Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kultowe europejskie filmy – wyniki plebiscytu

Esensja.pl
Esensja.pl
1 2 »
Przez miesiąc trwał plebiscyt, którego zadaniem było wytypowanie najbardziej kultowych europejskich filmów czekających na polską edycję DVD. Powstała imponująca lista, z której udało się nam wytypować zdecydowane grono laureatów.

Esensja

Kultowe europejskie filmy – wyniki plebiscytu

Przez miesiąc trwał plebiscyt, którego zadaniem było wytypowanie najbardziej kultowych europejskich filmów czekających na polską edycję DVD. Powstała imponująca lista, z której udało się nam wytypować zdecydowane grono laureatów.
W sumie nadesłaliście propozycje kilkuset tytułów europejskiego kina, ze wszystkich znaczących kinematografii europejskich. Znalazło się na tej liście wiele klasycznych i legendarnych pozycji, które dziś przemykają w telewizji niezauważane, a powinny zdecydowanie doczekać się swojej polskiej edycji DVD. Oczywiście najwięcej głosów zebrały tytuły reprezentujące Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Niemcy ale do pierwszej dziesiątki największą liczbę tytułów wprowadził samodzielnie ZSRR.
Na szerokiej liście filmów znajdziecie nazwiska wielu z najwybitniejszych twórców europejskiego kina. Proponowane przez was filmy to przekrój przez historię kina na naszym kontynencie. Znajdziecie tutaj włoski neorealizm, francuską Nową Falę, angielskich Młodych gniewnych i wiele innych zjawisk w europejskim kinie. Filmy wielu twórców pojawiają się na liście bardzo często, a to oznacza, że ich przedsięwzięcia są bardzo u nas wyczekiwane.
Nie ma wątpliwości, że większość pojawiających się tutaj filmów to pozycje kultowe, choć jak zauważył jeden z naszych czytelników: Czym w kulturze jest dzieło „kultowe"? Jakie kryteria je wyznaczają? Wg encyklopedii: Film kultowy – to film, który dla pewnej grupy odbiorców jest na tyle ważny, że utożsamiają się z nim i przenoszą z niego pewne wartości, wzory zachowań, zwroty językowe do swojego życia. Grupa ta może być na tyle duża, by przekazywać potem te zachowania społeczeństwu. Pojęcie film kultowy wykreowane przez kulturę masową jako subiektywną oceną odbiorców, jest z założenia nieostre i trudne do jasnego sklasyfikowania. Nie ma jednej obiektywnej lub słownikowej definicji filmu czy kina kultowego. Zależnie od przyjętych kryteriów i rodzaju grupy odbiorców można stwierdzić, że istnieje szereg indywidualnych definicji kultowości filmu – zawsze jednak jest to subiektywny wybór widzów. Nic dodać, nic ująć.
Lista, którą znajdziecie poniżej to w rzeczywistości bardzo subiektywny wybór pozycji kultowych. Nie zamierzamy z nimi dyskutować, bowiem to Wasz wybór. Trzeba jednak przyznać uczciwie, że kilka waszych wyborów jest bardzo pozytywnie zaskakujących. Potrafiliście bowiem dostrzec tytuły, które zdecydowanie za często nie goszczą na tego typu listach, a które przecież są małymi, wielkimi filmami. Nie zdecydowaliśmy się na ułożenie listy w kolejności znaczącej, bowiem różnice głosów wśród pozycji z czołówki były niewielkie. Udało się za to stworzyć dwie główne listy – zdecydowanych faworytów oraz tych tytułów, które w Plebiscycie pojawiały się bardzo często.
Teraz należy czekać już tylko na polskie wydania DVD z tymi filmami. Prawdziwa kolekcja DVD europejskich filmów kultowych to rzecz bardzo pożądana.
10 bardzo kultowych europejskich filmów
„Andriej Rublow” reż. Andriej Tarkowski
