Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sebastián Lelio
‹Rok tygrysa›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRok tygrysa
Tytuł oryginalnyEl año del tigre
ReżyseriaSebastián Lelio
ZdjęciaMiguel Littin
Scenariusz
ObsadaLuis Dubó, Sergio Hernández, Viviana Herrera
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiChile
Czas trwania82 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień pierwszy
[Sebastián Lelio „Rok tygrysa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wczoraj wystartował 12. Festiwal T-Mobile Nowe Horyzonty. Na początek dwa spojrzenia na jeden z filmów otwarcia.

Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień pierwszy
[Sebastián Lelio „Rok tygrysa” - recenzja]

Wczoraj wystartował 12. Festiwal T-Mobile Nowe Horyzonty. Na początek dwa spojrzenia na jeden z filmów otwarcia.

Sebastián Lelio
‹Rok tygrysa›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRok tygrysa
Tytuł oryginalnyEl año del tigre
ReżyseriaSebastián Lelio
ZdjęciaMiguel Littin
Scenariusz
ObsadaLuis Dubó, Sergio Hernández, Viviana Herrera
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiChile
Czas trwania82 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„ROK TYGRYSA” (EL ANO DEL TIGRE), reż. SEBASTIAN LELIO
Idea inauguracji tegorocznych Nowych Horyzontów opierała się na równoległej prezentacji trzech filmów, spośród których widz mógł indywidualnie wybrać ten, którym otworzy festiwal. Jednym z wyświetlanych dzieł był „Rok tygrysa”, chilijska produkcja autorstwa Sebastian Lelio. Film jest komentarzem do wydarzeń z 2010 roku, kiedy to Chile nawiedzone zostały przez trzęsienie ziemi i tsunami. Użytą w „Roku tygrysa” perspektywę można nazwać osobistą – autor przeniósł bowiem na ekran takie obrazy kataklizmu, które widział na własne oczy, które poruszyły go i ustanowiły specyficzny sposób jego patrzenia na żywioł. I tak z podpatrzonej rzeczywistości pochodzi choćby wizja przemierzającego zniszczone osady tytułowego tygrysa, którego w filmie odnajduje Manuel. Nie bez znaczenia jest także fakt, że ów główny bohater uciekł z wiezienia w momencie katastrofy, co daje bardzo oryginalną perspektywę widzenia – daleką od znanego z telewizji zarzucania widza poruszającymi obrazami, które eksponują w sposób szczególny cierpienia wielu ludzi. W filmie Lelio ludzi prawie nie ma, a atak żywiołu nie jest wspólnym doświadczeniem społeczności czy narodu, wnika za to głęboko w przeżycie wyrzutka – Manuela, którego samotna wędrówka w poszukiwaniu rodziny zyskuje wymiar symboliczny. Kręcony niedługo po trzęsieniu ziemi, wciąż w naturalnych plenerach, „Rok tygrysa” sytuuje się na pograniczu filmu fabularnego i dokumentalnego, co stanowi o jego oryginalności, ale też stawia pytanie o zasadność takiego połączenia. Duży potencjał dokumentalny został osłabiony zbyteczną chyba poetyzacją, która oddala od realizmu i momentami czyni film trudnym w odbiorze. Z kolei zabiegi dokumentalne, na czele z ruchliwą kamerą z ręki, stosowane są niekonsekwentnie i niepotrzebnie wprowadzają wrażenie obecności dodatkowych osób w samotnej przecież tułaczce Manuela. Przy całym szacunku dla zrodzonego z potrzeby chwili pomysłu na film, wydaje się, że z tak nośnego tematu można było wycisnąć znacznie więcej.
Ekstrakt: 60%
Patrycja Rojek
Sebastián Lelio dał się już poznać nowohoryzntowej publiczności za sprawą takich produkcji jak Święta rodzina czy Narodzenie. Kolejny film chilijskiego reżysera, otwierający (obok Miłości Hanekego i Bestii z południowych krain Zeitlina) tegoroczną edycję festiwalu Nowe Horyzonty, skupia się na katastrofie, która dosięgnęła jego ojczyznę. W 2010 roku seria wstrząsów sejsmicznych i monstrualna fala tsunami zdewastowały dużą część kraju. Jak zdradził podczas rozmowy z publicznością autor Roku Tygrysa, pomimo że trzęsienia ziemi nie należą w Chile do rzadkości, to ogrom katastrofy stanowił dla niego niemożliwy do odparcia impuls do nakręcenia filmu. Sebastián Lelio porzucił projekt, nad którym w owym momencie pracował i wraz z ekipą filmową udał się w rejony dotknięte kataklizmem. I tak, inspirację dla chilijskiego utworu stanowią zaobserwowane przez reżysera obrazy, zasłyszane wydarzenia. Początkowo dziwi perspektywa, którą wybrał reżyser dla prowadzenia narracji. Manuela, głównego bohatera, poznajemy w więzieniu, a katastrofa, jak się początkowo wydaje, zwraca mu i innym więźniom wolność. Podróżujemy wraz z mężczyzną, który ustawicznie kluczy między zawalonymi domami, chowa się w krzakach na dźwięk policyjnych syren, jak ognia unika innych ludzi. Oglądamy wszystko nie tylko w mikroskali, ale też na uboczu, z dala od tysięcy ludzi, których dosięgnęła tragedia. Wraz z rozwojem historii okazuje się, że wybór głównego bohatera nie był bez znaczenia i pozwolił reżyserowi nie tylko ukazać najbardziej naturalny, ludzki niepokój i ale też w intrygujący sposób nawiązać do problemu wolności i uwięzienia. W Roku Tygrysa najbardziej szwankuje strona formalna. Czy te bardzo niespokojne zdjęcia to „tylko” poetyka paradokumentu, czy też efekt pośpiechu i niedbalstwa? Pamiętając o okolicznościach i czasie, w których powstawał film, trudno winić twórców za te niedociągnięcia, nie zmienia to jednak faktu że niekorzystnie odbijają się na całości filmu. Przejmująca sama w sobie muzyka, w zderzeniu z obrazem zamiast wytwarzać klimat, powoduje nieprzyjemne zgrzyty. Tych, którzy wybrali Rok Tygrysa jako film otwarcia tegorocznych Nowych Horyzontów, festiwal nie powitał z wielkim hukiem, wprowadził raczej spokojnie w typowy dla tego wydarzenia klimat i podsycił uczucie oczekiwania.
Ekstrakt 70%
Zuzanna Witulska
koniec
20 lipca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: „Kopciuszek”, „Gloria”
— Marta Bałaga, Urszula Lipińska

29 WFF: Dzień szósty
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Urszula Lipińska, Jarosław Loretz

Tegoż autora

Co nam w kinie gra: Babcia Gandzia
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Co nam w kinie gra: Dziś jestem blondynką
— Sebastian Chosiński, Zuzanna Witulska

Co nam w kinie gra: Złodzieje rowerów
— Zuzanna Witulska

Co nam w kinie gra: Vincent chce nad morze
— Sebastian Chosiński, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 7
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 6
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 5
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 4
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 3
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Transatlantyk 2013: Dzień 1 i 2
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.