Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Morgan Neville
‹O krok od sławy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułO krok od sławy
Tytuł oryginalny20 Feet from Stardom
Dystrybutor Spectator
Data premiery20 czerwca 2014
ReżyseriaMorgan Neville
ZdjęciaNicola Marsh, Graham Willoughby
ObsadaLou Adler, Stephanie 'Stevvi' Alexander, Patti Austin, Chris Botti, David Bowie, Todd Boyd, Ray Charles, Carole Childs
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
WWW
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DocPoint 2014: Bohaterki drugiego planu
[Morgan Neville „O krok od sławy”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mają niezaprzeczalny talent, są podporą prawie każdego koncertu, to z nimi nucimy refren, a bez ich głosów ucierpiałoby wiele najsłynniejszych utworów współczesnej muzyki popularnej. Mimo to ich nazwiska pozostają znane tylko ludziom z branży. Artystki śpiewające w chórkach, bo to o nich mowa, latami pozostają w bezpiecznym cieniu. W swoim nominowanym do Oscara dokumencie „20 Feet From Stardom” Morgan Neville wypycha je siłą wprost na sam środek sceny, gdzie mogą wreszcie pokazać, na co je stać.

Marta Bałaga

DocPoint 2014: Bohaterki drugiego planu
[Morgan Neville „O krok od sławy”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Mają niezaprzeczalny talent, są podporą prawie każdego koncertu, to z nimi nucimy refren, a bez ich głosów ucierpiałoby wiele najsłynniejszych utworów współczesnej muzyki popularnej. Mimo to ich nazwiska pozostają znane tylko ludziom z branży. Artystki śpiewające w chórkach, bo to o nich mowa, latami pozostają w bezpiecznym cieniu. W swoim nominowanym do Oscara dokumencie „20 Feet From Stardom” Morgan Neville wypycha je siłą wprost na sam środek sceny, gdzie mogą wreszcie pokazać, na co je stać.

Morgan Neville
‹O krok od sławy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułO krok od sławy
Tytuł oryginalny20 Feet from Stardom
Dystrybutor Spectator
Data premiery20 czerwca 2014
ReżyseriaMorgan Neville
ZdjęciaNicola Marsh, Graham Willoughby
ObsadaLou Adler, Stephanie 'Stevvi' Alexander, Patti Austin, Chris Botti, David Bowie, Todd Boyd, Ray Charles, Carole Childs
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
WWW
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„She says, Hey, babe,
Take a walk on the wild side.
Said, Hey, babe,
Take a walk on the wild side.
And the colored girls go
Doo do doo do doo do do doo…”
„Walk on the Wild Side”, Lou Reed
W ostatnich latach sporą popularnością cieszyły się dokumenty o muzykach, którym z wielu przyczyn nie do końca się powiodło; „Anvil: The Story of Anvil” opowiadał o świetnie zapowiadającym się zespole heavy metalowym, który przetrwał wyłącznie dzięki wiernym fanom w Niemczech. „Searching for Sugarman” – o zapomnianym pieśniarzu Sixto Rodriguezie, na którego piosenkach wychowały się całe pokolenia w Afryce Południowej, a on sam nie miał o tym pojęcia. Teraz do tej listy można dopisać także „20 Feet From Stardom”.
Morgan Neville realizował wielokrotnie nagradzane filmy o takich gwiazdach jak Johnny Cash, Muddy Waters i Ray Charles, ale to właśnie dokument o nieznanych nikomu chórzystkach okazał się nie tylko największym sukcesem w jego karierze, ale też najpopularniejszym dokumentem roku. Co więcej, zachęcony jego powodzeniem Mick Jagger planuje wyprodukowanie serialu stanowiącego jego kontynuację i Broadwayowskiego show z udziałem bohaterek filmu, którym najraźniej spodobało się granie pierwszych skrzypiec.
W „20 Feet From Stardom” Neville przedstawia sylwetki Afroamerykańskich chórzystek, które poczynając od lat 60-tych wniosły nowe, świeże brzmienie w grzeczną i „białą” muzykę pop. Przyjęta do Rock’N’Roll Hall of Fame Darlene Love, nagrywająca z Michaelem Jacksonem rodzina Watersów, Merry Clayton, Claudia Lennear, Lisa Fischer i Judith Hill pracowały z najlepszymi; bez nich nie byłoby Joe Cockera, The Young Americans Davida Bowie ani porywającego refrenu Gimme Shelter, który Clayton wyśpiewała w środku nocy w jedwabnej piżamie i z wałkami na głowie. Nie udało im się jednak zostać gwiazdami – z powodu niekorzystnego kontraktu, niewystarczająco spektakularnego wyglądu, czy zwykłego pecha ich wkład często był marginalizowany. Zdarzało się nawet, że nagrane przez nie utwory podpisywali swoim nazwiskiem inni wykonawcy.
Neville rozmawia z takimi muzykami jak Bruce Springsteen, Sting, Stevie Wonder, Chris Botti, Sheryl Crow, która sama zaczynała w chórkach, czy wreszcie Mick Jagger. Pomimo tego, że wypowiadają się o śpiewających z nimi w chórkach artystkach z największym uznaniem, ciężko oprzeć się wrażeniu, że nie chcieliby znaleźć się na ich miejscu: „Śpiewanie tych wszystkich achów i ochów może być zabawne przez jakaś minutę, ale nie chciałbym tak zarabiać na życie” – mówi w pewnym momencie lider The Rolling Stones.

‹DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceHelsinki, Finlandia
Od28 stycznia 2014
Do2 lutego 2014
WWW
Film Neville’a jest profesjonalnie zrealizowany, łatwy i przyjemny. Nie wnosi nic specjalnie odkrywczego, a wiele wątków, w tym kwestię wpływu technologii na zmiany na rynku pracy w przemyśle muzycznym, pozostawia nierozwiniętych. Jednak dobrze się go ogląda i słucha, a od popadnięcia w nadmierny sentymentalizm ratują go stojące twardo na ziemi bohaterki, szczerze podchodzące do swojej kariery i dokonanych wyborów. To dzięki nim film nie stanowi wyłącznie krytyki bezlitosnych reguł rządzących zepsutym show-businessem udowadniając, że czasem można osiągnąć poczucie spełnienia pozostając w cieniu i świadomie rezygnując z ciągłej walki o zachowanie pozycji na rynku. Jak zauważa Lisa Fischer, laureatka Grammy, której wróżono wielką solową karierę, niektórzy zrobią wszystko, żeby być sławnymi. Inni po prostu chcą śpiewać.
koniec
2 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Piotr Dobry

DocPoint 2014: Joe i Peggy kręcą porno
— Marta Bałaga

DocPoint 2014: Wesołe jest życie staruszki
— Marta Bałaga

DocPoint 2014: American Beauty
— Marta Bałaga

DocPoint 2014: Rodzinny biznes
— Marta Bałaga

DocPoint 2014: Teoria wielkiego podrywu
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Nigdy nie jest za późno
— Gunhild Magnor

Joe i Peggy kręcą porno
— Marta Bałaga

Wesołe jest życie staruszki
— Marta Bałaga

Rozmowy niekontrolowane
— Nicolas Philibert

Dziewczyna, która igrała z ogniem
— Mark Mori

American Beauty
— Marta Bałaga

Rodzinny biznes
— Marta Bałaga

Recepta na miłość
— Tonislav Hristov

Teoria wielkiego podrywu
— Marta Bałaga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.