ZSRR, rok 1969
To imponujące przedsięwzięcie, będące znakomicie naszkicowanym freskiem schyłkowego średniowiecza i początku odrodzenia, podejmuje jednocześnie wielki filozoficzny dyskurs na temat roli artysty w swej epoce – oddziaływania ducha czasów na wybitną osobowość, ale i proces odwrotny – wpływ wybitnej jednostki na kształtowanie się współczesnej mu rzeczywistości. Bohater filmu – Andriej Rublow, wielki malarz ikon – urodzony na krótko przed 1380 r., jest postacią, o której niewiele wiadomo. Film jest więc swego rodzaju hipotetyczną biografią człowieka, którego życie toczyło się równolegle z wielkimi, burzliwymi wydarzeniami ówczesnej Rusi.
„Ballada o żołnierzu” (Ballada o soldate) reż. Grigorij Czuchraj
ZSRR, 1959
Jeden z najważniejszych w historii kina filmów podejmujących temat wojny. Piękna opowieść odwołująca się do uczuć najprostszych, do humanistycznej wiary w dobroć człowieka. Tytułowy bohater to Alosza Skworcow. Jak mówi głos spoza kadru „mógłby stać się dobrym ojcem i wspaniałym obywatelem (…). Ale zdążył być tylko żołnierzem…” Aloszę poznajemy w chwili, kiedy bierze udział w bohaterskiej akcji, w trakcie której niszczy dwa niemieckie czołgi. Otrzymuje za nią od swojego generała nagrodę, zamienia ją jednak na urlop, ponieważ bardzo chciałby zobaczyć matkę. Od tego momentu zaczyna się niedługa Odyseja Skworcowa. W trakcie drogi z frontu do domu poznaje Szurkę, dziewczynę równie jak on młodą i szczerą, która staje się jego pierwszą miłością.
„Fahrenheit 451” reż. Francois Truffaut
Wielka Brytania, 1966
To opowieść o totalitarnym państwie jutra, w którym książki są zakazane. Guy Montag należy do szarży ogniowej, której zadaniem jest wyszukiwanie książek i palenie ich. Pewnego razu poznaje kobietę, która ukazuje mu piękno czytania. Zaczyna wątpić w sens swojej pracy i postanawia przystąpić do obrońców książek.
„Nakarmić kruki” (Cria cuervos) reż. Carlos Saura
Hiszpania, 1976
Alegoryczny w swej wymowie film „Nakarmić kruki” pokazuje skostniałe i chorobliwie prostacko-mieszczańskie społeczeństwo. Film uchodzi za jeden z najbardziej pesymistycznych utworów Saury.
„Niebo nad Berlinem” (Der Himmel uber Berlin) reż. Wim Wenders
RFN-Francja, 1987
Dwa anioły trafiają na Ziemię i korzystając ze swej niematerialności wtapiają się w tłum berlińczyków. Odwiedzają czytelnię, wytwórnię filmową, cyrki. To właśnie tutaj jeden z nich zakochuje się w pięknej artystce i zaczyna marzyć o zrzuceniu skrzydeł.
Ten film wyda wkrótce na DVD firma Monolith.
„Niedokończony utwór na pianolę” (Nieokonczennaja piesa dla mechaniczeskogo pianino) reż. Nikita Michałkow
ZSRR, 1977
Akcja filmu rozgrywa się w scenerii prowincjonalnej Rosji z początku XX wieku. W letnią niedzielę zjeżdża się do dworku generałowej Anny Wojnicewej cała arystokracja z okolicy. Wśród zaproszonch gosci znalazł się również lekceważony przez wszystkich, ubogi szlachcic Michaił Wasiliewicz Płatonow [Aleksandr Kaljagin]. W młodości zapowiadał się jako wielki romantyk, buntownik i reformator, a skończył na roli wiejskiego nauczyciela, który nie dorasta młodzieńczym ideałom. Dosyć niespodziewanie, spotyka on tutaj swoją dawną miłość – Zofię Jegorowną [Jelena Sołowiej]. Kobieta, która nigdy nie przestała go kochać, składa mu propozycję rozpoczęcia nowego życia u swojego boku. W pierwszym odruchu mężczyzna daje się porwać dawnej namiętności, jednak w ostatniej chwili okazuje się zwykłym tchórzem i oportunistą…
