Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ron Howard
‹Frost/Nixon›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrost/Nixon
Dystrybutor UIP
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaSam Rockwell, Kevin Bacon, Rebecca Hall, Michael Sheen, Matthew Macfadyen, Frank Langella, Oliver Platt, Toby Jones
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Two Men Show
[Ron Howard „Frost/Nixon” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rozmowy bohaterów nowej opowieści Rona Howarda przypominają dynamiczne starcia dwójki rewolwerowców. Wbrew pozorom we „Frost/Nixon” wcale nie tak łatwo o klasyczny podział na „dobrego” i „złego” (rzut oka na fizjonomię byłego prezydenta USA przekonuje, że z „brzydkim” pójdzie znacznie łatwiej). Prawdziwym zwycięzcą frapującego pojedynku dziennikarza i polityka okazuje się widz, któremu proponuje się świetny film o godnych siebie przeciwnikach.

Piotr Czerkawski

Two Men Show
[Ron Howard „Frost/Nixon” - recenzja]

Rozmowy bohaterów nowej opowieści Rona Howarda przypominają dynamiczne starcia dwójki rewolwerowców. Wbrew pozorom we „Frost/Nixon” wcale nie tak łatwo o klasyczny podział na „dobrego” i „złego” (rzut oka na fizjonomię byłego prezydenta USA przekonuje, że z „brzydkim” pójdzie znacznie łatwiej). Prawdziwym zwycięzcą frapującego pojedynku dziennikarza i polityka okazuje się widz, któremu proponuje się świetny film o godnych siebie przeciwnikach.

Ron Howard
‹Frost/Nixon›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrost/Nixon
Dystrybutor UIP
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaSalvatore Totino
Scenariusz
ObsadaSam Rockwell, Kevin Bacon, Rebecca Hall, Michael Sheen, Matthew Macfadyen, Frank Langella, Oliver Platt, Toby Jones
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania122 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Howard podjął ryzyko, bo zdecydował się zerwać z tradycją ukazywania jednego z najbardziej znienawidzonych amerykańskich polityków jako wcielonego diabła. Filmowy Nixon wydaje się za to piekielnie inteligentny i obdarzony smoliście czarnym poczuciem humoru. Sprawca afery Watergate nie podlega oczywiście zupełnej rehabilitacji – reżyser może i wygląda na śmiałka, ale nie na wariata. Były prezydent zostaje przedstawiony jako niezdolny do pogodzenia się z życiową klęską mężczyzna, który z zażenowaniem bierze udział w chałturach dla organizacji pokroju Związku Ortodontów. Stojący po drugiej stronie barykady David Frost ma ze swoim adwersarzem wiele wspólnego. Znany showman potrafi zainteresować gawiedź wywiadem z Bee Gees, ale nie cieszy się szacunkiem kolegów z branży, przekonanych, że podczas konfrontacji z wytrawnym politycznym graczem prezenter będzie śpiewał znacznie bardziej cienko. Frostowi, zupełnie jak Nixonowi, zależy przede wszystkim na przyroście ego, ale także na rozroście majątku. Obaj dżentelmeni zgadzają się, że owe cele zdecydowanie uświęcają wszelkie środki.
Sceny, w których tytułowi bohaterowie występują w jednym kadrze, ogląda się świetnie, ale nie da się ukryć, że show często kradnie im drugoplanowa bohaterka – telewizja. Właśnie dzięki niej tak łatwo z początku polubić Nixona, podczas pierwszych wywiadów zdecydowanie górującego nad Frostem pod względem sprytu i intelektu. O potędze medium jeszcze bardziej świadczy zapis ostatniej z czterech rozmów – dotyczącej sprawy Watergate. Utrwalone przez kamerę kilkadziesiąt sekund odesłało w niebyt długie godziny wcześniejszych dyskusji. Jedna niefortunna wypowiedź („Jeśli prezydent coś robi, to znaczy, że to nie jest nielegalne”) sprawiła, że tak jak niegdyś rzesze Amerykanów, w jednej chwili ponownie zaczynamy dostrzegać w Nixonie polityka mającego w pogardzie standardy demokracji oraz odpowiedzialnego za śmierć milionów ludzi podczas wojen w Wietnamie i Kambodży.
Krótka sekwencja sprawia, że film, który – mimo poważnej tematyki – ze względu na błyskotliwe dialogi do tej pory ogląda się niemal jak komedię, zyskuje rangę przejmującego dramatu. „Frost/Nixon” w jednej chwili staje się opowieścią o człowieku błyskawicznie odartym ze złudzeń w wyniku tego, że gorzej niż przeciwnik rozumie wzrastającą potęgę mass mediów. Choć pokonany Nixon nie wzbudza współczucia, sugestywne wyjaśnienie przyczyn jego klęski przez scenarzystę Petera Morgana zasługuje na spore uznanie. Współtwórca sukcesu „Królowej” rozczarowuje jedynie wówczas, gdy przemianę byłego prezydenta z pewnego siebie triumfatora w zakompleksionego outsidera redukuje do zaledwie jednej sceny. Warto wybaczyć Morganowi tę drobnostkę, bo tak jak w słynnym filmie Stephena Frearsa, we „Frost/Nixon” konstruuje on przekonującą opowieść o wielkiej polityce jako przedstawieniu, którego prawdziwe oblicze można poznać tylko przez podpatrywanie aktorów niezdających sobie sprawy, że właśnie przechodzą do historii.
„Frost/Nixon” stanowi kolejny dowód, że jeżeli istnieje w Ameryce grupa ludzi mogąca odczuwać wdzięczność wobec sprawcy Watergate, stanowią ją hollywoodzcy producenci. Były prezydent USA stał się bohaterem kilkudziesięciu filmów, ale chyba żaden z celuloidowych Nixonów nie jest tak interesujący jak ten Howarda. Pokonany szeryf odchodzący w stronę zachodzącego słońca, po tym gdy nabywa bolesną świadomość, że nie potrafi posługiwać się nowoczesną bronią…
koniec
16 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (8)
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Dżinn w akceleratorze
— Marcin T. P. Łuczyński

Tegoż autora

Do boju, Polsko!
— Piotr Czerkawski

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Dlaczego Ikea jest w Jankach?
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.