Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Peter Segal
‹Dorwać Smarta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDorwać Smarta
Tytuł oryginalnyGet Smart
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery25 lipca 2008
ReżyseriaPeter Segal
ZdjęciaDean Semler
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Anne Hathaway, Dwayne ‘The Rock’ Johnson, Alan Arkin, Terence Stamp, David Koechner, Terry Crews, Ken Davitian, James Caan, Bill Murray, Ryan Seacrest
MuzykaTrevor Rabin
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Misja niemożliwa
[Peter Segal „Dorwać Smarta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Lato okazuje się najlepszym czasem na niezbyt mądre komedie, które mają za zadanie rozśmieszyć, rozluźnić i skutecznie odwrócić uwagę od gnębiących widza dylematów intelektualnych, bo to okres, gdy mocniej przygrzewające słońce wypala resztki skłonności do głębszych przemyśleń. “Dorwać Smarta” w reżyserii Petera Segala na pewno jest tego typu komedią, która czasowo wstrzeliła się wprost idealnie!

Ewa Drab

Misja niemożliwa
[Peter Segal „Dorwać Smarta” - recenzja]

Lato okazuje się najlepszym czasem na niezbyt mądre komedie, które mają za zadanie rozśmieszyć, rozluźnić i skutecznie odwrócić uwagę od gnębiących widza dylematów intelektualnych, bo to okres, gdy mocniej przygrzewające słońce wypala resztki skłonności do głębszych przemyśleń. “Dorwać Smarta” w reżyserii Petera Segala na pewno jest tego typu komedią, która czasowo wstrzeliła się wprost idealnie!

Peter Segal
‹Dorwać Smarta›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDorwać Smarta
Tytuł oryginalnyGet Smart
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery25 lipca 2008
ReżyseriaPeter Segal
ZdjęciaDean Semler
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Anne Hathaway, Dwayne ‘The Rock’ Johnson, Alan Arkin, Terence Stamp, David Koechner, Terry Crews, Ken Davitian, James Caan, Bill Murray, Ryan Seacrest
MuzykaTrevor Rabin
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekfamilijny, komedia, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Spiętrzenie lepszego bądź gorszego gatunku dowcipów i absurdalnych scen akcji parodiujących sensacyjne kino na serio dochodzi w „Dorwać Smarta” do niebotycznych rozmiarów. W ten sposób nikt nie przejmuje się lichą fabułą, a raczej koncentruje na radosnym nastroju kpiny oraz na gwiazdorskiej obsadzie ze Stevem Carellem na czele. Zespół dobrych aktorów dwoi się i troi, by z sukcesem przeprowadzić widownię przez komediowo-sensacyjną mieszankę i przede wszystkim dzięki ich wysiłkowi się to udaje. W osiągnięciu końcowego efektu, będącego przeróbką serialu z lat 60., pomaga świetna stylizacja filmu na kolejnego Bonda bądź następną „Mission Impossible” – przeszkadza natomiast dorzucanie do naładowanego do granic możliwości scenariusza niesmacznych gagów, nijak niepasujących do poziomu humoru prezentowanego w filmie, który balansuje między parodią, slapstickiem a grą kontrastów.
Tytułowy bohater, Max Smart, pracuje jako analityk w CONTROL – jednostce CIA – i jest doskonały w swoim zawodzie. Jednak jego marzenie to zostać agentem operacyjnym i uczestniczyć w ekscytujących akcjach terenowych, a nie ciągle marnieć za biurkiem. Kiedy w wyniku zdemaskowania reszty tajniaków wreszcie dostanie swoją szansę, okaże się, że nie jest taką łamagą, za jaką biorą go koledzy z pracy. Oczywiście, źródło humoru w fabule to przede wszystkim zestawienie stoickiego spokoju Maxa i jego niedoświadczenia (bądź zwykłych objawów głupoty) z pozornie poważnym i śmiertelnie niebezpiecznym środowiskiem agentów. Podczas seansu nietrudno się zorientować, że Smart tak naprawdę gdy chce, potrafi być całkiem smart i nie stanowi – jak sugerują wszyscy dookoła – sztandarowego przykładu kompletnego idioty.
Podobnie jak w animowanej „Kung Fu Pandzie” Max to raczej rodzaj nieudacznika, który ma marzenie nieprzystające do jego umiejętności. Szczęśliwie dla publiczności, główny bohater przez cały film stara się udowodnić, że pozory mylą, a marzenia może spełnić każdy, kto będzie miał odwagę spróbować. Robi to z taką pomysłowością i dobrodusznością, że nie sposób go nie polubić i nie bawić się w policjantów i bandytów razem z nim. Kto zna inne role Steve’a Carella, ten wie, że aktor buduje swoje komediowe emploi zupełnie inaczej niż Will Ferrell czy Jim Carrey. To raczej komik, który czerpie pokłady humoru z kontrastu między własną powagą a śmiesznością sytuacji. Także jako Smart nie szaleje z mimiką twarzy i ilością gestów: ogranicza je do minimum, a jego kamienna twarz powoduje uśmiech, zanim jeszcze zacznie się coś dziać. Dzięki Carellowi Smart nie szybuje w kierunku postaci średnio zabawnej, mało sympatycznej i po prostu głupiej, lecz podtrzymuje cały film, pozwalając przełknąć co mniej trafione sekwencje i żarty.
Reszta obsady też radzi sobie całkiem nieźle. Śmieszną rolę udało się zbudować Alanowi Arkinowi, jako podstarzałemu, choć wciąż temperamentnemu szefowi jednostki CONTROL. Anne Hathaway nie nadaje się do zwariowanych komedii, ale jej śliczna buzia urozmaica zdominowany przez facetów film. Dwayne Johnson, znany w kinie jako Król Skorpion, odgrywa swoje bez większego przekonania, chociaż stanowi przykład idealnego bohatera kina akcji. W sumie zawodzi tylko Terence Stamp w roli czarnego charakteru, który ewidentnie nie wyczuł prześmiewczej i zupełnie absurdalnej konwencji. Zamiast bawić się postacią geniusza zła, on gra geniusza zła na serio, co bardziej pasuje do Bonda niż do Smarta.
Im bliżej finału, tym więcej w filmie Segala akcji, a ta została zrealizowana całkiem widowiskowo. Aluzje do wszystkich możliwych superprodukcji, pościgi czy bijatyki mają szlif i błysk sensacyjnego kina z prawdziwego zdarzenia, tylko że wszystko to odbija się u Segala w krzywym zwierciadle. Mimo dobrej realizacji szkoda, że zabawne i bardziej kameralne perypetie głównego bohatera przegrywają w drugiej połowie filmu z akcją. Za dużo w tym „Szklanej pułapki” na wesoło, a za mało samego Smarta z jego wszystkimi dziwactwami. Nie zmienia to jednak faktu, że na pierwszy rzut oka średnia komedyjka okazuje się całkiem udanym wakacyjnym przebojem dla tych, którzy czekają na nieskomplikowaną rozrywkę. Co więcej, „Dorwać Smarta” to rozrywka totalnie niepoważna, a tym samym świetnie rozluźniająca – idealna na letnie dni. I na dobry humor.
koniec
28 lipca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wszyscy kochają Lucy
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.