Kultowe europejskie filmy – wyniki plebiscytuPrzez miesiąc trwał plebiscyt, którego zadaniem było wytypowanie najbardziej kultowych europejskich filmów czekających na polską edycję DVD. Powstała imponująca lista, z której udało się nam wytypować zdecydowane grono laureatów.
EsensjaKultowe europejskie filmy – wyniki plebiscytuPrzez miesiąc trwał plebiscyt, którego zadaniem było wytypowanie najbardziej kultowych europejskich filmów czekających na polską edycję DVD. Powstała imponująca lista, z której udało się nam wytypować zdecydowane grono laureatów. W sumie nadesłaliście propozycje kilkuset tytułów europejskiego kina, ze wszystkich znaczących kinematografii europejskich. Znalazło się na tej liście wiele klasycznych i legendarnych pozycji, które dziś przemykają w telewizji niezauważane, a powinny zdecydowanie doczekać się swojej polskiej edycji DVD. Oczywiście najwięcej głosów zebrały tytuły reprezentujące Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Niemcy ale do pierwszej dziesiątki największą liczbę tytułów wprowadził samodzielnie ZSRR. Na szerokiej liście filmów znajdziecie nazwiska wielu z najwybitniejszych twórców europejskiego kina. Proponowane przez was filmy to przekrój przez historię kina na naszym kontynencie. Znajdziecie tutaj włoski neorealizm, francuską Nową Falę, angielskich Młodych gniewnych i wiele innych zjawisk w europejskim kinie. Filmy wielu twórców pojawiają się na liście bardzo często, a to oznacza, że ich przedsięwzięcia są bardzo u nas wyczekiwane. Nie ma wątpliwości, że większość pojawiających się tutaj filmów to pozycje kultowe, choć jak zauważył jeden z naszych czytelników: Czym w kulturze jest dzieło „kultowe"? Jakie kryteria je wyznaczają? Wg encyklopedii: Film kultowy – to film, który dla pewnej grupy odbiorców jest na tyle ważny, że utożsamiają się z nim i przenoszą z niego pewne wartości, wzory zachowań, zwroty językowe do swojego życia. Grupa ta może być na tyle duża, by przekazywać potem te zachowania społeczeństwu. Pojęcie film kultowy wykreowane przez kulturę masową jako subiektywną oceną odbiorców, jest z założenia nieostre i trudne do jasnego sklasyfikowania. Nie ma jednej obiektywnej lub słownikowej definicji filmu czy kina kultowego. Zależnie od przyjętych kryteriów i rodzaju grupy odbiorców można stwierdzić, że istnieje szereg indywidualnych definicji kultowości filmu – zawsze jednak jest to subiektywny wybór widzów. Nic dodać, nic ująć. Lista, którą znajdziecie poniżej to w rzeczywistości bardzo subiektywny wybór pozycji kultowych. Nie zamierzamy z nimi dyskutować, bowiem to Wasz wybór. Trzeba jednak przyznać uczciwie, że kilka waszych wyborów jest bardzo pozytywnie zaskakujących. Potrafiliście bowiem dostrzec tytuły, które zdecydowanie za często nie goszczą na tego typu listach, a które przecież są małymi, wielkimi filmami. Nie zdecydowaliśmy się na ułożenie listy w kolejności znaczącej, bowiem różnice głosów wśród pozycji z czołówki były niewielkie. Udało się za to stworzyć dwie główne listy – zdecydowanych faworytów oraz tych tytułów, które w Plebiscycie pojawiały się bardzo często. Teraz należy czekać już tylko na polskie wydania DVD z tymi filmami. Prawdziwa kolekcja DVD europejskich filmów kultowych to rzecz bardzo pożądana. 10 bardzo kultowych europejskich filmów „Andriej Rublow” reż. Andriej Tarkowski ZSRR, rok 1969 To imponujące przedsięwzięcie, będące znakomicie naszkicowanym freskiem schyłkowego średniowiecza i początku odrodzenia, podejmuje jednocześnie wielki filozoficzny dyskurs na temat roli artysty w swej epoce – oddziaływania ducha czasów na wybitną osobowość, ale i proces odwrotny – wpływ wybitnej jednostki na kształtowanie się współczesnej mu rzeczywistości. Bohater filmu – Andriej Rublow, wielki malarz ikon – urodzony na krótko przed 1380 r., jest postacią, o której niewiele wiadomo. Film jest więc swego rodzaju hipotetyczną biografią człowieka, którego życie toczyło się równolegle z wielkimi, burzliwymi wydarzeniami ówczesnej Rusi. „Ballada o żołnierzu” (Ballada o soldate) reż. Grigorij Czuchraj ZSRR, 1959 Jeden z najważniejszych w historii kina filmów podejmujących temat wojny. Piękna opowieść odwołująca się do uczuć najprostszych, do humanistycznej wiary w dobroć człowieka. Tytułowy bohater to Alosza Skworcow. Jak mówi głos spoza kadru „mógłby stać się dobrym ojcem i wspaniałym obywatelem (…). Ale zdążył być tylko żołnierzem…” Aloszę poznajemy w chwili, kiedy bierze udział w bohaterskiej akcji, w trakcie której niszczy dwa niemieckie czołgi. Otrzymuje za nią od swojego generała nagrodę, zamienia ją jednak na urlop, ponieważ bardzo chciałby zobaczyć