EKSTRAKT: | 90% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Samotny mężczyzna |
Tytuł oryginalny | A Single Man |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 14 maja 2010 |
Reżyseria | Tom Ford |
Zdjęcia | Eduard Grau |
Scenariusz | Tom Ford, David Scearce |
Obsada | Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Lee Pace |
Muzyka | Abel Korzeniowski |
Rok produkcji | 2009 |
Kraj produkcji | USA |
Czas trwania | 99 min |
WWW | Strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Wrażenie pustki |
EKSTRAKT: | 90% |
---|---|
WASZ EKSTRAKT: | |
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Samotny mężczyzna |
Tytuł oryginalny | A Single Man |
Dystrybutor | Gutek Film |
Data premiery | 14 maja 2010 |
Reżyseria | Tom Ford |
Zdjęcia | Eduard Grau |
Scenariusz | Tom Ford, David Scearce |
Obsada | Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Lee Pace |
Muzyka | Abel Korzeniowski |
Rok produkcji | 2009 |
Kraj produkcji | USA |
Czas trwania | 99 min |
WWW | Strona |
Gatunek | dramat |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
"Samotny mężczyzna" nie jest filmem o gejach, "Brokeback Mountain" nie jest filmem o homoseksualizmie... rozumiem że tylko gejowskie porno jest o tym...
Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.
więcej »W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.
więcej »Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.
więcej »Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz
Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Co nam w kinie gra: Robin Hood, Samotny mężczyzna
— Piotr Dobry, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Wrzesień 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (6)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Robak
Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab
Samochody (nie) latają
— Ewa Drab
Kreacja automatyczna
— Ewa Drab
PR rządzi światem
— Ewa Drab
(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab
Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna
Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab
Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab
Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab
Duch z piwnicy
— Ewa Drab
>>>W „Samotnym mężczyźnie” nie uświadczymy objawów dyskryminacji, bo bohater w obecności innych ludzi gra rolę profesora-intelektualisty, nie obnoszącego się ze swoją orientacją seksualną.
Pominę komentarzem "obnoszenie się z orientacją seksualną" - i od razu przejdę do sedna: tak, ten film JEST o dyskryminacji. W każdym razie wykluczenie (bo jakoś bardziej pasuje mi to słowo) jest jednym z jego głównych wątków. I jeśli coś mnie w tym filmie ujęło (pomijając takie oczywistości jak histeryzująca Julianne Moore czy kapitalna ścieżka dźwiękowa Korzeniowskiego... no i "Carlos" Umebayashiego), to właśnie obraz dławiącego milczenia wtedy, kiedy powinno się krzyczeć lub płakać. Jak George dowiaduje się o śmierci Jima? No właśnie. Polskie tłumaczenie tytułu jest otwarte na także taką interpretację, że oto George nie tylko jest "samotny" jako wdowiec, ale jest także samotny, bo nie ma z kim swojej żałoby należycie przeżyć, nie ma prawa do pochowania Jima. To jest bardzo ważny wątek moim zdaniem. I Ford nie musi mówić głośno o tym wykluczeniu, bo to jest oczywiste. Zresztą bardzo ładnie się tu łączą "gejowskie" przeestetyzowanie (ostre kolory w żywszych sekwencjach, kamera skrupulatnie śledzi męskie ciała, męskie twarze...) - i niedopowiedzenia na każdym kroku. Niedopowiedzenia tak wyraźne, że aż zaczynają kłuć w oczy. Życie w podtekstach, życie w milczeniu. Tak, "niewidzialność", którą autorka tekstu zauważyła - jest właśnie świadectwem wykluczenia, dyskryminacji takiej czy innej.
George jest niewidzialny jako wdowiec. Zachęcam do lektury ulotek w kinie - czego tam się nie wyczynia, by zasugerować "oczywistą" (a jakżde!) heteroseksualność! Nawet biedny Matthew Goode został przerobiony na "miłość". Ale to tak już na marginesie marginesu:)