Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jean-Christophe Chauzy
‹Reszta świata #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułReszta świata #1
Scenariusz
Data wydania15 maja 2019
RysunkiJean-Christophe Chauzy
Wydawca Non Stop Comics
CyklReszta świata
ISBN9788381107877
Format120s. 233x312 mm
Cena59,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bez nieba gwiaździstego, bez prawa moralnego
[Jean-Christophe Chauzy „Reszta świata #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ależ to jest dobre! I przerażające. Wizja końca świata pokazana została tu w sposób syntetyczny – od szczegółu do ogółu – a więc zupełnie inaczej niż w publikowanych dotychczas opowieściach postapokaliptycznych. Zanim Jean-Christophe Chauzy powie, co się wydarzyło, musimy wraz z bohaterami „Reszty świata” przejść prawdziwą gehennę. A na końcu tej drogi czeka nas… tego zapewne dowiemy się z części drugiej cyklu.

Sebastian Chosiński

Bez nieba gwiaździstego, bez prawa moralnego
[Jean-Christophe Chauzy „Reszta świata #1” - recenzja]

Ależ to jest dobre! I przerażające. Wizja końca świata pokazana została tu w sposób syntetyczny – od szczegółu do ogółu – a więc zupełnie inaczej niż w publikowanych dotychczas opowieściach postapokaliptycznych. Zanim Jean-Christophe Chauzy powie, co się wydarzyło, musimy wraz z bohaterami „Reszty świata” przejść prawdziwą gehennę. A na końcu tej drogi czeka nas… tego zapewne dowiemy się z części drugiej cyklu.

