.