Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Isabelle Bottier, Damien Callixte
‹Agatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu
Scenariusz
Data wydania1 stycznia 2019
RysunkiDamien Callixte
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328158467
Format68s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niebezpiecznie być milionerką
[Isabelle Bottier, Damien Callixte „Agatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Festiwal Agathy Christie, związany ze stuleciem jej literackiego debiutu, trwa. Z tej okazji pojawiają się na naszym rynku nie tylko nowe wydania klasycznych powieści brytyjskiej autorki, ale także ich adaptacje komiksowe. Jedną z wydanych przed paroma miesiącami jest „Śmierć na Nilu” – wielowątkowa historia zbrodni, jaką stara się rozwikłać niezawodny Herkules Poirot.

Sebastian Chosiński

Niebezpiecznie być milionerką
[Isabelle Bottier, Damien Callixte „Agatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu” - recenzja]

Festiwal Agathy Christie, związany ze stuleciem jej literackiego debiutu, trwa. Z tej okazji pojawiają się na naszym rynku nie tylko nowe wydania klasycznych powieści brytyjskiej autorki, ale także ich adaptacje komiksowe. Jedną z wydanych przed paroma miesiącami jest „Śmierć na Nilu” – wielowątkowa historia zbrodni, jaką stara się rozwikłać niezawodny Herkules Poirot.

