Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sherry Horman
‹Kwiat Pustyni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKwiat Pustyni
Tytuł oryginalnyDesert Flower
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 marca 2010
ReżyseriaSherry Horman
ZdjęciaKen Kelsch
Scenariusz
ObsadaLiya Kebede, Sally Hawkins, Craig Parkinson, Anthony Mackie, Meera Syal, Juliet Stevenson, Timothy Spall, Soraya Omar-Scego
MuzykaMartin Todsharow
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAustria, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie chcę być kobietą!
[Sherry Horman „Kwiat Pustyni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Filmowa adaptacja bestsellerowej autobiografii modelki i ambasadorki ONZ Waris Dirie jest subtelna, zajmująca wizualnie i refleksyjna. Czy jednak historia fizycznie i psychicznie okaleczonej kobiety, która jako pierwsza rozpoczyna walkę z procederem obrzezania dziewczynek, ma być subtelna? Ekranizując „Kwiat pustyni”, Sherry Horman przedkłada życiorys bohaterki nad jej dramat i to właśnie okazuje się podstawowym grzechem reżyserki i wadą filmu.

Ewa Drab

Nie chcę być kobietą!
[Sherry Horman „Kwiat Pustyni” - recenzja]

Filmowa adaptacja bestsellerowej autobiografii modelki i ambasadorki ONZ Waris Dirie jest subtelna, zajmująca wizualnie i refleksyjna. Czy jednak historia fizycznie i psychicznie okaleczonej kobiety, która jako pierwsza rozpoczyna walkę z procederem obrzezania dziewczynek, ma być subtelna? Ekranizując „Kwiat pustyni”, Sherry Horman przedkłada życiorys bohaterki nad jej dramat i to właśnie okazuje się podstawowym grzechem reżyserki i wadą filmu.

