Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mary Harron
‹Internat›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInternat
Tytuł oryginalnyThe Moth Diaries
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 października 2012
ReżyseriaMary Harron
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaLily Cole, Sarah Gadon, Sarah Bolger, Judy Parfitt, Melissa Farman, Laurence Hamelin, Gia Sandhu, Valerie Tian, Scott Speedman
MuzykaLesley Barber
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIrlandia, Kanada
Czas trwania82 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wampirzyca bez zębów
[Mary Harron „Internat” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Halloween to – podobnie jak Walentynki – taki specyficzny moment, kiedy polscy dystrybutorzy przeczesują szafy producentów w poszukiwaniu pominiętych wcześniej tytułów, które można by wprowadzić do kin w czasie chwilowo sprzyjającej koniunktury i wycisnąć ze spragnionych wrażeń widzów choć odrobinę pieniędzy. W tym roku padło na „Internat” – zmiażdżony przez zagranicznych krytyków horror reżyser „American Psycho”, Mary Harron.

Grzegorz Fortuna

Wampirzyca bez zębów
[Mary Harron „Internat” - recenzja]

Halloween to – podobnie jak Walentynki – taki specyficzny moment, kiedy polscy dystrybutorzy przeczesują szafy producentów w poszukiwaniu pominiętych wcześniej tytułów, które można by wprowadzić do kin w czasie chwilowo sprzyjającej koniunktury i wycisnąć ze spragnionych wrażeń widzów choć odrobinę pieniędzy. W tym roku padło na „Internat” – zmiażdżony przez zagranicznych krytyków horror reżyser „American Psycho”, Mary Harron.

Mary Harron
‹Internat›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInternat
Tytuł oryginalnyThe Moth Diaries
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 października 2012
ReżyseriaMary Harron
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaLily Cole, Sarah Gadon, Sarah Bolger, Judy Parfitt, Melissa Farman, Laurence Hamelin, Gia Sandhu, Valerie Tian, Scott Speedman
MuzykaLesley Barber
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIrlandia, Kanada
Czas trwania82 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W „Internacie” jest niby wszystko – seks, śmierć, wampiry i poezja; pseudo-wiktoriańska scenografia, cytaty z klasyki literatury wampirycznej i niepokojący podtekst, który w lepszym filmie rzeczywiście mógłby coś znaczyć. Mary Harron nie wie niestety, co to subtelność, a zasób jej reżyserskich środków ogranicza się do wprowadzania nieznośnie kiczowatych sekwencji snów i narracji z offu, która atakuje widza dokładnie wtedy, gdy jest najmniej potrzebna. Przedstawiona w „Internacie” historia oscyluje co prawda wokół tematu inicjacji, a całość można potraktować jako metaforę budzącej się seksualności – sugeruje to zresztą czołówka – ale co z tego, skoro wszystkie niedopowiedzenia tłumaczone są za pomocą dialogów pisanych prawdopodobnie przez egzaltowaną fankę twórczości Stephanie Meyer?
Ze „Zmierzchem” łączy zresztą „Internat” nie tylko tematyka wampiryczna i skłonność do objaśniania widzowi każdego niuansu, ale też swego rodzaju inscenizacyjna nieporadność, przejawiająca się w nudnych kadrach, brzydkiej kolorystyce i wyjątkowo słabym wyczuciu ekranowego napięcia – w „Internacie” suspensu jest mniej niż w przeciętnym teleturnieju, a oczywisty finał nie miałby szans wzbudzić emocji nawet w widzu, który kino odwiedza po raz pierwszy w życiu.
To niestety nie wszystko – film Mary Harron zdaje się być zbudowany właściwie tylko i wyłącznie z zapożyczeń, które nie zostały przez autorkę scenariusza w żaden sposób przetworzone. Zarys fabuły przywołuje na myśl „Suspirię” Dario Argento, jeden z głównych wątków żywcem wykrojono z „Draculi” (bohaterka tego wątku nosi zresztą takie samo imię, jak jedna z postaci w powieści Brama Stokera, co uważam za szczyt bezczelności), a wspomniany wyżej podtekst – sugerujący zresztą, że cała przedstawiona sytuacja może być jedynie wymysłem głównej bohaterki – przywołuje na myśl znakomitą „Walerię i tydzień cudów”, gdzie podobną tematykę poruszono w o wiele ciekawszy, oddziałujący na wyobraźnię sposób. Dla widzów obeznanych nieco z gatunkiem „Internat” – choć niezwykle krótki, bo zamykający się w osiemdziesięciu minutach – będzie więc drogą przez mękę. Każdego zwrotu fabuły można się domyślić podczas pierwszego kwadransa projekcji, a zakończenie brzmi jak puenta spalonego kawału.
W tej farsie męczy się przeokrutnie odgrywająca tajemniczą wampirzycę Lily Cole – aktorka o ciekawej, pasującej do roli urodzie i całkiem sporym talencie. Jej przenikliwe oczy i pozbawione emocji oblicze, przypominające twarz lalki, mogłyby powiedzieć widzowi wszystko to, co Harron woli wyłożyć za pomocą drętwych, ciągnących się w nieskończoność dialogów.
koniec
1 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Głupota jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
— Grzegorz Fortuna

Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Apokalipsa według Guillermo del Toro
— Grzegorz Fortuna

Zakleszczeni w postkomunie
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.