Isabelle Bottier, Damien Callixte
‹Agatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Herkules Poirot. Śmierć na Nilu
Scenariusz
Data wydania1 stycznia 2019
RysunkiDamien Callixte
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328158467
Format68s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To trzecie dziełko tej podserii (a piąte w ogóle), jakie ukazało się w Polsce z okazji stulecia literackiego debiutu światowej „mistrzyni zbrodni”. Publikację opowieści ze słynnym belgijskim detektywem w roli głównej rozpoczęto od rysunkowej adaptacji powieści „Morderstwo w Orient Expressie”, potem Egmont wydał – za jednym zamachem – „Tajemniczą historię w Styles” i właśnie „Śmierć na Nilu”. W obu przypadkach, co na pewno spodoba się purystom, mamy do czynienia z zaskakująco wiernymi komiksowymi wersjami książek. Czego na przykład nie można było powiedzieć o „Nocy w bibliotece” z panną Marple w roli głównej…
„Śmierć na Nilu” ukazała się oryginalnie w 1937 roku, kiedy Christie była już legendą literatury kryminalnej, stawianą w jednym rzędzie z takimi tuzami, jak Arthur Conan Doyle czy Edgar Wallace. Popularność powieści utrzymywała się przez lata, a wpływ na to miała również jej najsłynniejsza kinowa ekranizacja – autorstwa Johna Guillermina – zrealizowana pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Warto przywołać ją w kontekście omawianego komiksu chociażby dlatego, że twórca jego strony graficznej – francuski rysownik Damien Schmitz (ukrywający się pod pseudonimem artystycznym Callixte) – wzorował postaci na aktorach występujących w filmie. I nie chodzi jedynie o niezwykle podobnego do Petera Ustinova Herkulesa Poirot.
Scenarzystką „Śmierci na Nilu” jest Isabelle Bottier, która do tej pory niewiele miała wspólnego z pracami dla dorosłych czytelników. Popularność przyniosły jej bowiem przede wszystkim młodzieżowe, dziewczyńskie opowieści pokroju „Cassandra” (2017-2018) czy „Zatańcz ze mną” (2018-2020). Można więc było mieć pewne obawy, jak poradzi sobie z klasyką literatury detektywistycznej, tym bardziej że powieść Christie, choć zachowująca zasady jedności miejsca, czasu i akcji, jest nad wyraz skomplikowana i wielowątkowa. Na szczęście Bottier umiejętnie rozpisała fabułę książki na czynniki pierwsze, wyłowiła z niej to, co najistotniejsze, po czym oddała w ręce Schmitza, który z równym talentem dopełnił dzieła. W efekcie „Śmierć na Nilu” wzniosła się o jeden poziom jakościowy wyżej niż na przykład wspomniana powyżej „Tajemnicza historia w Styles”.
Jest rok 1937. Panna Linnet Ridgeway – córka milionera, który dorobił się majątku w czasach Wielkiego Kryzysu, doprowadzając do upadłości swoich konkurentów i wykupując ich udziały – wprowadza się do posiadłości należącej wcześniej do George’a Wode’a. Zdając sobie sprawę, w jaki sposób jej ojciec prowadzi interesy, młoda kobieta zapłaciła za luksusowy pałac podwójną stawkę, chcąc w ten sposób zrekompensować straty poniesione przez jej dotychczasowego właściciela. Często jednak podobne gesty, zamiast spotkać się ze zrozumieniem i podziękowaniem, wywołują niechęć i chęć zemsty u czującego dodatkowe upokorzenie bankruta. Czy tak stanie się i tym razem? Biorąc pod uwagę, co niebawem spotyka Linnet, wszystko jest możliwe. Ale Wode to nie jedyny potencjalny wróg pięknej milionerki.
Jeszcze więcej powodów do tego, by nienawidzić Ridgeway zyskuje jej przyjaciółka z czasów szkolnych Jacqueline de Bellefort. Francuzka pewnego dnia odwiedza Linnet w jej posiadłości razem ze swoim narzeczonym Simonem Doyle’em. Między innymi po to, aby poprosić o pracę dla mężczyzny, który niedawno stracił etat w redakcji. Milionerka angażuje się tak bardzo w pomoc, że aż odbija Jacqueline kochanka i wkrótce staje się panią Doyle. W podróż poślubną młoda para wybiera się do Egiptu. Jakież jest ich zdziwienie, kiedy okazuje się, że na pokładzie płynącego Nilem wycieczkowego statku „Karnak” znajduje się także panna de Bellefort, która nie potrafi wybaczyć zdrady ani koleżance sprzed lat, ani kłamliwemu narzeczonemu. Jej obecność sprawia, że dla Linnet wycieczka mająca być spełnieniem marzeń, zamienia się w koszmar. Z czasem sytuacja staje się tak napięta, że można odnieść wrażenie, iż zbrodnia wisi dosłownie na włosku.
I rzeczywiście! Pewnej nocy na statku dochodzi do dramatycznych wydarzeń: grożąca Simonowi pistoletem pijana Jacqueline na oczach kilkorga innych pasażerów rani w nogę eksnarzeczonego; jeszcze straszniejszego odkrycia rano dokonuje Louise Bourget, służąca Linnet, która stwierdza, że jej pani nie żyje. Ktoś przyłożył jej w czasie kiedy spała pistolet do głowy i… Ktoś, kto z wielkim prawdopodobieństwem wciąż pozostaje na pokładzie „Karnaku”. Szczęśliwym trafem jest tam również Herkules Poirot, który natychmiast przystępuje do prowadzenia śledztwa, w czym pomaga mu spotkany przypadkowo znajomy oficer brytyjskiego wojska pułkownik Johnny Race (ma on własne zadanie do wykonania, ale przecież komuś takiemu jak Poirot nie odmawia się wsparcia).
Jak to często u Agathy Christie bywa, podejrzanych nie brakuje. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że sprawczynią zbrodni może być tylko panna de Bellefort – ona akurat ma alibi. Belgijski detektyw musi więc szukać potencjalnego winnego wśród innych uczestników wycieczki. W tym celu zagłębia się w ich przeszłość i, co oczywiste, odkrywa wiele ciemnych sprawek. A kiedy wydaje się, że robi istotny krok na drodze do rozwiązania zagadki… giną kolejne osoby. Po dość długim wstępie, kiedy dzieje się niewiele, mniej więcej od jednej trzeciej opowieść Bottier nabiera rozpędu. Każda plansza przynosi nowe tropy i nowe tajemnice. Przy okazji komiks staje się ciekawym portretem społeczeństwa angielskiego z końca lat 30. XX wieku.
Statkiem płyną bowiem przedstawiciele różnych grup społecznych i różnych zawodów, bogacze i służący im biedacy. Praktycznie każdy z nich boryka się z jakimiś problemami – te z kolei mogą pomóc Poirotowi w dotarciu do prawdy, jak też mogą zamącić wyłaniający się powoli z mgły obraz. Damien Schmitz, któremu powierzono zilustrowanie opowieści, do tej pory (a w branży pracuje od kilkunastu lat) nie osiągnął spektakularnego sukcesu. Ale jest rysownikiem bardzo sprawnym, radzącym sobie w różnych stylach. Zabierając się do pracy nad „Śmiercią na Nilu”, zdecydował się na typową dla komiksu frankofońskiego realistyczną kreskę. Do tego stopnia realistyczną, że – o czym już była mowa – patrząc na głównego bohatera widzimy Petera Ustinova, a w postaci starej zapijaczonej pisarki Salome Otterbourne bez najmniejszego problemu rozpoznajemy Angelę Lansbury. Z kolei Linnet to wypisz, wymaluj Lois Chiles.
koniec
27 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Na wakacje zabierz… diagram?
— Agata Włodarczyk

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.