Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Esensja przyznaje Oscary 2006

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 »
Redaktorzy działu filmowego po raz trzeci juz typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy do zapoznania się z Oscarowymi typami Esensji.

Esensja

Esensja przyznaje Oscary 2006

Redaktorzy działu filmowego po raz trzeci juz typują, do kogo powędrują i do kogo powinny powędrować tegoroczne nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zapraszamy do zapoznania się z Oscarowymi typami Esensji.
Kto dostanie Oscary 2006?
Kategoria
MC
PD
ED
UL
KW
Zwycięzca
Film
„Mała Miss”„Infiltracja”„Babel”„Babel”„Babel”
„Babel”
Aktor
pierwszoplanowy
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Aktorka
pierwszoplanowa
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Aktor
drugoplanowy
Eddie Murphy
„Dreamgirls”
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Eddie Murphy
„Dreamgirls”
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Eddie Murphy
„Dreamgirls”
Eddie Murphy
„Dreamgirls”
Aktorka
drugoplanowa
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Jennifer Hudson
„Dreamgirls”
Reżyseria
Martin Scorsese
„Infiltracja”
Martin Scorsese
„Infiltracja”
Martin Scorsese
„Infiltracja”
Stephen Frears
„Królowa”
Martin Scorsese
„Infiltracja”
Martin Scorsese
„Infiltracja”
Film
animowany
bez typu„Auta”„Auta”„Auta”bez typu
„Auta”
Zdjęcia
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Guillermo Navarro
„Labirynt fauna”
Guillermo Navarro
„Labirynt fauna”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Scenariusz
oryginalny
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Scenariusz
adaptowany
William Monahan
“Infiltracja”
William Monahan
“Infiltracja”
William Monahan
“Infiltracja”
William Monahan
“Infiltracja”
William Monahan
“Infiltracja”
William Monahan
“Infiltracja”
Muzyka
bez typu Gustavo Santaolalla
„Babel”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Thomas Newman
„The Good German”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Efekty
specjalne
bez typu„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”„Superman: Powrót”„Superman: Powrót”
„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka” lub „Superman: Powrót”
Kategoria
MC
PD
ED
UL
KW
Zwycięzca
Kto powinien dostać Oscary 2006?
Kategoria
MC
PD
ED
UL
KW
Zwycięzca
Film
„Królowa”„Królowa”„Królowa”„Babel”„Babel”
„Królowa”
Aktor
pierwszoplanowy
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Will Smith
„W pogoni za szczęściem”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Forest Whitaker
„Ostatni król Szkocji”
Aktorka
pierwszoplanowa
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Helen Mirren
„Królowa”
Aktor
drugoplanowy
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
bez typu
Jackie Earle Haley
„Małe dzieci”
Aktorka
drugoplanowa
bez typuRinko Kikuchi
„Babel”
Rinko Kikuchi
„Babel”
Adriana Barraza
„Babel”
Rinko Kikuchi
„Babel”
Rinko Kikuchi
„Babel”
Reżyseria
Paul Greengrass
„Lot 93”
Paul Greengrass
„Lot 93”
Paul Greengrass
„Lot 93”
Paul Greengrass
„Lot 93”
Alejandro Gonzales Inarritu
„Babel”
Paul Greengrass
„Lot 93”
Film
animowany
bez typu„Happy Feet: Tupot małych stóp”„Auta”„Straszny dom”bez typu
bez typu
Zdjęcia
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Emmanuel Lubezki
„Ludzkie dzieci”
Scenariusz
oryginalny
Peter Morgan
“Królowa”
Guillermo del Toro
“Labirynt fauna”
Guillermo del Toro
“Labirynt fauna”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt
„Mała Miss”
Michael Arndt „Mała Miss” lub Guillermo del Toro “Labirynt fauna”
Scenariusz
adaptowany
Todd Field i Tom Perotta
“Małe dzieci”
Sacha Baron Cohen i spółka
„Borat”
Alfonso Cuaron i spółka
“Ludzkie dzieci”
Patrick Marber
„Notatki o skandalu”
Alfonso Cuaron i spółka
“Ludzkie dzieci”
Alfonso Cuaron i spółka
“Ludzkie dzieci”
Muzyka
bez typu Javier Navarrete
„Labirynt fauna”
Alexandre Desplat
„Królowa”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Gustavo Santaolalla
„Babel”
Efekty
specjalne
bez typu„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”„Superman: Powrót”„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”
„Piraci z Karaibów: Skrzynia Umarlaka”
Kategoria
MC
PD
ED
UL
KW
Zwycięzca
Komentarze
Michał Chaciński
Najlepszy film
Dostanie: Mała miss
Powinien dostać: Królowa
