Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

John Madden
‹Dług›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDług
Tytuł oryginalnyThe Debt
Dystrybutor UIP
Data premiery21 października 2011
ReżyseriaJohn Madden
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaSam Worthington, Tom Wilkinson, Helen Mirren, Marton Csokas, Jessica Chastain, Jesper Christensen, Ciarán Hinds
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania114 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czy warto spłacić dług przeszłości?
[John Madden „Dług” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po niewiele mówiącej zapowiedzi „Długu” można było spodziewać się albo absolutnego, filmowego dna, albo wciągającej historii na miarę twórcy „Zakochanego Szekspira” czy „Dowodu”. Zasługą dwóch wspaniałych aktorek Helen Mirren i Jessici Chastain udało mu się utrzymać swą najnowszą produkcję na powierzchni…

Joanna Pienio

Czy warto spłacić dług przeszłości?
[John Madden „Dług” - recenzja]

Po niewiele mówiącej zapowiedzi „Długu” można było spodziewać się albo absolutnego, filmowego dna, albo wciągającej historii na miarę twórcy „Zakochanego Szekspira” czy „Dowodu”. Zasługą dwóch wspaniałych aktorek Helen Mirren i Jessici Chastain udało mu się utrzymać swą najnowszą produkcję na powierzchni…

John Madden
‹Dług›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDług
Tytuł oryginalnyThe Debt
Dystrybutor UIP
Data premiery21 października 2011
ReżyseriaJohn Madden
ZdjęciaBen Davis
Scenariusz
ObsadaSam Worthington, Tom Wilkinson, Helen Mirren, Marton Csokas, Jessica Chastain, Jesper Christensen, Ciarán Hinds
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania114 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Choć zwykle idea remake’ów działa na mnie raczej odpychająco, nie ma się co łudzić – gdyby nie John Madden, nikłe byłyby szanse na wprowadzenie izraelskiej wersji „Długu” na salony światowe. Twórca „Zakochanego Szekspira” postanowił wykorzystać oryginalny scenariusz i wielkimi nazwiskami dać mu szansę przebicia się przez mur innych produkcji. Te wielkie nazwiska to m.in. Helen Mirren, która wciela się w postać Rachel Singer – byłej agentki Mossadu, wysłanej w latach 60. do Berlina Wschodniego, by schwytać „chirurga z Birkenau”. Z pomocą dwóch innych agentów – Davida (Sam Worthington) i Stephana (Marton Csokas), Rachel ma doprowadzić zbrodniarza wojennego przed izraelski sąd… Trójkę bohaterów poznajemy 30 lat później, gdy światło dzienne ujrzy biograficzna powieść o ich wielkich zasługach. Nikt jednak nie zdaje sobie sprawy, że za wyczynem agentów kryje się kłamstwo, którego reperkusje mogą ich sporo kosztować.
Gdy do rąk Johna Maddena trafił scenariusz na kanwie izraelskiej produkcji pt. „Ha-hov”, reżyser uznał, że ta kontrowersyjna historia może się sprzedać. Miały temu dopomóc: budżet i dwa znane, chwytliwe nazwiska: Helen Mirren i Sam Worthington. Nic nowego – wiemy, że ten zabieg potrafi zamienić wodę w wino. Niestety cudów w przypadku remake’u nie zdziałał, bo film zarobił na czysto ok. 20 milionów dolarów (przy takim też budżecie). A więc – kolokwialnie – bez szału.
Dlaczego? Sama zastanawiałam się po seansie, co dobrze zrealizowany, oryginalny pod względem fabuły film czyni tak niewidzialnym i łatwym do zapomnienia. Wydawałoby się, że historia pod auspicjami laureatki Oskara i Brytyjczyka, który w roli Jake’a Sully’ego podbił filmowy świat, bez zbędnego marketingu przyciągnie tłumy do kina. O ile Helen Mirren faktycznie stworzyła wiarygodną postać byłej agentki Mossadu, o tyle Sam Worthington dobrze nabrudził w filmowym ogródku Maddena. Po części nie z własnej winy. Trudno, żeby chłopak o urodzie i posturze rugbisty pasował do roli Izraelczyka, któremu II Wojna Światowa odebrała rodzinę. Abstrahuję również od faktu, że cała trójka agentów Mossadu mówi po angielsku, siląc się na zagraniczny akcent i tylko Worthingtonowi kompletnie to nie wychodzi – efekt jest taki, że australijski aktor mówi jak… Amerykanin, a nie taki był chyba zamiar. Najgorsze co przytrafiło się Worthingtonowi, to rola, która otworzyła mu drogę do kariery i jednocześnie (moim zdaniem) kompletnie go zaszufladkowała. Podobnie było kiedyś z Leonardem DiCaprio. Po roli w „Titanicu” kilka lat musiał udowadniać, że za ładną buzią kryje się ogromny talent i doskonały warsztat. Jednak ciężką pracą Leonardo skutecznie odciął się od postaci Jacka Dawsona, ale Sam Worthington, zakontraktowany na dwie kolejne części „Avatara”, może mieć z tym większy problem… Rola w „Długu” miała prawdopodobnie pokazać, że filmowy Jake Sully nadaje się do ról dramatycznych, ale – nie oszukujmy się – to nie jego bajka. Na szczęście pozostali aktorzy stanęli na wysokości zadania. „Królowa” Helen Mirren – jest kapitalna. Duńczyk Jesper Christensen („Casino Royale”, „Melancholia”) w roli chirurga-rzeźnika – bezbłędny. Jessica Chastain („Służące”) – przekonująca. I tylko Worthington został sam na zgliszczach po nieudanym występie…
Na szczęście zabrakło mu mocy sprawczej, by pogrążyć cały film, który wypada całkiem przyzwoicie. I choć sposób prowadzenia historii jest bardzo spójny i interesujący, a doskonała muzyka idzie w parze z dynamicznym montażem, „Dług” powoduje pewną konsternację. Jego scenariusz to ociera się o martyrologię Żydów w czasie II Wojny Światowej, to snuje między dylematami moralnymi, zahaczając o wątek niespełnionej miłości, by u kresu osiągnąć punkt kulminacyjny rodem z pogranicza Bonda i Bourne’a. Takie lawirowanie skutecznie rozmywa charakter filmu, który docelowo miał być thrillerem politycznym.
John Madden w jednym z wywiadów zaznaczył, że w swojej wersji „Długu” odciął się od oryginału, gdyż według reżysera był on jedynie historią pewnej niedokończonej misji. Madden postanowił więc uczynić z niej polityczną opowieść o dylematach moralnych. A może historia o trójce agentów wcale nie wymagała emocjonalnych ornamentów i, paradoksalnie, scenarzyści nieświadomie sabotowali powodzenie remake’u? By się tego dowiedzieć, trzeba by zapewne sięgnąć do pierwowzoru.
koniec
28 października 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Szaleństwo bez metody
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.