Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Darren Aronofsky
‹Zapaśnik›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapaśnik
Tytuł oryginalnyThe Wrestler
Dystrybutor SPI
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaDarren Aronofsky
ZdjęciaMaryse Alberti
Scenariusz
ObsadaMickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Todd Barry, Wass Stevens, Ajay Naidu
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pokłon dla zawodnika
[Darren Aronofsky „Zapaśnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Każdy upadek posiada swój rewers, jakim jest możliwość odkupienia, a niezłomny duch potrafi rzucić wyzwanie ograniczeniom umęczonego ciała. Dwie tezy, które posłużyły Darrenowi Aronofsky’emu do stworzenia fundamentu filmowej analizy amerykańskiego snu, razem z jego wszystkimi blaskami i cieniami. Tym samym twórca niezapomnianego „Requiem dla snu” nakręcił jedno ze swoich najlepszych dzieł.

Przemysław Pieniążek

Pokłon dla zawodnika
[Darren Aronofsky „Zapaśnik” - recenzja]

Każdy upadek posiada swój rewers, jakim jest możliwość odkupienia, a niezłomny duch potrafi rzucić wyzwanie ograniczeniom umęczonego ciała. Dwie tezy, które posłużyły Darrenowi Aronofsky’emu do stworzenia fundamentu filmowej analizy amerykańskiego snu, razem z jego wszystkimi blaskami i cieniami. Tym samym twórca niezapomnianego „Requiem dla snu” nakręcił jedno ze swoich najlepszych dzieł.

Darren Aronofsky
‹Zapaśnik›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapaśnik
Tytuł oryginalnyThe Wrestler
Dystrybutor SPI
Data premiery20 marca 2009
ReżyseriaDarren Aronofsky
ZdjęciaMaryse Alberti
Scenariusz
ObsadaMickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Mark Margolis, Todd Barry, Wass Stevens, Ajay Naidu
MuzykaClint Mansell
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania109 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Robin Ramzinski (Mickey Rourke), znany lepiej jako Randy „The Ram” Robinson, jest niekwestionowaną ikoną amerykańskiego wrestlingu. Niestety, lata świetności minęły razem z pożółkłymi kartkami kalendarza. Teraz podstarzały osiłek odcina kupony od sławy, występując w trzeciorzędnych widowiskach zapaśniczych. Gdy ringowy heros (wyglądający jak sterana życiem i napakowana sterydami Christina Aguilera) trafia do szpitala z powodu zawału, wyrok lekarzy nie pozostawia najmniejszych złudzeń: Randy musi skończyć z wrestlingiem. Pozbawiony możliwości wykonywania sportu, któremu poświęcił całe swoje życie, zaczyna pracę w mięsnych delikatesach. Swoją pustą egzystencję stara się wypełnić jak najbardziej szczerym uczuciem do dzieciatej striptizerki Cassidy (Marisa Tomei), walcząc równocześnie o akceptację oraz przebaczenie ze strony swojej córki Stephanie (Evan Rachel Wood), która do tej pory znajdowała się na marginesie ojcowskiej troski. Gdy po wielu trudach udaje mu się namówić Cassidy na randkę oraz nawiązać nić cieplejszego porozumienia z córką, kolejna zła decyzja zburzy tę kruchą konstrukcję odbudowywanego zaufania. Robinson, stawiając wszystko na jedną kartę, decyduje się wziąć udział w turnieju, który ma stać się jego krótkotrwałym powrotem do jedynego świata, w którym potrafi żyć. A jeśli będzie trzeba – nawet umrzeć.
„Zapaśnik” – zdobywca Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji – to przejmujące oraz jednocześnie niezwykle kameralne studium jednostkowego upadku oraz próby odkupienia: zarówno poprzez miłość oraz przezwyciężenie egoizmu, jak i odzyskanie szacunku dla samego siebie. To bez wątpienia wielki powrót Mickey’a Rourke’a – niegdysiejszego bożyszcze oraz ucieleśnienia seksu, którego bezkompromisowość, wybuchowy temperament, skłonność do mocnych używek oraz nieudane operacje plastyczne zepchnęły na margines życia, nie tylko artystycznego. Rolą przegranego sportowca Rourke dokonuje aktorskiej spowiedzi, ukazując zagubienie dawnego celebryta, wyrzuconego z nieba powszechnego uwielbienia oraz błysku fleszy. Pomimo faktu, że niegdysiejsza gwiazda „Dziewięciu i pół tygodnia” buduje postać Randy’ego głównie za sprawą szorstkiej fizys oraz muskulatury, to nie sposób odmówić jej ciepła oraz sympatii. „The Ram” swoim zoperowanym sercem, aparatem słuchowym oraz życiową nieporadnością budzi naszą litość, która z czasem ewoluuje w stronę szacunku. Nagroda BAFTA, Złoty Glob oraz nominacja do Nagrody Akademii za pierwszoplanową rolę męską z całą pewnością nie są dziełem przypadku. Nie mniej przekonująco wypadła Marisa Tomei (również nominowana do Oscara), której rola – także opierająca się na epatowaniu fizycznością – jest jedną z lepszych w jej karierze.
W odróżnieniu od filmów „Pi” (1998) oraz „Źródło”(2006), koncentrujących się na zagadnieniu szeroko rozumianej duchowości, „Zapaśnik” stanowi swoiste dopełnienie głośnego „Requiem dla snu” (2000), poświęcając o wiele więcej uwagi problemowi degradacji ludzkiej cielesności. Świątynia ciała bohaterów tego psychodelicznego dramatu zostaje zbrukana inwazją środków farmakologicznych oraz psychotropów, mających za zadanie wypełnić pustkę po niezrealizowanych marzeniach. Ciało Cassidy jest towarem luksusowym; obietnicą płatnej rozkoszy patrzenia, w której nie ma miejsce na sprawy ducha. Nasączone anabolikami ciało Randy’ego jest de facto scenicznym kostiumem, który – pomimo umowności ringowego spektaklu – jest co rusz rozrywany ku uciesze gawiedzi. Aronofsky stara się przeprowadzić wiwisekcję środowiska zapaśników, obnażając ich zagrania, tajne chwyty oraz zakulisowe życie, wolne od splendoru i okrzyków uwielbienia. Pokazuje, jak szybko wietrzeje sława oraz jak bardzo bolesna jest weryfikacja snów o sukcesie z bezlitosną praktyką codzienności. Dwuznaczne zakończenie, będące z jednej strony apoteozą nieposkromionego ducha, z drugiej – przejmującą elegią na odejście tylko utwierdza nas w tym przekonaniu. „Zapaśnik” to poruszający film, który zostaje w pamięci za sprawą rzetelnego aktorstwa, świetnej oprawy wizualnej, płynnego montażu oraz minimalistycznej muzyki autorstwa nadwornego kompozytora Aronofsky’ego, Clinta Mansella oraz nagrodzonego Złotym Globem motywu przewodniego w wykonaniu legendy amerykańskiej sceny, Bruce’a Springsteena. Gorąco polecam.
koniec
16 marca 2009

Komentarze

07 II 2010   10:36:58

świetna recenzja, świetnego filmu. Naprawdę polecam "THE WRESTLER"

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Do sedna: Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Padłeś? Powstań!
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Czarny łabędź
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Do sedna: Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2014 (1)
— Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Piotr Dobry

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Objawienie i piekłowstąpienie
— Przemysław Pieniążek

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Objazdowa rzeźnia pana B.
— Przemysław Pieniążek

Legenda Piekielnego Chłopca
— Przemysław Pieniążek

Kroniki O’Connellów
— Przemysław Pieniążek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.