„Nienawiść” (La Haine) reż. Mathieu Kassovitz
Francja, 1995
24 godziny z życia bezrobotnych mieszkańców paryskiego przedmieścia. Tanie czynszowe mieszkania zamieszkują kolorowi lub członkowie różnych mniejszości etnicznych lub religijnych. Na ulicy rządzą gangi. W czasie policyjnej interwencji do szpitala jeden z członków miejscowego gangu. Pobity trafia do szpitala, gdzie jego życie wisi na włosku. Jego kumple – Żyd, Murzyn i Arab – stoją przed dylematem co mają zrobić, gdyby ich wspólnik zmarł? Już teraz wspomniany incydent jest zarzewiem zamieszek i regularnych bijatyk miedzy policją a młodocianymi gangami.
„Salo, czyli 120 dni Sodomy” (Saló o le 120 giornate di Sodoma) reż. Pier Paolo Pasolini
Włochy-Francja, 1975
Ostatnie miesiące drugiej wojny światowej. Czterej faszystowscy dostojnicy doprowadzają do porwania z ulic miasta grupy młodych chłopców i dziewcząt. Wybrani spośród nich wezmą udział w okrutnej orgii, podczas której będą dręczeni najbardziej wymyślnymi torturami, seksualnymi rytuałami, ze zjadaniem własnych ekskrementów włącznie. Na zakończenie oprawcy zadręczą swoje ofiary na śmierć…
„Wielkie żarcie” (La Grande bouffe) reż. Marco Ferreri
Włochy-Francja, 1973
Czterech panów w średnim wieku, którzy spotykają się w pewnej willi by z rozmysłem umrzeć z przejedzenia. Dla hulanki mającej trwać noce i dnie mężczyźni sprowadzają tony żywności.
„Złodzieje rowerów” (Ladri di Biciclette) reż. Vittorio De Sica
Włochy, 1948
Dla borykającego się z biedą i nędzą powojennych Włoch Ricciego rozbłyska w końcu słońce. Otrzymuje on ofertę pracy przy rozlepianiu plakatów. Warunek jest jeden – własny rower. Początkowe szczęście rodziny mąci wkrótce wiadomość o kradzieży tak cennego w tej sytuacji jednośladu. Nie mogąc liczyć na policję, Ricci rozpoczyna dramatyczne poszukiwanie złodzieja. Towarzyszy mu kilkuletni syn. A gdy wszystkie środki zostaną wyczerpane, odpowiedzialny za rodzinę ojciec zwiedziony zostanie na pokuszenie.
1 2 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Kobra” i inne zbrodnie: Rosjan – nawet zdrajców – zabijać nie można
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Opowiadanie Jerzego Gierałtowskiego „Wakacje kata” ukazało się w 1970 roku. Niemal natychmiast sięgnął po nie Zygmunt Hübner, pisząc na jego podstawie scenariusz i realizując spektakl telewizyjny dla „Sceny Współczesnej”. Spektakl, który – mimo świetnych kreacji Daniela Olbrychskiego, Romana Wilhelmiego i Aleksandra Sewruka – natychmiast po nagraniu trafił do archiwum i przeleżał w nim ponad dwie dekady, do lipca 1991 roku.

więcej »

Z filmu wyjęte: Android starszej daty
Jarosław Loretz

29 IV 2024

Kości pamięci, silikonowe powłoki, sztuczna krew – już dawno temu twórcy filmowi przyzwyczaili nas do takiego wizerunku androida. Początki jednak były dość siermiężne.

więcej »

„Kobra” i inne zbrodnie: Za rok, za dzień, za chwilę…
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Gdy w lutym 1967 roku Teatr Sensacji wyemitował „Cichą przystań” – ostatni odcinek „Stawki większej niż życie” – widzowie mieli prawo poczuć się osieroceni przez Hansa Klossa. Bohater, który towarzyszył im od dwóch lat, miał zniknąć z ekranów. Na szczęście nie na długo. Telewizja Polska miała już bowiem w planach powstanie serialu, na którego premierę trzeba było jednak poczekać do października 1968 roku.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.