Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Shane Hensley
‹Savage Worlds Edycja Polska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSavage Worlds Edycja Polska
Data produkcjikwiecień 2010
Autor
Producent Pinnacle
CyklSavage Worlds Edycja Polska
Cena39,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Dzikość serca
[Shane Hensley „Savage Worlds Edycja Polska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Polska edycja Savage Worlds wdarła się na salony podbijając serca wielu erpegowców. Szybka mechanika, ładnie wydany i tani podręcznik, dobra promocja – czegóż chcieć więcej? Czy mamy zatem do czynienia z systemem idealnym?

Miłosz Cybowski

Dzikość serca
[Shane Hensley „Savage Worlds Edycja Polska” - recenzja]

Polska edycja Savage Worlds wdarła się na salony podbijając serca wielu erpegowców. Szybka mechanika, ładnie wydany i tani podręcznik, dobra promocja – czegóż chcieć więcej? Czy mamy zatem do czynienia z systemem idealnym?

Shane Hensley
‹Savage Worlds Edycja Polska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSavage Worlds Edycja Polska
Data produkcjikwiecień 2010
Autor
Producent Pinnacle
CyklSavage Worlds Edycja Polska
Cena39,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polską edycję oparto na wydanym kilka lat temu Savage Worlds Explorer’s Edition (SWEX), która oferuje kilka zmian w stosunku do znanej mi Revised Edition. Jedną z istotniejszych (przynajmniej w kwestii mechaniki) stało się dorzucenie dodatkowej kości obrażeń podczas wykonywania ataków wręcz (wcześniej każda broń otrzymywała z góry ustalony współczynnik obrażeń, do którego dodawana była tylko wartość wyturlana na kości odpowiadającej Sile BG). Do innych zmian należy zaliczyć zmniejszenie formatu samego podręcznika (z twardookładkowego A4 do miękkookładkowego B5) oraz zmniejszenie ceny oryginalnego amerykańskiego wydania do zaledwie dziesięciu dolarów.
Choć nie sposób powiedzieć złego słowa na temat tłumaczenia polskiej edycji, to jednak w porównaniu z oryginałem stracił on sporo luźnego stylu i komentarzy, dorzucanych tu i tam przez Szyderczego Jacka. Oczywiście wersja polska ma swojego Stasia Szydercę, ten jednak pojawia się bardzo rzadko, głównie pełniąc funkcję łebka oznaczającego Figury. Trochę szkoda, zważywszy na fakt, że Gramel przeprowadził specjalną ankietę, w której mogliśmy wybrać, kto będzie znakiem firmowym polskiej edycji.
Co prawda do miana systemu uniwersalnego Savage Worlds trochę daleko (między innymi przez konieczność dostosowywania zasad i mechaniki do poszczególnych settingów czy klimatów), jednak w porównaniu z innymi mechanikami oferuje najwięcej narzędzi, dzięki którym z łatwością można dostosować wszystko do wizji, jaką chcemy przedstawić. W ten sposób postąpiono w Martwych Ziemiach, dodając zasady pojedynków i rozbudowaną tabelę strachu, czy w Necropolis, dorzucając więcej zalet bojowych i przywódczych. Fakt, iż powstał nawet system przenoszący bohaterów w realia mitów Cthulhu z wykorzystaniem mechaniki SW, świadczy o tym, że przy pomocy tego podręcznika i odrobiny wyobraźni można osiągnąć bardzo wiele bardzo niewielkim kosztem.
Docelowo Savage Worlds miał być systemem idealnym dla trzydziestolatków, którym dzieci i rodzina nie pozwalają na spędzanie dużej ilości czasu na przygotowaniach do sesji. Nie czyni to jednak z niego systemu dla zaawansowanych. W końcu jego popularność nie bierze się z rzesz dojrzałych graczy, którzy pamiętają pierwsze edycje Dungeons and Dragons i Zewu Cthulhu. Uniwersalność mechaniki nie oznacza jedynie możliwości dopasowania jej do każdej konwencji – jest także szansą na to, że każdy, niezależnie od wieku i doświadczenia erpegowego, będzie w stanie dobrze się bawić na sesjach opartych na SW.
Istotną rolę odgrywa tutaj rozdział dla MG, który bardzo sprawnie wprowadza wszystkich w zasady tworzenia przygód i prowadzenia sesji. Jednocześnie ani na chwilę nie tracimy z oczu podstawowego elementu systemu, czyli brawurowej i grywalnej konwencji. Zamiast kombinować i wymyślać rozbudowane statystyki BN-ów, podręcznik radzi skupić się na ich charakterze, zahaczkach i ciemnych stronach. Podobnie w przypadku tworzenia przygód. Jeśli coś nie będzie miało znaczenia dla fabuły – o wiele lepiej to po prostu pominąć i zająć się dodaniem nowych wątków. Choć wyjątkowo krótki (raptem kilkanaście stron), rozdział ten spełnia swoją rolę zarówno jako wprowadzenie dla nowicjuszy, jak i inspiracja dla tych bardziej doświadczonych i ogranych.
Również krótkie wyjaśnienie tego, czym jest kampania oparta na Splotach (ang. Plot Point), występująca w większości systemów wydanych na savage’owej mechanice1), jest wyjątkowo przydatne.
Dzikie Światy są produktem niemal idealnym: porządnie wykonany, umiejętnie przetłumaczony i oferujący to, co tygrysy lubią najbardziej – prostą mechanikę, przystępny styl i mnóstwo dobrej zabawy. Nic tylko czekać na pierwsze polskie settingi. Zaś dla ludzi, którzy mieli już okazję poznać ten system, lektura polskiej edycji nadal może sprawiać frajdę.
koniec
17 maja 2010
1) Za przykład niech posłuży „Necropolis 2350”, w którym na całą kampanię poświęcono ponad ćwierć podręcznika.

Komentarze

17 V 2010   21:19:44

Drobna uwaga, SWEX tez nie ma juz Jacka.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Erpegi ze starej szafy: Miał pociąg do cygar, miał pociąg do wina…
— Miłosz Cybowski

Erpegi ze starej szafy: Święta na Dziwnym Zachodzie
— Miłosz Cybowski

Przydatny gadżet?
— Miłosz Cybowski

Pomiędzy Kryształami Czasu a Midnight
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Jak hartowały się Dzikie Światy
— Miłosz Cybowski

Piekło na koncie
— Wiktor „Wiki” Matlakiewicz

Indianie i kowboje
— Wiktor Matlakiewicz

Raz, dwa, trzy... osiem?!?!
— Wiktor Matlakiewicz

Na kolejowym szlaku
— Wiktor Matlakiewicz

Przepraszam, czy tu kantują?
— Wiktor Matlakiewicz

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.