Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Deniz Gamze Ergüven
‹Mustang›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMustang
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery8 kwietnia 2016
ReżyseriaDeniz Gamze Ergüven
ZdjęciaDavid Chizallet, Ersin Gok
Scenariusz
ObsadaGünes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan, Nihal G. Koldas, Ayberk Pekcan, Bahar Kerimoglu
MuzykaWarren Ellis
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Niemcy, Turcja
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fabryka żon
[Deniz Gamze Ergüven „Mustang” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Turcja, ubiegająca się od lat o akcesję do Unii, wciąż odstaje zwyczajami i światopoglądem od współczesnej Europy. Dzięki tak odważnym i bezkompromisowym obrazom jak „Mustang”, jej kinematografia jest w niej już od jakiegoś czasu.

Kamil Witek

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fabryka żon
[Deniz Gamze Ergüven „Mustang” - recenzja]

Turcja, ubiegająca się od lat o akcesję do Unii, wciąż odstaje zwyczajami i światopoglądem od współczesnej Europy. Dzięki tak odważnym i bezkompromisowym obrazom jak „Mustang”, jej kinematografia jest w niej już od jakiegoś czasu.

Deniz Gamze Ergüven
‹Mustang›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMustang
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery8 kwietnia 2016
ReżyseriaDeniz Gamze Ergüven
ZdjęciaDavid Chizallet, Ersin Gok
Scenariusz
ObsadaGünes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan, Nihal G. Koldas, Ayberk Pekcan, Bahar Kerimoglu
MuzykaWarren Ellis
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, Katar, Niemcy, Turcja
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Piątka osieroconych sióstr już na starcie wakacji może uznać je za zakończone. Ich opiekunowie – tradycyjni i restrykcyjni wujek i babcia, chcą wydać je jak najszybciej za mąż. By uchronić młode dziewczyny przed nieplanowanym zbałamuceniem, podejmują szeroko zakrojone kroki ostrożności: w oknach lądują metalowe kraty, komputer i telefony trafiają do zakluczonej szafy, mur okalający dom, szybko ulega podwyższeniu. Zamiast leniwego cieszenia się z lata, siostry całe dnie spędzają na sprzątaniu, dzierganiu i przyspieszonym kursie gotowania. Jednym słowem na wszystkim tym, bez czego w tureckim pojęciu żona nie może funkcjonować.
W „Mustangu” prowincjonalny turecki model planowania rodziny jest obiektem mocnej i zasłużonej krytyki. Młodziutkie dziewczyny, wpychane na siłę w rolę kur domowych na sprzedaż, przyjmują swoje nowe zajęcie niechętnie i z oporem – a to naplują do herbaty odwiedzających ich absztyfikantów, a to wyrwą się potajemnie na mecz piłkarski czy sprawią sobie seksowne wcięcie w tradycyjnej szacie. Lecz w starciu z apodyktycznym i potajemnie molestującym je wujem oraz wypychającą je z domu obiema nogami babcią, niewiele mogą jednak wskórać.
W pełnometrażowym debiucie, reżyserka Deniz Gamze Erqüven pewną ręką kreśli przejrzysty i bezpośredni portret ograniczenia ludzkiej woli, z którym w „Mustangu” ma się do czynienia na co dzień. W znakomicie wyważonym dramacie umiejętnie dawkuje proporcje gatunków, mieszając młode bohaterki, pasujące bardziej do kina młodzieżowego ze społecznym dramatem. Nie ma tu jednakże ucieczki do zawoalowanych metafor, stąd przed widzem kładzie się obrazki desperacji – jedna z sióstr woli przespać się z przypadkowym chłopakiem pod nieobecność wuja, by stracić tak cenione przed ślubem dziewictwo. Inna planuje czym prędzej czmychnąć do Stambułu samochodem, nawet jeśli nie wie, jak je prowadzić.
„Mustang” nie jest jednakże kinem osadzonym w czarno-białych emocjach. To pełna panorama zmieniającej się Turcji: od tej nowoczesnej, goniącej za zachodnimi standardami, do funkcjonującej z nią na równej płaszczyźnie krainy przykrytej płaszczykiem poszanowania tradycji, w rzeczywistości dalej tkwiącej w wielu miejscach w conajmniej XIX wieku. Jednakże w swojej ocenie nie tyle atakuje i zwalcza skostniałe zwyczaje, co staje w obronie tych, którzy chcą prowadzić swoje życie po swojemu, a nie tylko je po prostu przeżyć.
koniec
1 sierpnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.