Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Xawery Żuławski
‹Wojna polsko-ruska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWojna polsko-ruska
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaXawery Żuławski
ZdjęciaMarian Prokop
Scenariusz
ObsadaBorys Szyc, Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Magdalena Czerwińska, Sonia Bohosiewicz, Dorota Masłowska, Ewa Kasprzyk, Michał Czernecki
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Do boju, Polsko!
[Xawery Żuławski „Wojna polsko-ruska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć zaciekle broniłem się przed agresywną powieścią Doroty Masłowskiej, wobec filmowej „Wojny polsko-ruskiej” muszę ogłosić bezwarunkową kapitulację. Szarża Ksawerego Żuławskiego sieje w psychice spustoszenie godne „Requiem dla snu” czy „Dzikości serca” i wywiera niemal tak samo silne wrażenie. Czarny humor miesza się z rzeczywistością pomalowaną na intensywny kolor biało-czerwony, jak w najlepiej przyrządzonym koktajlu Mołotowa.

Piotr Czerkawski

Do boju, Polsko!
[Xawery Żuławski „Wojna polsko-ruska” - recenzja]

Choć zaciekle broniłem się przed agresywną powieścią Doroty Masłowskiej, wobec filmowej „Wojny polsko-ruskiej” muszę ogłosić bezwarunkową kapitulację. Szarża Ksawerego Żuławskiego sieje w psychice spustoszenie godne „Requiem dla snu” czy „Dzikości serca” i wywiera niemal tak samo silne wrażenie. Czarny humor miesza się z rzeczywistością pomalowaną na intensywny kolor biało-czerwony, jak w najlepiej przyrządzonym koktajlu Mołotowa.

Xawery Żuławski
‹Wojna polsko-ruska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWojna polsko-ruska
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery22 maja 2009
ReżyseriaXawery Żuławski
ZdjęciaMarian Prokop
Scenariusz
ObsadaBorys Szyc, Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Magdalena Czerwińska, Sonia Bohosiewicz, Dorota Masłowska, Ewa Kasprzyk, Michał Czernecki
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najskuteczniejszą bronią młodego reżysera okazują się słowa padające z ekranu z prędkością karabinu maszynowego. Twórca „Chaosu” pokazuje język konwencjonalnej polszczyźnie. Bohaterowie mówią „gwarą masłoską”, dresiarskim „Panem Tadeuszem”, w którym dźwięczny wyraz z „r” w środku rymuje się z karykaturalnie zdeformowanym „wyszukanym słownictwem”. Żuławski biegle włada także językiem kina. W pojedynczych scenach łatwo rozpoznać prześmiewcze cytaty z „Matriksa”, a kamera wspomagana jakby jakąś czerwoną pigułką rejestruje obrazy przypominające naspidowaną wersję dawnych eksperymentów Godarda. W „Wojnie...” czuć podobny zapach wolności twórczej, co w „Kobieta jest kobietą” czy „Szalonym Piotrusiu”. Odurzeni owym aromatem nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czym zostaniemy zaskoczeni już w następnej scenie.
Znajdujący się w świetnej formie Żuławski znacznie mniej uwagi poświęca treści filmu. Ciężar fabuły niemal w całości unosi się na umięśnionych barkach Silnego. Osiedlowy gieroj z dumą nosi sportowe ciuchy w narodowych barwach, a za swoje ulubione dyscypliny uważa ćpanie oraz wyrywanie lasek. Mężczyzna, tak jak inni członkowie drużyny małomiasteczkowych freaków, jest uzależniony od polskości. Mimo że nią wymiotuje, nie potrafi przestać się szprycować. Życie bohaterów „Wojny...” przypomina tandetny festyn niespełnionych marzeń i straconych złudzeń. Silny próbuje znieczulić ból istnienia za pomocą wspomnianych dragów. Ala nosi okulary i czyta jakieś tam czasopisma, więc najpewniej chciałaby uchodzić za intelektualistkę. Natasza przeklina gorzej niż zastęp szewców, bo rozpaczliwie potrzebuje forsy. Andżela przeczytała w liceum ekonomicznym „Czarną Biblię” i odtąd marzy o karierze wierszokletki. Wszyscy przegrywają walkę z życiem na własne życzenie, ale winą za klęskę obarczają bliżej nieokreślonych „Onych” albo - zgodnie z tradycją – tytułowych Ruskich. Biorąc za cel cokolwiek prowincjonalną rodzimą mentalność, reżyser bombarduje nas niezbyt odkrywczymi wnioskami, że z krainy, w której życie toczy się w rytmie disco – polo, zwyczajnie nie ma ucieczki. Tajemne przejście do innej rzeczywistości, tej wykreowanej na kartach własnego zeszytu, potrafi odnaleźć jedynie Masłoska (w tej roli sama pisarka).
Wizja zaprezentowana w zekranizowanej „Wojnie polsko-ruskiej” funkcjonuje na podobnej zasadzie. Jest jak kolorowe i krzykliwe panaceum na rozczarowującą (tak w kinie, jak i w życiu) polską codzienność. Xawery Żuławski dał nam energetyczny film, który wprowadza w odmienny stan świadomości i aż się prosi o cytowanie w codziennych rozmowach. Bolsze spasiba!
koniec
24 maja 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Dlaczego Ikea jest w Jankach?
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.