Bo właściwie dlaczego by nie, skoro film zaszedł tak daleko. W tym roku pierwszy raz od niepamiętnych czasów wszyscy mają równe szanse. Tyle, że po Złotych Globach Akademia jest wkurzona na nadmiar nagród dla Brytyjczyków, więc nie wygra „Królowa”. Eastwooda jakoś wszyscy lubią, ale nikt nie kocha poza reżyserami, którzy sami chcieliby nakręcić podobny projekt (ale reżyserów jest w akademii za mało, żeby przepchnąć nagrodę – więc nominacja jest nagrodą samą w sobie i film nic więcej nie dostanie). „Babel” jest dobry i obok „Infiltracji” jest jedynym filmem, który ma równoległą nominację za montaż – a według starych guseł, tylko takie filmy zdobywają Oscary. Ale w tym roku padną wszystkie stare gusła i najlepszy film nie tylko nie będzie miał nominacji za montaż, ale do tego będzie komedią. Scorsese dostanie nagrodę za reżyserię, więc za film, który nie umywa się do jego najlepszych nie należy mu się nagroda.
Głos rozsądku: wygra jednak „Babel” albo „Infiltracja”, bo oba mają nominację za montaż. Do tego w przypadku Scorsese wszyscy mają już dość corocznego gadania o należnym Oscarze, a w przypadku Inarritu wszyscy mają już dość szatkowanych scenariuszy Arriagi. Nagroda rozwiązałaby przynajmniej jeden z tych problemów i panowie mogliby się zająć czymś nowym :)
Najlepszy aktor
Dostanie: Forest Whitaker
Powinien dostać: Forest Whitaker
Zagrozić może tylko przez sympatię dla starszego pana O’Toole. Reszta ma jeszcze wszystko przed sobą.
Najlepsza aktorka
Dostanie: Helen Mirren
Powinna dostać: Helen Mirren
Jedyna kategoria, w której nikt chyba nie ma wątpliwości. Mirren rządzi – dosłownie i w przenośni.
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dostanie: Eddie Murphy
Powinien dostać: Jackie Earle Haley
Akademia nie da nagrody za rolę pedofila, więc Haley odpada. Poza tym wbrew pozorom wielkie powroty po latach wcale nie dają zaraz oscarów, najwyżej nominacje. Djimon zagrał kolejny raz tę samą rolę, więc dlaczego mieliby nagrodzić go właśnie teraz? Arkin jakoś nie był widoczny przez te ostatnie tygodnie, a Wahlberg musi w przyszłości jeszcze parę razy udowodnić, że potrafi zagrać coś więcej. Murphy dostanie nagrodę w ramach przeprosin dla Dreamgirls za wyłączenie filmu z głównego wyścigu.
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Dostanie: Jennifer Hudson
Powinna dostać: nie wiem
Znowu: współczucie dla Dreamgirls. Poza tym dziewczyna jest chwalona przez wszystkich i wszędzie.
Najlepszy reżyser
Dostanie: Martin Scorsese(„Infiltracja”)
Powinien dostać: Paul Greengrass(„Lot 93”)
Marty nie musi wreszcie żebrać – może dostać za film, który wyraźnie sprawiał mu przyjemność. A że wcale nie wyreżyserował „Infiltracji” szczególnie dobrze (pozwolił Nicholsonowi prawie wykoleić film), nie ma większego znaczenia. Greengrass i Frears zrobili lepszą robotę, ale nie mają za sobą armii amerykańskich sympatyków. Poza tym to Brytole, a cytryniarzy nikt chwilowo po Globach nie lubi.
Najlepsze zdjęcia
Dostanie: Emmanuel Lubezki („Ludzkie dzieci”)
Powinien dostać: Emmanuel Lubezki („Ludzkie dzieci”)
Operatorzy lubią oglądać ujęcia, które powstały nie wiadomo jak i za jakieś ciężkie pieniądze. A o co najmniej jednym z całego katalogu ujęć Lubezkiego z „Dzieci” pisze się juz artykuły. W tej sytuacji nie widzę konkurencji.
Najlepszy scenariusz oryginalny
Dostanie: Michael Arndt (Mała Miss)
Powinien dostać: Peter Morgan (Królowa)
„Mała miss” zawsze była tu faworytem w niemal wszystkich komentarzach zaraz po nominacjach. Ale to Morgan napisał scenariusz, w którym jak wirtuoz rozegrał worek pomysłów, wątków, postaci, uniwersalnych i brytyjskich problemów.
Najlepszy scenariusz adaptowany
Dostanie: William Monahan (Infiltracja)
Powinien dostać: Todd Field i Tom Perotta (Małe dzieci)
„Infiltrację” kochają, więc Monahan dostanie nagrodę. Nikogo nie będzie obchodzić, że wypatroszył oryginalny scenariusz hongkońskiego filmu i napisał historię mniej wiarygodną i stawiającą mniej wymagających pytań. Field i Perotta nie napisali wprawdzie rzeczy doskonałej (to kiepskie zakończenie), ale napisali przejmującą i prawdziwą. A to sztuka.
Najlepszy film zagraniczny
Dostanie: Labirynt Fauna
Powinien dostać: nie wiem
„Labirynt Fauna” mnóstwo widzów kocha. Nie wiem dlaczego, bo ani nie jest to najlepszy film del Toro, ani nawet nie jest to film szczególnie udany i spójny (obie przeplatające sie opowieści w pojedynkę są banalne). W tej kategorii widziałem jeszcze tylko „Życie na podsłuchu” i też nie widzę tu materiału na najlepszy film, choć dla Amerykanów na pewno mniej widoczne będą w nim naciągane motywy, niż dla Polaków. I kto wie, biorąc pod uwagę, że na film zagraniczne nie głosuje cała akademia, tylko dość niewielka jej część, ten orwellowski klimat i „ważność” tematu mogą akademików przekonać.
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.