Sherry Horman
‹Kwiat Pustyni›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKwiat Pustyni
Tytuł oryginalnyDesert Flower
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 marca 2010
ReżyseriaSherry Horman
ZdjęciaKen Kelsch
Scenariusz
ObsadaLiya Kebede, Sally Hawkins, Craig Parkinson, Anthony Mackie, Meera Syal, Juliet Stevenson, Timothy Spall, Soraya Omar-Scego
MuzykaMartin Todsharow
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAustria, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania120 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co definiuje kobietę? Na to czysto filozoficzne pytanie na pewno nietrudno znaleźć wiele niedoskonałych odpowiedzi. W biograficznej historii Waris Dirie bycie kobietą określa kultura i tradycja. Proceder FGM (Female Genitals Mutilation, czyli okaleczenie żeńskich genitaliów) to brutalny akt, stanowiący zakorzenioną w umysłach wielu ludów afrykańskich i muzułmańskich część opresyjnej kultury. Narządy kobiety są w ich przekonaniu nieczyste, więc należy je usunąć, podczas gdy cierpienia związane z ich wycięciem oraz psychiczno-fizyczna męka towarzysząca późniejszemu życiu przestają się liczyć w obliczu umocnionych w świadomości zabobonów. Tak w powieści, jak i w filmie padają słowa odnośnie bycia kobietą w Somalii: Waris, nie rozumiejąc, że „wycięta kobieta” jest wytworem tylko kultury, w której się wychowała, a nie ogólnie przyjętą wartością, nie chce wziąć na siebie ciężaru bycia kobietą – w końcu to ból i cierpienie. Wydarzenie tak silnie wryte w psychikę i tak stanowczo rzutujące na sposób postrzegania własnej osoby i świata powinno zająć w filmie Horman kluczowe miejsce, ale tak nie jest. Byłoby to zgodne z postawą samej Dirie, która porzuciła lukratywną karierę modelki na rzecz pracy przeciwko obrzezaniu dziewczynek. Niestety, na ekranie historia z cyklu „od zera do bohatera” koegzystuje z problemami psychologicznymi na tle FGM, a czasem wręcz nad nimi dominuje.
Narracja składa się z pomieszanych fragmentów życia Waris: koczownicze dzieciństwo w Somalii, ucieczka przez pustynię w wieku trzynastu lat, przypadkowa podróż do Londynu i praca jako pokojówka w ambasadzie, szczęśliwe spotkanie ze słynnym fotografem mody, powolne wybijanie się w świecie modellingu… Poszczególne wydarzenia nie stanowią na szczęście oklepanych i przewidywalnie ułożonych etapów filmowej biografii, a urozmaiconą i pięknie przedstawioną od strony zdjęć historię, w której raczej liczy się ewolucja bohaterki, a nie odhaczenie kolejnych kroków prowadzących Waris do kariery w charakterze modelki, a potem działaczki ONZ. Tym bardziej szkoda, że zaniedbano wiele tematów pojawiających się w książce i skutecznie pozwalających scharakteryzować traumę bohaterki. Zresztą nie tylko protagonistki filmu, lecz jednocześnie każdej ofiary obrzezania, która zostaje skonfrontowana z inną kulturą. Skoro Horman rezygnuje z pomniejszych wątków, przystosowując inne do filmowej stylistyki, nie stanowiłoby to zbytniego pogwałcenia relacji książka-ekranizacja, gdyby skupiono się tylko na jednej kwestii. Autorka jednak próbuje opowiedzieć o niesamowitej podróży Waris z somalijskiej wioski na wybiegi mody w Nowym Jorku i jednocześnie podjąć temat FGM, który wymaga przecież dużego wyczucia i czasu. Z tego niezdecydowania wynika tyle, że Horman sprowadza do banału wątek romantyczny, podczas gdy miłość w przypadku Waris łączyła się przecież ze strachem przed bliskością i brakiem satysfakcji seksualnej.
Jedynie w momencie, gdy obejrzymy „Kwiat pustyni” jako dramat biograficzny, to okaże się, że mamy do czynienia z bardzo dobrym aktorstwem, ujmującymi zdjęciami i muzyką oraz ważną refleksją. Liya Kedebe w roli Waris jest zjawiskowa, piękna i przekonująca emocjonalnie, Timothy Spall zachwyca niewielką rolą fotografa, a Sally Hawkins wprowadza na ekran trochę humoru. Niemało w filmie scen chwytających za gardło lub potrafiących potrząsnąć widzem, żeby wspomnieć tylko o szczerej rozmowie Waris z przyjaciółką, Marylin, czy wyciszonej i niezbyt brutalnej, lecz do żywego poruszającej sekwencji obrzezania. Towarzyszą im liczne sceny przeciętne i schematyczne, ale nie zmienia to jednak finalnego wrażenia uczestniczenia w ważnej opowieści kulturowej. Końcowe przemówienie bohaterki zwraca uwagę na główny cel filmu – jeszcze bardziej nagłośnić problem, z którym już od lat walczy Dirie. Film jako medium w dzisiejszych czasach o dużo większej popularności niż literatura pozwala na otwarcie oczu na konkretną kwestię. Stąd określenie „Kwiatu pustyni” jako bardzo dobrze nakręconego filmu biograficznego to nie do końca pochwała. W końcu film na tak wstrząsający temat, jak i o niesamowitej i odważnej kobiecie, jaką bez wątpienia jest Waris Dirie, nie powinien być jedynie zgrabną biografią.
koniec
29 marca 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Bawełna czeka na wodę
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Im bardziej budowa Kanału Wachszskiego zbliża się ku szczęśliwemu zakończeniu, tym mocniej zaniepokojony jest tym faktem wysłany przez kapitalistów do Tadżykistanu szpieg. W ostatnim odcinku miniserialu Bensiona Kimiagarowa „Człowiek zmienia skórę” nie ma on już wyboru i musi pójść na całość. Nawet za cenę ewentualnej dekonspiracji. Wtedy pozostaje mu jeszcze ewentualnie ucieczka do sąsiedniego Afganistanu.

więcej »

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

East Side Story: Ciemne chmury nad Anatewką
Sebastian Chosiński

5 V 2024

Łotewski reżyser, wykształcony w Stanach Zjednoczonych, w poprzedniej dekadzie nakręcił w Ukrainie film na podstawie powieści żydowskiego prozaika z początku XX wieku, przerobionej następnie w latach 90. na sztukę teatralną przez rosyjskiego Żyda. Tak w skrócie można opisać historię powstania historycznego komediodramatu Vladimira Lerta „Pokój wam!”, który nawiązuje do legendarnych „Dziejów Tewjego Mleczarza” Szolema Alejchema.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.