Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Stéphane Brizé
‹Miara człowieka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiara człowieka
Tytuł oryginalnyLa loi du marché
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaStéphane Brizé
ZdjęciaEric Dumont
Scenariusz
ObsadaVincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller, Yves Ory, Xavier Mathieu, Paul Portoleau, Pierre-Jean Feld, Philippe Vesco
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Praca nie uszlachetnia
[Stéphane Brizé „Miara człowieka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Świat z „Miary człowieka” jest większości z nas doskonale znany. Bolesne czasy kryzysu postawiły mnóstwo ludzi pod ścianą: bez pracy, z kredytami i bez wyjścia. Z ust głównego bohatera w pewnym momencie pada zdanie: „Nie jestem tu po to żeby żebrać”, lecz powoli sam sobie zdaje sprawę, że tylko zakłamuje rzeczywistość.

Kamil Witek

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Praca nie uszlachetnia
[Stéphane Brizé „Miara człowieka” - recenzja]

Świat z „Miary człowieka” jest większości z nas doskonale znany. Bolesne czasy kryzysu postawiły mnóstwo ludzi pod ścianą: bez pracy, z kredytami i bez wyjścia. Z ust głównego bohatera w pewnym momencie pada zdanie: „Nie jestem tu po to żeby żebrać”, lecz powoli sam sobie zdaje sprawę, że tylko zakłamuje rzeczywistość.

Stéphane Brizé
‹Miara człowieka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiara człowieka
Tytuł oryginalnyLa loi du marché
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery22 stycznia 2016
ReżyseriaStéphane Brizé
ZdjęciaEric Dumont
Scenariusz
ObsadaVincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller, Yves Ory, Xavier Mathieu, Paul Portoleau, Pierre-Jean Feld, Philippe Vesco
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Thierry wiele jest wstanie przełknąć. Przez miesiące bezskutecznego szukania pracy, bezsensownych kursów i szkoleń, jego ambicje i oczekiwania zmalały niemal do zera. Chce po prostu pracować, nawet poniżej kwalifikacji i doświadczenia, by zapewnić podstawowe potrzeby dla swojej rodziny. Spłacić do końca kredyt mieszkaniowy, łożyć na edukację niepełnosprawnego syna. Jego odbijanie się od jednej rozmowy do drugiej przypomina tułaczkę Marion Cotillard z „Dwóch dni, jednej nocy”, choć tu Thierry nie ma nawet złudzenia posiadania losu w swoich rękach. Kolejne niepowodzenia – w sprzedaży domku kampingowego, na upokarzającej rozmowie o kwalifikacyjnej czy podczas wizyty w banku, coraz mocniej zaciskają mu niewidzialną pętlę na szyi.
Gdy pojawia się światełko w tunelu – praca ochroniarza w supermarkecie, tli się ono bardzo słabym blaskiem. W surowym filmie Stephane’a Brize’a, człowiek bowiem w czasach kryzysu ociera się o granicę własnej godności. Thierry nie tylko pilnuje klientów i udaremnia kradzieże, ale też szpieguje monitoringiem kasjerki i pracowników sklepu. Denuncjuje ich szefowi za drobne wykroczenia, jak przywłaszczenie kuponów zniżkowych, nabicie punktów na prywatną kartę lojalnościową. Nawet jeśli w sztywnej twarzy mężczyzny nie malują się żadne emocje, w duchu za każdym razem ściska go moralny klin. Thierry ma świadomość, że jego „ofiarami” są osoby do niego bliźniacze, będące w podobnej albo nawet gorszej sytuacji życiowej. Tymbardziej, że i tu brak sprawiedliwości widoczny jest jak na dłoni: klient – jeśli zapłaci za skradziony towar, jest puszczany wolno, pracownik po grubej burze, ląduje na bruku.
W tej całej mierności rzeczywistości „Miary człowieka” światła krytyki skierowane są na współczesny rynek pracy, gdzie zajęcie dobierane jest bardziej z przymusu niż wyboru. Swoje dostaje się też nieudolnym służbom socjalnym, pomagającym w sposób, w który nie da się nikomu pomóc. Dla uchwycenia właściwej perspektywy znamienita jest scena, gdy Thierry podczas jednego ze szkoleń bierze udział w pokazowej rozmowie o pracę, po której cała grupa – w domyśle bezrobotnych – ocenia jej poziom. Komentując i krytykując np. barwę głosu, nastawienie, reakcje niewerbalne jakby bez znaczenia jest to, że wcielają się w rolę specjalistów od zadania, które przecież sami notorycznie oblewają. Dlatego nawet jeśli Thierry obserwuje to z niemym, drobnym uśmiechem, to możemy się domyślać, że nastąpi moment kiedy wybuchnie i powie dość. Od miary każdego człowieka zależy jednak, jak nisko do tego czasu uda mu się upaść.
koniec
31 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.