Jean-Christophe Chauzy
‹Reszta świata #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułReszta świata #1
Scenariusz
Data wydania15 maja 2019
RysunkiJean-Christophe Chauzy
Wydawca Non Stop Comics
CyklReszta świata
ISBN9788381107877
Format120s. 233x312 mm
Cena59,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co stanie się ze znanym nam światem, kiedy już doprowadzimy go na skraj przepaści? – To pytanie bardzo chętnie zadają sobie nie tylko prozaicy i filmowcy, ale również twórcy komiksów. I zazwyczaj odpowiedzi tych ostatnich nie są wcale zwięzłe, czego dowodzą rodzime serie „Postapo” i „Strange Years”, ale nade wszystko kultowy, ukazujący się od końca lat 70. ubiegłego wieku i rozpisany, jak dotąd, na trzydzieści sześć tomów, „Jeremiah”. Najczęściej jednak ich twórcy zaczynają swoją opowieść w momencie, kiedy katastrofa już się wydarzyła, a bohaterowie mają przynajmniej szczątkową wiedzę na jej temat. Francuski scenarzysta i rysownik Jean-Christophe Chauzy (rocznik 1964) postanowił przyjąć nieco inną optykę – i skupić się na początku końca. Bardzo wolno odsłaniając kolejne tajemnice, co znakomicie sprawdza się od strony fabularnej, pozwala bowiem trzymać czytelnika w nieustającej niepewności, lecz także dramaturgicznej.
Chauzy to doświadczony, choć w naszym kraju jeszcze nieznany twórca. Zadebiutował pod koniec lat 80. i do tej pory opublikował już kilkadziesiąt albumów. „Reszta świata” powstała dla Castermana i ujrzała światło dzienne w marcu 2015 roku. Od tamtej pory doczekała się dwóch kontynuacji („Le monde d’après”, 2016; „Frontières”, 2018), a pewnie będą kolejne. Jeśli tak dobre, jak otwarcie cyklu – to można jedynie zacierać ręce z radości. Akcja komiksu zaczyna się pod koniec wakacji. Paryżanka Marie cały sierpień spędziła ze swoimi synami – Jules’em i Hugo – w górskiej chatce, z dala od stolicy. Pobyt w odludnej pirenejskiej dolinie, chociaż pogoda sprzyjała wczasowiczom, nie był jednak dla niej wcale sielanką na łonie natury. Kobieta starała się bowiem w tym czasie poskładać psychicznie po odejściu męża do młodszej i znacznie ładniejszej, choć na pewno nie mądrzejszej, kochanki. Co, jak można wnioskować z jej wewnętrznych monologów, zakończyło się porażką.
Zabierając się do wielogodzinnego pakowania, Marie chce mieć spokój, odwozi więc synów do krewnych mieszkających w położonym nieopodal miasteczku Cazeaux, po czym wraca do doliny. W drodze – w obie strony – zwraca uwagę na niecodzienne zachowanie dzikich zwierząt, które prawdopodobnie zwiastuje nagłe załamanie pogody i nadchodzącą potężną burzę. Rzeczywistość okazuje się jednak znacznie groźniejsza. Kiedy góry spowija noc, całą okolicą wstrząsa kataklizm, który zmienia nie tylko los Marie i jej bliskich, ale – jak możemy domyślać się z tytułu komiksu – również „reszty świata”. W ciągu kilkunastu minut wszystko, co w życiu kobiety działo się wcześniej – złe, dobre i neutralne – przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Liczy się tylko to, aby jak najszybciej dotrzeć do synów, a potem… po prostu przetrwać. Za wszelką cenę. Nawet jeśli będzie to wymagało przekroczenia granic etycznych, moralnych, ludzkich.
Chauzy przyjmuje zaskakujący w przypadku takich opowieści punkt wyjścia. Jest przekonany, że im mniej czytelnik będzie wiedział, tym bardziej podda się nastrojowi grozy. I rozumuje słusznie – wszak najbardziej boimy się tego, czego nie znamy, nie widzimy, ale instynktownie zdajemy sobie sprawę z tego, że TO jest, istnieje i bezpośrednio nam zagraża. Dlatego właśnie Marie, Jules i Hugo trafiają w samo „oko cyklonu”, nie mając możliwości objęcia wzrokiem tego, co znajduje się poza nim. Umieszczenie akcji w odciętej od świata – a teraz jeszcze odciętej tym bardziej – górskiej dolinie sprzyjało takiemu właśnie rozwiązaniu fabularnemu. Całym światem staje się dla bohaterów komiksu (i tym samym dla czytelników) doszczętnie zrujnowane miasteczko, którego mieszkańcy z nadzieją wyglądają pomocy z zewnątrz. Ale ta pomoc z jakiegoś powodu nie nadchodzi. A zapasy żywności i wody wyczerpują się powoli. Groźba głodu staje się boleśnie realna.
Kataklizm przedstawiony w „Reszcie świata” ma wiele znaczeń. Przyglądając się skrajnościom: w skali mikro symbolizuje związany z odejściem męża życiowy dramat Marie, w skali makro natomiast zagrożenie dla całej ludzkości. W tym drugim kontekście jest w pewnym sensie ostrzeżeniem przed nadchodzącą wielkimi krokami Zagładą, jaką sami możemy ściągnąć na swoje głowy. Widmo niedostatku sprawia bowiem, że ludzie przestają postępować racjonalnie, radykalizują się postawy, puszczają hamulce, owieczki zamieniają się w wilki, a obrońcy – w katów. Życie człowieka przestaje mieć wartość, liczy się jedynie siła fizyczna. Ten, kto ma w ręku broń… ten, który szybciej pozbywa się złudzeń i wyrzutów sumienia… ten, który potrafi kraść bez wahania – ma większe szanse na przeżycie. Jak w takiej sytuacji pozostać człowiekiem, kontemplującym – jak pisał „samotnik z Królewca” Immanuel Kant – „niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie”? Co ma zrobić Marie, gdy oba filozoficzne fundamenty świata w zasadzie przestają istnieć?
Jean-Christophe Chauzy nie uczynił zgorzkniałej wykładowczyni w college’u superbohaterką, nie spodziewajmy się więc prostych rozwiązań. Podejmowane przez kobietę próby ratowania siebie i synów są raczej drogą przez mękę, bolesnym fizycznym doznaniem. Co odbija się także na fizjonomii postaci. Na twarzy Marie nieustannie malują się przerażenie i rezygnacja, które walczą z wolą przetrwania; jej brzydota wpisuje się zresztą idealnie w turpistyczny obraz popadającego w ruinę świata. Chociaż warto podkreślić, że jest w albumie jedna przejmująco smutna scena, w której Francuz przypomina czytelnikowi o tym, że pod płaszczem szpetoty może jednak kryć się piękno. Jean-Christophe poradził sobie znakomicie również od strony graficznej, umiejętnie pokazując – nierzadko na sporych rozmiarów kadrach – grozę kataklizmu. Świadomie zrezygnował też z feerii barw; komiks utrzymany jest w tonacji szaro-burej; odznacza się jedynie – co jest być może mniej lub bardziej świadomym nawiązaniem do „Listy Schindlera” – czerwony płaszczyk Marie.
koniec
16 września 2019

Komentarze

17 IX 2019   14:12:50

90% dla takiego przeciętnego komiksu? Oj Sebastian, Sebastian...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Piękny kataklizm
— Michał Misztal

Tegoż twórcy

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Najeźdźcy z Maghrebu i okrutni sekciarze
— Sebastian Chosiński

Test na człowieczeństwo
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.