Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Cédric Klapisch
‹Smak życia 2›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSmak życia 2
Tytuł oryginalnyLes Poupées russes
Dystrybutor SPI
Data premiery12 sierpnia 2005
ReżyseriaCédric Klapisch
ZdjęciaDominique Colin
Scenariusz
ObsadaLucy Gordon, Cécile De France, Romain Duris, Kevin Bishop, Audrey Tautou
MuzykaLoïc Dury, Laurent Levesque
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
CyklSmak życia
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Słabo przyprawione
[Cédric Klapisch „Smak życia 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Często smak życia odbiera nam apetyt”. Pod tym hasłem mógłby się podpisać bohater kontynuacji „Smaku życia”, Xavier. „Często kiepskiego sequela lepiej nie oglądać, żeby nie wypaczyć sobie dobrego wspomnienia pierwszej części”. To sentencja dla widza „Smaku życia 2”.

Urszula Lipińska

Słabo przyprawione
[Cédric Klapisch „Smak życia 2” - recenzja]

„Często smak życia odbiera nam apetyt”. Pod tym hasłem mógłby się podpisać bohater kontynuacji „Smaku życia”, Xavier. „Często kiepskiego sequela lepiej nie oglądać, żeby nie wypaczyć sobie dobrego wspomnienia pierwszej części”. To sentencja dla widza „Smaku życia 2”.

Cédric Klapisch
‹Smak życia 2›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSmak życia 2
Tytuł oryginalnyLes Poupées russes
Dystrybutor SPI
Data premiery12 sierpnia 2005
ReżyseriaCédric Klapisch
ZdjęciaDominique Colin
Scenariusz
ObsadaLucy Gordon, Cécile De France, Romain Duris, Kevin Bishop, Audrey Tautou
MuzykaLoïc Dury, Laurent Levesque
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
CyklSmak życia
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do nakręconego w 2002 roku „Smaku życia” jak ulał pasował potoczny przymiotnik „fajny”. Cedric Klapisch zrobił film ciepły, pozytywny, przyjemny dla oka. Nie było to szczególnie oryginalne arcydzieło, aczkolwiek sympatyczne i wesołe. Sięgnął wtedy po motyw międzynarodowego poplątania języków i obyczajowości siódemki uczestników programu stypendialnego, upchanych w jednym apartamencie w Barcelonie. Głównym bohaterem tej pokręconej historyjki był student ekonomii, Francuz Xavier. Film w samej Francji zgromadził trzy miliony widzów, co stanowiło wystarczający bodziec do zrobienia kolejnej części.
Akcja drugiej części startuje pięć lat później. Zgodnie ze skrytymi w akademickim żywocie marzeniami, Xavier (Romain Duris) rezygnuje z obiecującej kariery w finansjerze i poświęca się pisarstwu. „Realizuje się” raczej przy tworzeniu scenariuszy telewizyjnych mydlanych oper. Zawodowe spełnienie, czyli powieść życia leży odłogiem, żadne wydawnictwo nie ma ochoty uczestniczyć w jej wydaniu. Jakby niepowodzeń było mało, Francuzowi kompletnie nie układa się z kobietami. Chociaż zmienia je jak rękawiczki, żadna nie jest „tą jedną jedyną”. Nieobliczalny los rzuca go ponownie w towarzystwo dawnych przyjaciół. Z Angielką Wendy (Kelly Reilly) przyjdzie mu tłumaczyć skrypt jednego ze swoich serialowych dzieł, następnie w Sankt Petersburgu zagości na weselu Williama (Kevin Bishop) z rosyjską baletnicą. Przy okazji czekają go liczne uczuciowe perypetie.
„Smak życia 2”, niestety, włącza się do gromadnie reprezentowanego panteonu nieudanych kontynuacji. Nie ma w tym filmie wdzięku i uroki jedynki, jest za to chaotycznie prowadzona narracja i nieporywająca fabuła. Niby całość opiera się na sprawdzonym z pierwszego „Smaku życia” schemacie komplikacji sercowych i wielokulturowości, ale w wydaniu trzydziestolatków nie jest już tak wesoło jak za studenckich lat. Klapisch usiłował wpleść w komedię portret zbiorowy tejże grupy wiekowej, zaznaczyć, całkiem serio, że dla bohaterów okres beztroski i młodzieńczych porywów serca nieodwracalnie się zakończył. Robi to przy pomocy osadzonej w centrum osoby Xaviera, bodaj najbardziej szczeniackiej i nieodpowiedzialnej ze wszystkich postaci. Xavier wiecznie żyje marzeniami, jest idealistą, pogubionym w życiu na każdej płaszczyźnie: zawodowej, miłosnej, rodzinnej.
Bałaganiarsko prowadzoną treść po trochu rekompensuje drugoplanowa obsada. Kelly Reilly energicznie i z widoczną sympatią do granej roli kreuje Wendy. Świetna jest Cecile De France, jedyna, która przypomina nam, że oglądamy komedię. Jest autorką przezabawnego epizodu z odwiedzinami u ojca Xaviera. Szkoda, że wyjątkowo poskąpiono jej scen. Zupełnie niefortunny występ zaliczył grający główną rolę Romain Duris. Jego Xavier jest bezbarwny i z aparycją bliższą Goofy’emu niż pociągającemu amantowi, ciężko znaleźć racjonalną przyczynę otaczającego go wianuszka pięknych kochanek.
Oryginalny tytuł, aluzja do rosyjskich lalek matrioszek, zamkniętych jedna w drugiej, ma być rzekomo metaforą sensu filmu, w której to bohaterowie przeżywając namiętne wzloty i upadki, dochodzą nareszcie do ideału, z którym chcą spędzić resztę życia. Niezbyt to wydumane przesłanie, a takie bezpłciowe podanie zabiłoby nawet najbardziej odkrywczą puentę.
„Smak życia 2” rzeczywiście ma sporo wspólnego z rosyjską lalką. Oba produkty są równie tandetne. A smak życia? Mdły i kropka.
koniec
4 września 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.