Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Prasanna Vithanage
‹Z tobą, bez ciebie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ tobą, bez ciebie
Tytuł oryginalnyOba Nathuwa Oba Ekka
ReżyseriaPrasanna Vithanage
ZdjęciaM.D. Mahindapala
Scenariusz
ObsadaShyam Fernando, Wasantha Moragoda, Anjali Patil, Maheshwari Ratnam
MuzykaLakshman Joseph De Saram
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiSri Lanka
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 1
[Prasanna Vithanage „Z tobą, bez ciebie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć replika we Wrocławiu to zaledwie namiastka interesującego i bogatego w azjatyckie produkcje Festiwalu Pięciu Smaków w Warszawie (4-11.XI), to trzeba przyznać, że selekcjonerzy dobrze przemyśleli skróconą wersję programu, fundując więcej niż tytułowych pięć smaków. Przez kolejnych siedem dni przedstawimy Wam najświeższe kino z m.in. Chin, Tajlandii, Korei Płd. czy Tajwanu. Jedna doba, jeden film, niekoniecznie jedna recenzja. Zapraszamy!

Joanna Pienio

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 1
[Prasanna Vithanage „Z tobą, bez ciebie” - recenzja]

Choć replika we Wrocławiu to zaledwie namiastka interesującego i bogatego w azjatyckie produkcje Festiwalu Pięciu Smaków w Warszawie (4-11.XI), to trzeba przyznać, że selekcjonerzy dobrze przemyśleli skróconą wersję programu, fundując więcej niż tytułowych pięć smaków. Przez kolejnych siedem dni przedstawimy Wam najświeższe kino z m.in. Chin, Tajlandii, Korei Płd. czy Tajwanu. Jedna doba, jeden film, niekoniecznie jedna recenzja. Zapraszamy!

Prasanna Vithanage
‹Z tobą, bez ciebie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZ tobą, bez ciebie
Tytuł oryginalnyOba Nathuwa Oba Ekka
ReżyseriaPrasanna Vithanage
ZdjęciaM.D. Mahindapala
Scenariusz
ObsadaShyam Fernando, Wasantha Moragoda, Anjali Patil, Maheshwari Ratnam
MuzykaLakshman Joseph De Saram
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiSri Lanka
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Gdy siódmy w dorobku reżysera Prasanna Vithanage film „Z tobą, bez ciebie” doczekał się swojej europejskiej premiery na Festiwalu Filmowym w Londynie, bilety na wszystkie trzy seansy, rozeszły się w mgnieniu oka. W Polsce artysta ten, pochodzący z jakże orientalnej kinematograficznie Sri-Lanki, jest praktycznie nieznany, podczas gdy w swym rodzimym kraju i Azji, jest docenianym twórcą socjologicznych dramatów. Inspiracją do jego najnowszego dokonania stało się opowiadanie Fiodora Dostojewskiego pt. „Łagodna”, które Prasanna Vithanage ubrał we własne doświadczenia, zabarwił odcieniami Sri Lanki, nadal pobrzmiewającej echami 26-letniej wojny domowej. Wojny, której kres położono dopiero w połowie 2009 roku, a która rozgrywała się między Tamilami a Syngalezami. Ale Vithanage nie skupia się bezpośrednio na tym konflikcie – nie obrazuje jego okrucieństw, nie nurza widza we krwi ofiar, choć bratobójcza walka pochłonęła ich ponad sto tysięcy.
„Z tobą, bez ciebie” w subtelny, niemal poetycki sposób pokazuje reperkusje wojny poprzez pryzmat dwójki ludzi, którzy wstępując w związek małżeński odkrywają powoli, jak bezkresna przepaść dzieli ich osoby i światy. On to dojrzały mężczyzna, właściciel lombardu o mocno materialnej i bezkompromisowej postawie. Ona to śliczna, nieśmiała Tamilka, której przyszło oddać w zastaw część swojego życia i wspomnień. On już dawno zdusił w sobie jakąkolwiek emocjonalność, ona, mimo dramatycznej przeszłości, nadal snuje wielkie marzenia. On spędza dnie spoglądając na świat przez żelazne kraty okienka w lombardzie lub tracąc życie na bezmyślne gapienie się w szklany ekran, ona chłonie widok przyrody i delektuje się wszystkim, co nowego prezentuje jej los. Ich ślub, pozbawiony choćby pozorów miłości, to dopiero początek drogi do odkrycia tego, że mimo szczerych chęci, związek Tamilki i Syngaleza, stojących po dwóch barykadach historii, nie ma szans na szczęśliwy finał.
Klimat „Z tobą, bez ciebie” doskonale wpisuje się w – z jednej strony – soczyste i intensywne krajobrazy naturalne Sri Lanki, tak niespotykane i niecodzienne, z drugiej – zasmuca odcieniami ubóstwa, brudu i powojennej melancholii. Twórca filmu postanowił sprzedać widzom całą prawdę o swoim rodzimym kraju, jego pięknie i utrapieniach; prawdę przedstawioną również – tak jak i bohaterowie filmu – za pomocą kontrastów. „Z tobą, bez ciebie” nie jest jednak finezyjnym, kunsztownym obrazem, to raczej nieśpieszna, stonowana, etniczna metafora, stanowiąca zarówno lekcję historii pewnego egzotycznego kraju, jak i krótki acz uniwersalny wykład o miłości. Obawiam się jednak, że mimo całej swej urody i mądrości, film ten nie zapadnie w pamięć na długo. Jak to zazwyczaj z lekcjami bywa.
koniec
9 listopada 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Dzień 7
— Joanna Pienio

Dzień 6
— Joanna Pienio

Dzień 5
— Joanna Pienio

Dzień 4
— Joanna Pienio

Dzień 3
— Joanna Pienio

Dzień 2
— Joanna Pienio

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Orient Express: Historia pewnego zniknięcia
— Joanna Pienio

Orient Express: Echa minionych chwil
— Joanna Pienio

Orient Express: Ja – matka
— Joanna Pienio

Orient Express: Magia przyjaźni, magia wspomnień
— Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.