matkę. Od tego momentu zaczyna się niedługa Odyseja Skworcowa. W trakcie drogi z frontu do domu poznaje Szurkę, dziewczynę równie jak on młodą i szczerą, która staje się jego pierwszą miłością. „Fahrenheit 451” reż. Francois Truffaut Wielka Brytania, 1966 To opowieść o totalitarnym państwie jutra, w którym książki są zakazane. Guy Montag należy do szarży ogniowej, której zadaniem jest wyszukiwanie książek i palenie ich. Pewnego razu poznaje kobietę, która ukazuje mu piękno czytania. Zaczyna wątpić w sens swojej pracy i postanawia przystąpić do obrońców książek. „Nakarmić kruki” (Cria cuervos) reż. Carlos Saura Hiszpania, 1976 Alegoryczny w swej wymowie film „Nakarmić kruki” pokazuje skostniałe i chorobliwie prostacko-mieszczańskie społeczeństwo. Film uchodzi za jeden z najbardziej pesymistycznych utworów Saury. „Niebo nad Berlinem” (Der Himmel uber Berlin) reż. Wim Wenders RFN-Francja, 1987 Dwa anioły trafiają na Ziemię i korzystając ze swej niematerialności wtapiają się w tłum berlińczyków. Odwiedzają czytelnię, wytwórnię filmową, cyrki. To właśnie tutaj jeden z nich zakochuje się w pięknej artystce i zaczyna marzyć o zrzuceniu skrzydeł. Ten film wyda wkrótce na DVD firma Monolith. „Niedokończony utwór na pianolę” (Nieokonczennaja piesa dla mechaniczeskogo pianino) reż. Nikita Michałkow ZSRR, 1977 Akcja filmu rozgrywa się w scenerii prowincjonalnej Rosji z początku XX wieku. W letnią niedzielę zjeżdża się do dworku generałowej Anny Wojnicewej cała arystokracja z okolicy. Wśród zaproszonch gosci znalazł się również lekceważony przez wszystkich, ubogi szlachcic Michaił Wasiliewicz Płatonow [Aleksandr Kaljagin]. W młodości zapowiadał się jako wielki romantyk, buntownik i reformator, a skończył na roli wiejskiego nauczyciela, który nie dorasta młodzieńczym ideałom. Dosyć niespodziewanie, spotyka on tutaj swoją dawną miłość – Zofię Jegorowną [Jelena Sołowiej]. Kobieta, która nigdy nie przestała go kochać, składa mu propozycję rozpoczęcia nowego życia u swojego boku. W pierwszym odruchu mężczyzna daje się porwać dawnej namiętności, jednak w ostatniej chwili okazuje się zwykłym tchórzem i oportunistą… „Nienawiść” (La Haine) reż. Mathieu Kassovitz Francja, 1995 24 godziny z życia bezrobotnych mieszkańców paryskiego przedmieścia. Tanie czynszowe mieszkania zamieszkują kolorowi lub członkowie różnych mniejszości etnicznych lub religijnych. Na ulicy rządzą gangi. W czasie policyjnej interwencji do szpitala jeden z członków miejscowego gangu. Pobity trafia do szpitala, gdzie jego życie wisi na włosku. Jego kumple – Żyd, Murzyn i Arab – stoją przed dylematem co mają zrobić, gdyby ich wspólnik zmarł? Już teraz wspomniany incydent jest zarzewiem zamieszek i regularnych bijatyk miedzy policją a młodocianymi gangami. „Salo, czyli 120 dni Sodomy” (Saló o le 120 giornate di Sodoma) reż. Pier Paolo Pasolini Włochy-Francja, 1975 Ostatnie miesiące drugiej wojny światowej. Czterej faszystowscy dostojnicy doprowadzają do porwania z ulic miasta grupy młodych chłopców i dziewcząt. Wybrani spośród nich wezmą udział w okrutnej orgii, podczas której będą dręczeni najbardziej wymyślnymi torturami, seksualnymi rytuałami, ze zjadaniem własnych ekskrementów włącznie. Na zakończenie oprawcy zadręczą swoje ofiary na śmierć… „Wielkie żarcie” (La Grande bouffe) reż. Marco Ferreri Włochy-Francja, 1973 Czterech panów w średnim wieku, którzy spotykają się w pewnej willi by z rozmysłem umrzeć z przejedzenia. Dla hulanki mającej trwać noce i dnie mężczyźni sprowadzają tony żywności. „Złodzieje rowerów” (Ladri di Biciclette) reż. Vittorio De Sica Włochy, 1948 Dla borykającego się z biedą i nędzą powojennych Włoch Ricciego rozbłyska w końcu słońce. Otrzymuje on ofertę pracy przy rozlepianiu plakatów. Warunek jest jeden – własny rower. Początkowe szczęście rodziny mąci wkrótce wiadomość o kradzieży tak cennego w tej sytuacji jednośladu. Nie mogąc liczyć na policję, Ricci rozpoczyna dramatyczne poszukiwanie złodzieja. Towarzyszy mu kilkuletni syn. A gdy wszystkie środki zostaną wyczerpane, odpowiedzialny za rodzinę ojciec zwiedziony zostanie na pokuszenie. |
Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.
więcej »Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.
więcej »Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.
więcej »Android starszej daty
— Jarosław Loretz
Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów superbohaterskich XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych filmów wojennych XXI wieku
— Esensja
10 najlepszych westernów XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych horrorów XXI wieku
— Esensja